Koszyk

Koszyk jest pusty

Porady

Błotniki rowerowe i ich rodzaje

15.02.2019

Coraz łagodniejsze zimy sprawiają, że mamy kontakt raczej z deszczem niż ze śniegiem. Na trasie nie musi padać, żeby błotniki rowerowe się przydały – droga pełna kałuż i błota oznacza szybkie ubrudzenie ubrania. Jeżeli chcemy ochronić odzież to bez błotników rowerowych stoimy na straconej pozycji. Na szczęście do wyboru mamy mnóstwo modeli, wystarczy dopasować odpowiednie.

Jest wiele decyzji, jakie musimy podjąć. Pierwsza z nich to taka, czy chcemy błotniki pełne czy tymczasowe. Te pierwsze oznaczają maksimum ochrony, ale drugie są znacznie bardziej funkcjonalne, bo można je łatwo zdjąć. To dobry sposób na to, żeby zabezpieczyć się w sezonie jesienno-zimowym, ale móc zdejmować błotniki rowerowe w pogodniejsze dni.

Błotniki rowerowe – co musisz o nich wiedzieć?

Dobrze dobrane błotniki pełne zabezpieczają zarówno odzież, buty, jak i głowę. Dzięki temu nie musimy zwalniać na wilgotnym terenie – zjazdy z dużą prędkością bez błotników mogą sprawić, że błoto znajdzie się nawet na kasku. Montaż modeli pełnych czasami okazuje się jednak problematyczny, a wysoka masa sprawia, że nie wszyscy zdecydują się na to rozwiązanie. Błotniki mają bardzo zróżnicowaną konstrukcję – aby je założyć rama i widelec muszą zazwyczaj posiadać specjalne otwory montażowe. Takie modele są jednak świetne do rowerów miejskich lub trekkingowych, a także przy codziennych dojazdach do pracy. Jeśli nie chcemy przebierać się zaraz po przybyciu, warto postawić na błotniki pełne. Są one często wyposażone w chlapacze rowerowe, czyli specjalnie rozszerzenie na końcu listwy. Dzięki niemu jesteśmy skuteczniej chronieni przed błotem.

Błotniki rowerowe różni konstrukcja. Jest ona odmienna w przypadku modeli MTB, szosowych i miejskich.

Na drugim biegunie są inne konstrukcje – tymczasowe. Mamy do wyboru całą paletę różnych modeli, które można montować pod dolną rurą, widelcem, siodełkiem i nie tylko. Mocowanie takiego błotnika zajmuje dosłownie chwilę, a w każdym momencie możemy go zdjąć. To wybór lekki, tani i dobrze wyglądający – niektóre modele sprawią, że nasz rower zyska nawet bardziej sportowy charakter. Musimy pamiętać, że tymczasowe błotniki plastikowe do roweru chronią w ograniczony sposób. Z przodu często stosuje się minimalistyczne modele, montowane na koronie widelca lub pod rurą dolną. Z tyłu umieszczane są długie lub krótkie listwy – w zależności od tego czy chcemy ochronić też nogawki. Jeżeli jeździmy podczas opadów atmosferycznych, warto też dowiedzieć się jak ubrać się na rower w deszcz.

Producenci stosują różne materiały do produkcji błotników. W zależności od naszego wyboru możemy wybrać rozwiązanie wytrzymalsze lub lżejsze. Błotniki plastikowe są spotykane najczęściej, ale droższe modele mogą być wykonane np. z aluminium pokrytego tworzywem sztucznym. Zapewnia to zarówno sztywność, jak i trwałość. Takie rozwiązanie jest też lżejsze od stali, którą możemy uświadczyć w starszych rowerach.

Błotniki MTB – jak wybrać?

Nie wszyscy są przekonani co do samej potrzeby posiadania błotników – trudno się dziwić. Prawdziwy teren to właśnie mokra ziemia, która leci na wszystkie strony, a my możemy się wyszaleć. Fakt – wracamy potem cali umorusani w błocie. Dla tych, którzy chcą uniknąć całkowitego ubrudzenia wymyślono błotniki MTB. Zwykle muszą mieć one specjalną konstrukcję i dodatkową wytrzymałość.

W sytuacji, gdy rezygnujemy z montażu błotników pełnych – czy to z przyczyn konstrukcyjnych, czy naszego pomysłu na design – mamy kilka opcji. Modele tymczasowe mocowane do korony widelca wyglądają profesjonalnie, są lekkie i wysoce wytrzymałe. Takie błotniki rowerowe MTB, podobnie jak listwy montowane do dolnej rury, zapewniają podstawową ochronę.

