Biuro Obsługi Klienta 52 582 22 22

Godziny pracy:

pn.-pt.: 8:00 - 16:00
Wszystkie formy kontaktu i dane firmy

Koszyk jest pusty

Porady

Bikepacking - co to jest i jakie torby wybrać?

07.09.2018

Można śmiało założyć, że turystyka rowerowa była jedną z pierwszych aktywności o jakie pokusili się XIX-wieczni kolarze. Do dziś rowery trekkingowe z bagażnikiem przystosowanym do montażu sakw są jednymi z najchętniej kupowanych jednośladów. Postęp technologiczny powoduje, że obecnie produkowane rowery MTB z amortyzacją obu kół są w stanie pokonać trasy dostępne niegdyś tylko dla pieszych. Mówimy tu o stromych górskich ścieżkach, gęstych lasach czy piaszczystych wybrzeżach. Tam, gdzie nie wjedziemy rowerem turystycznym z sakwami, możemy przecisnąć się na góralu lub gravelu wyposażonym w nowoczesną torbę podsiodłową, torbę rowerową na ramę i torbę rowerową na kierownicę. Obciążenie jest równo rozłożone na rowerze, który zachowuje zdolność do manewrowania w terenie. Taki rodzaj podróżowania z bagażem nazywa się właśnie bikepackingiem.

Wybierana przez nas torba podsiodłowa powinna być wodoodporna i pojemna, tak aby rzeczy zabierane na wyprawę rowerową mogły służyć nawet podczas trudnych warunków.

Czym wyróżnia się torba podsiodłowa do bikepackingu?

W każdym markecie na stoisku rowerowym dostępne są różnej maści torby na rower. Większość z nich jest przeznaczona do montażu pod siodełkiem. Mają one pojemność od 0,5 do ok. 2 litrów. Torba podsiodłowa jest montowana na pasek do sztycy lub rury ramy albo do siodełka za pomocą plastikowego uchwytu. Można w nich przewieźć zapasową dętkę, parę małych narzędzi czy przekąskę. Dobrej klasy torba podsiodłowa do bikepackingu jest przede wszystkim większa - pojemności wynoszą średnio około 10 litrów, a największe modele zbliżają się do 20 litrów. To tyle, co typowy plecak do codziennego użytku. Pod siodełkiem nie możemy wozić zbyt ciężkich przedmiotów, ponieważ obciążenie umiejscowione tuż nad tylnym kołem pogarszałoby sterowność roweru. Ta przestrzeń może posłużyć jednak do transportu lekkich rzeczy: ubrań, małej karimaty lub cienkiego śpiwora.

Torba rowerowa na kierownicę – wersja bikepackingowa

Jeden z najpopularniejszych producentów sakw wyprawowych, niemiecki Ortleib, od lat produkuje popularne torby na kierownicę, np. Ultimate 6. Mają one wygodne, plastikowe mocowanie oraz zabezpieczenie przez zdejmowaniem za pomocą kluczyka. Są także wodoodporne i można do nich zamontować dedykowany mapnik, który przyda się podczas trasy. Faktycznie - to spełnienie marzeń klasycznego rowerzysty. Podczas ciężkiej jazdy terenowej taka torba może jednak odpaść, a rzeczy w niej zgromadzone są narażone na zgniecenie. Istnieją sposoby i na to. Torba na kierownicę do bikepackingu ma solidniejsze mocowania za pomocą kilku pasów i prawie zawsze ma kształt poziomo położonego worka marynarskiego. Jest więc wodoszczelna i za pomocą dołączonych ściągaczy można dokładnie unieruchomić wyposażenie, jakie wkładamy do środka. Ponieważ kierownica nie jest najlepszym miejscem do mocnego obciążania roweru, większość bikepackerów w tamtym miejscu wozi śpiwór i np. mały hamak lub płachtę biwakową. Ortlieb to firma, która słucha swoich klientów, dlatego parę lat temu na rynku pojawiła się ciepło przyjęta torba rowerowa na kierownicę do rowerów gravelowych i MTB.

Bikepacking umożliwia dotarcie rowerem do zakątków, które wcześniej były niedostępne. Przyda się w tym niejedna saszetka na rower, torba podsiodłowa lub sakwa pod siodełko.

