Biuro Obsługi Klienta 52 582 22 22

Godziny pracy:

pn.-pt.: 8:00 - 18:00
so.: 9:00 - 14:00
Wszystkie formy kontaktu i dane firmy

Koszyk jest pusty

Porady

Kask rowerowy - jaki kask rowerowy wybrać?

18.04.2018

Kask rowerowy sprawia, że możemy poczuć się bezpieczniej. Jak jednak na niego spojrzeć, by przekonać się, że zapewni maksimum ochrony i będzie nam pasować w każdym aspekcie? Sprawdź, czym charakteryzuje się kask szosowy, a czym kask MTB lub full face. Dowiedz się, jak dobrać rozmiar kasku i co można dodatkowo do niego zamontować.

Czy w Polsce jest obowiązek jazdy w kasku na rowerze?

Czy w Polsce trzeba jeździć na rowerze w kasku? Z prawnego punktu widzenia - nie (zobacz: Najważniejsze przepisy rowerowe). To wyłącznie od nas zależy czy założymy profesjonalną osłonę, czy przykryjemy głowę kapturem lub schowamy ją pod maską na Halloween. Coraz więcej rowerzystów zdaje sobie jednak sprawę, że warto założyć kask, „tak w razie czego”. W przypadku niedzielnych kolarzy lub tych, którzy mają do pracy kilka minut rowerem, to może nie wydawać się aż tak istotne. Trudno za to wyobrazić sobie zawodowych rowerzystów, którzy nie ubrali kasku na rower. Oni zwracają uwagę na każdy szczegół jego budowy.

Technologia MIPS w kaskach rowerowych ma za zadanie rozpraszać siłę uderzenia w czasie wypadku.

Rodzaje kasków rowerowych

Kaski służą jednemu celowi – ochronie głowy kolarza podczas wypadku. Jednakże rowerzyści szosowi i górscy w razie upadku muszą się mierzyć z odmiennymi przeszkodami. Dlatego kaski są dostosowywane kształtem i stopniem zabudowania do warunków użytkowania. Kask rowerowy damski

  • Kask szosowy

Kask szosowy – kolarze, którzy rzadko zjeżdżają z asfaltu, potrzebują kasków chroniących przy uderzeniu w płaskie powierzchnie. Ważne także, żeby kaski były możliwie przewiewne i jednocześnie aerodynamiczne. W związku z tym kaski szosowe mają kształt zbliżony do kropli wody, a ich otwory wentylacyjne są tak projektowane, żeby minimalizowały powstawanie oporów powietrza.

Kask rowerowy szosowy powinien być lekki i aerodynamiczny.
  • Kask MTB i kask full face

Kask MTB – jazda po wertepach powoduje, że rowerzysta nigdy nie wie, skąd przyjdzie niebezpieczeństwo. Można spodziewać się nie tylko upadków z roweru pod różnymi kątami, ale także nisko wiszących gałęzi drzew i ostrych skał wzdłuż ścieżki. Dlatego kaski MTB są bardziej rozbudowane na potylicy i niżej zachodzą na uszy w stosunku do kasków szosowych. Na szczęście do kasków MTB moda na aerodynamikę dociera powoli. Dzięki temu mają liczne i duże otwory wentylacyjne. Szczególnym przypadkiem kasków rowerowych MTB są kaski typu full face. Mają zabudowaną nawet szczękę i przypominają kaski motocyklowe.

Zadaniem kasku na rower MTB jest skuteczna ochrona głowy w razie upadku pod różnym kątem, a także ochrona przed gałęziami.
  • Kask rowerowy dziecięcy

Osobną kategorię stanowią kaski rowerowe dziecięce. Mają one zazwyczaj mało rozbudowane systemy nośne, ale są za to kolorowe. Dzieci nie rozwijają zazwyczaj na rowerze zawrotnych prędkości. Muszą mieć jednak jak najmniejsze obciążenie głowy. W związku z tym kask dziecięcy powinien być lekki i prosty w regulacji.

Kask rowerowy dziecięcy to obowiązkowy atrybut bezpiecznej jazdy na rowerze.

Technologia In-mold

Rowerowy kask składa się przede wszystkim ze skorupy zewnętrznej i części wewnętrznej. Jeszcze do niedawna ich trwałe połączenie nie było standardem. Teraz już jest, a technologia, która za to odpowiada nazywa się In-mold. Zwartą konstrukcję uzyskuje się poprzez wstrzyknięcie części wewnętrznej, na ogół polistyrenu, do twardszej skorupy na zewnątrz. Co to daje? Przede wszystkim zwiększoną wytrzymałość przy zachowaniu lekkości. To rozwiązanie jest dużo lepsze niż klejenie warstw i spotkamy je w większości modeli. Technologię In-mold posiada zarówno kask szosowy Uvex Boss Race, jak i przykładowy kask do miasta Abus Urban-I 2.0.

MIPS – co to jest?

Jest jeszcze MIPS (Multi-directional Impact Protection System). Rozwinięcie skrótu mówi nam, że system ma za zadanie rozproszyć siłę uderzenia w razie wypadku. Na czym to polega? Pod skorupą zewnętrzną znajdziemy wkładkę, której elementy przesuną się, jeżeli w coś uderzymy. MIPS można spotkać w naprawdę wielu osłonach. Ten system obejmuje zarówno kaski szosowe, jak i kaski MTB.