Bardziej zaawansowanym wyborem są modele przykręcane do rury widelca od dołu – to już znacznie skuteczniejsza osłona przed błotem. Należy pamiętać, by adapter obsługiwał standard amortyzatora, który mamy w rowerze, czyli 1 1/8 lub 1,5 cala. Przykładowy zestaw błotników Simpla Hammer SDE zawiera przedni model, który może być szybko montowany zarówno do korony widelca, jak i do osi 1,5 cala po uzupełnieniu go w adapter.

Tymczasowe błotniki MTB są bardzo funkcjonalne - możemy je szybko zdjąć, jeśli tylko nastanie słoneczna pogoda.

Co zrobić, żeby ochronić się przed wodą wyrzucaną przez tylne koło? Możemy postawić na błotniki rowerowe MTB mocowane do sztycy podsiodłowej. Są lekkie, dobrze wyglądają i zapewnia efektywną ochronę. Jedyną wadą może być montaż za pomocą dwóch śrub imbusowych. Droższe modele wzbogacono o szybkozamykacz, który znacznie ułatwia zakładanie. W przypadku tylnych błotników dobrze sprawdza się także zacisk taśmowy, w jaki wyposażono SKS Dashblade.

Prostym sposobem na ochronę ubrania mogą być też krótkie listwy zakładane bezpośrednio pod siodło. Ich zaletą jest to, że są bardzo lekkie i sprawdzają się, jeśli zależy nam na tym, żeby błotnik był jak najmniej widoczny.

Błotniki szosowe i do roweru crossowego

Większość rowerów szosowych nie ma mocowania do błotników pełnych. Nie ukrywajmy – taka osłona w szosówkach wyczynowych nie wpływa pozytywnie na wygląd. Dedykowane modele są jednak nieocenione podczas wiosennego przygotowania na mokrych drogach – jak wybrać odpowiednie?

Blotniki rowerowe szosowe SKS Raceblade Pro nie wymagają otworów montażowych – przytwierdza się je za pomocą gumowych pasków. Regulacja wysokości pozwala łatwo dopasować je do koła. W coraz bardziej popularnych rowerach typu gravel otwory montażowe są niemal standardem. Nie ma więc przeszkód, by zamocować w nich błotniki szosowe – podobnie jak w przypadku rowerów crossowych, które przystosowano do montażu. Jeśli nasz jednoślad nie posiada takiego udogodnienia, zawsze możemy postawić na błotniki tymczasowe. Zapewniają mniejszą ochronę, ale przydadzą się na mokrej trasie, po której powinniśmy rozważyć gruntowne mycie roweru.

Błotniki rowerowe – rozmiary

Jedną z najważniejszych cech błotników jest ich wielkość. Musimy dobrać model odpowiedni do kół o wybranej średnicy, co jest szczególnie istotne w przypadku modeli pełnych. Mamy więc:

  • Błotniki rowerowe 20 cali
  • Błotniki rowerowe 26 cali
  • Błotniki rowerowe 28 cali
  • Błotniki rowerowe 29 cali

Modele tymczasowe są często kompatybilne z kołami o różnych rozmiarze, np. błotniki rowerowe Kross Tern pasują zarówno do 24, jak i 26-calowych obręczy.

Błotniki rowerowe 28 cali są wybierane do rowerów szosowych, miejskich lub trekkingowych.

Drugą kwestią, na którą trzeba zwrócić uwagę, jest szerokość opon. Dotyczy to przede wszystkim modeli pełnych, które dokładniej okalają ogumienie. Błotnik musi się zmieścić w widełkach przednich i tylnych, a także być na tyle szeroki, by szczelnie przykryć oponę – w przeciwnym razie będzie nieskuteczny.

Błotniki rowerowe – przedni a tylny

Błotnik rowerowy tylny i przedni różni konstrukcja. To pierwsza rzecz, na którą musimy zwrócić uwagę. Nielicznym wyjątkiem są modele, które pełnią funkcję błotnika tylnego i przedniego. Najłatwiej wybrać cały zestaw, taki jak Simpla Raptor. Dzięki temu przedni i tylny błotnik będą do siebie dopasowane estetycznie i oszczędzi nam to szukania każdego modelu osobno.

Wśród najciekawszych konstrukcji są modele pompowane. Takie rozwiązanie pozwala na łatwe przewożenie kompletu w plecaku – po wyjęciu należy uzupełnić je powietrzem i osłonić koła.