Torba rowerowa na ramę do bikepackingu

Najważniejsze dla zachowania dobrych właściwości terenowych roweru jest niezaburzone rozłożenie masy na koło przednie i tylne. Poza tym środek ciężkości jednośladu powinien znajdować się jak najniżej, aby łatwo manewrowało się w zakrętach. Dlatego najlepszym miejscem do transportowania cięższego bagażu podróżnego jest środek roweru - w okolicach mechanizmu korbowego. Jeśli na wyprawie potrzebujemy np. kuchenki turystycznej z kartuszem, to najlepiej zapakować ją do bikepackingowej torby mocowanej w środku głównego trójkąta ramy, np. Apidura Full Frame Pack. Dostępne są różne rozmiary i kształty od bardzo wielu producentów. Trzeba przyznać, że poza dużą pojemnością, torba rowerowa na ramę mocowana w środek nie różni się od tradycyjnych modeli typu trójkąt, których od lat używają rowerzyści trekkingowi i miejscy. Różnicą może być jednak to, że bikepackerzy dostają sprzęt wodoodporny. Taka saszetka rowerowa posiada zamki zabezpieczone przed wodą, a także możliwość dostosowywania rozmiaru do potrzeb (modułowa konstrukcja).

Rowerzyści coraz częściej wybierają bikepacking. To rodzaj zabierania bagażu na wyprawę rowerową, w której przyda się torba rowerowa na ramę lub sakwa podiosdłowa.

Bikepacking a sakwy

Co do zasady rowery MTB i kolarzówki, przełajowe oraz gravele nie mają klasycznych bagażników. Duże obciążenie tylnego koła bardzo utrudnia jazdę terenową. Niemniej zdarza się, że bikepackerzy dosiadający rowerów ze sztywnym widelcem przednim mocują do ramion widelca małe przednie sakwy rowerowe. Jak wiadomo, rozkład masy na rowerze jest znacznie większy na tylnym kole. Lekkie dociążenie przodu nie upośledza dramatycznie prowadzenia, pod warunkiem, że bagaż znajduje się blisko ziemi i zachowany zostaje niski środek ciężkości roweru. Dlatego znane z klasycznej turystyki rowerowej przednie sakwy mogą zostać użyte do bikepackingu.

Bikepacking – jak montować bagaż na rowerze

Bikepacking to styl podróżowania określany jako fast and light. Termin ten, wzięty z turystyki pieszej, oznacza pewien minimalizm w doborze bagażu. Wytrawni turyści wiedzą, że tak naprawdę nie potrzebujemy wiele podczas wyprawy. Oprócz redukcjonizmu, fast and light oznacza także wybór możliwie jak najlżejszych komponentów. Dlatego szykując się do dłuższej wyprawy rowerem górskim, dobrze jest zaopatrzyć się w jak najlżejszy śpiwór, lekką i kompresowalną karimatę, a także w płachtę biwakową lub jednoosobowy namiot o wadze ok. 1.5 kg. Wymienione przedmioty powinniśmy rozłożyć na tył i przód roweru, dzieląc ich łączną wagę na pół lub lekko dociążając przód.

Torba rowerowa na kierownice nie może być zbyt ciężka. Zabierając najwięcej ekwipunku, lepiej posłuży torba rowerowa na ramę. Sakwa podsiodłowa przyda się w transporcie karimaty.

Bikepacking – zalety

Edmund Hillary i szerpa Tenzing Norgay zdobyli Mount Everest w roku 1953 jako pierwsi ludzie. Ten wyczyn był możliwy w dużej mierze dlatego, że dysponowali odpowiednim sprzętem i wiedzą o pracy organizmu na dużych wysokościach. Bikepacking to trend w turystyce rowerowej, który pozwala kolarzom o terenowym zacięciu dotrzeć tam, gdzie wcześniej nie dało się dojechać rowerem z bagażami. Teraz można nie tylko dojechać, ale i przenocować, mając ze sobą najpotrzebniejsze rzeczy. W mniejszej skali torby bikepackingowe ułatwiają spakowanie się na całodniowe wyprawy rowerem w terenie. Nie trzeba już wozić wszystkiego w ciężkim plecaku - większość rzeczy można rozlokować na ramie roweru. Jeśli zgromadzimy już cały zestaw sakw na bikepacking, można ich używać też na mniejszych wycieczkach. Pojedyncza saszetka na rower na pewno uprzyjemni niejedną niedzielną trasę.