Specjalna wkładka w kaskach rowerowych w technologii MIPS przesuwa się w sytuacji uderzenia.

Poszczególne nowe kaski na rower niektórych producentów zawierają nowe rozwiązanie, które niejako rozbudowuje to, co znaliśmy dotychczas. Technologia ta polega na tym, że wewnętrzna skorupa jest podzielona na dwie części. W chwili wypadku jedna z nich zostaje na głowie, podczas gdy druga zrywa się i zabiera ze sobą energię uderzenia.

Poczuj wiatr we włosach

Poza bezpieczeństwem ważne są też inne aspekty, na przykład wentylacja. W konstrukcji kasku znajdziemy otwory, dzięki którym głowa nie nagrzeje się zbyt mocno. Będzie ich więcej w kasku MTB, gdzie aerodynamika nie jest aż tak znacząca i nie zobaczymy ich prawie wcale, gdy weźmiemy do ręki przykładowo kask do jazdy na czas Force Globe. Otwory różnią się wielkością i ilością. W kasku triathlonowym Catlike Whisper jest ich aż 39!

Otwory wentylacyjne zapobiegają przegrzaniu się głowy pod kaskiem rowerowym.

Czapka pod kask

Co jeśli to właśnie wiatr przeszkadza, a mimo że jesteśmy dobrze zabezpieczeni, to najchętniej zdjęlibyśmy kask i założyli jakąś grubą warstwę, albo najlepiej dwie? Nie musimy. Prawdopodobnie uratuje nas czapka pod kask, dzięki której zachowamy bezpieczeństwo i zapewnimy sobie komfort termiczny jesienią i w czasie zimy.

Ile powinien ważyć kask rowerowy?

Im lżej tym lepiej, choć oczywiście producenci robią wszystko, żeby odchudzanie nie zabrało też wytrzymałości. Najlżejsze osłony ważą mniej niż 200 g, a jedną z marek, która najbardziej skupia swoją uwagę na biciu kolejnych rekordów, jest amerykańska firma Giro.

Jak dobrać rozmiar kasku rowerowego?

Kaski różnych producentów mają podobne do siebie systemy nośne. Umożliwiają one wygodne i skuteczne przytwierdzenie skorupy kasku do naszej głowy. W zależności od decyzji producenta, rozmiarówka kasków może składać się z jednego rozmiaru Unisex lub z kilku wielkości opisywanych za pomocą liter i średnic. Najczęściej kaski dla dorosłych występują w rozmiarach M i L, z rzadka też XL. Średnice to podane zakresy regulacji systemu nośnego do obwodu głowy. Obwód głowy mierzymy owijając głowę miarą krawiecką na wysokości czoła, nad uszami. Większość ludzi mieści się w przedziale M, który zwykle zwiera się między 52 a 56 cm. Rozmiar L to najczęściej przedział od 55 do 61 cm. Kaski pasujące na głowy o większej niż 62 cm średnicy są produkowane przez nieliczne firmy.

Systemy dopasowania

Standardowo w kasku na rower mamy tylne pokrętło, które zapewnia szybkie dopasowanie do obwodu głowy. W droższych modelach można znaleźć także inne systemy, np. regulację głębokości. Są też paski boczne, które zapina się pod brodą. Mogą być poprowadzone oddzielnie, ale czasami spotkamy je zszyte, co zwiększa wygodę i jest bardziej aerodynamiczne. To rozwiązanie zastosowano m.in. w kasku szosowym Abus Gamechanger.

System dopasowania kasku w formie pokrętła zapewnia dużą wygodę.

Bezpieczeństwo do potęgi!

Kask rowerowy ma chronić głowę w razie wypadku, ale może też zmniejszyć szansę, że kolizja w ogóle zajdzie. Powierzchnię wielu modeli pokrywają elementy odblaskowe, dzięki którym zostaniemy zauważeni podczas wieczornej, nocnej lub porannej jazdy. Jakby tego było mało, wiele kasków posiada wbudowaną lampkę, która często jest zintegrowana z pokrętłem. Niekiedy też, nawet jeśli model nie ma oświetlenia, może posiadać możliwość dodatkowego montażu przeznaczonej do tego lampki.

Dodatki do kasków rowerowych – ogranicza nas tylko wyobraźnia

Do kasków rowerowych można dołączyć naprawdę wiele akcesoriów, które umilą przejażdżkę i przystosują nas do warunków na drodze. Jeśli chcemy osłonić się przed słońcem, przyda się daszek, który najczęściej można bardzo łatwo zdjąć i wpiąć ponownie.

Daszek w kasku rowerowym chroni twarz przed słońcem.

W otworach wentylacyjnych na ogół znajdziemy siatkę. Nie przepuści ona owadów, dzięki czemu żaden komar, ani osa nie wplączą się we włosy. Kaski mają też specjalne porty, które pozwalają zamocować okulary przeciwsłoneczne. Jak wspomnieliśmy wyżej, do wielu modeli można doczepić lampkę, ale nie tylko ją. Kamera na kask rowerowy umożliwi rejestrację wielu kolarskich przygód i w przeciwieństwie do odpowiedników montowanych na kierownicy, obraz nie będzie dotyczył tylko tego co znajduje się przed rowerem, a wszystkiego na co spojrzymy. Jednym z modeli, które oferuje takie rozwiązanie jest MIO MiVue M560. Do wielu kamer można też dokupić dodatkowy uchwyt montażowy na kask, jeżeli nie ma go akurat w zestawie.