Biuro Obsługi Klienta 52 582 22 22

Godziny pracy:

pn.-pt.: 8:00 - 18:00
so.: 9:00 - 14:00
Wszystkie formy kontaktu i dane firmy

Koszyk jest pusty

Porady

Anatomia kasku rowerowego

18.04.2018

Kask rowerowy sprawia, że możemy poczuć się bezpieczniej. Jak jednak na niego spojrzeć, by przekonać się, że zapewni maksimum ochrony i będzie nam pasować w każdym aspekcie? Skończyły się przecież czasy, gdy noszenie kasku musiało być uciążliwe – dziś mamy do dyspozycji wiele rozwiązań, które wprowadzają wygodę, wentylację oraz możliwość montażu dodatkowego sprzętu: od daszków i lampek, aż po kamery.

Ja tam jeżdżę bez kasku!

Czy w Polsce trzeba jeździć na rowerze w kasku? Z prawnego punktu widzenia - nie (zobacz: Najważniejsze przepisy rowerowe). To wyłącznie od nas zależy czy założymy profesjonalną osłonę, czy przykryjemy głowę kapturem lub schowamy ją pod maską na Halloween. Coraz więcej rowerzystów zdaje sobie jednak sprawę, że warto założyć kask, „tak w razie czego”. W przypadku niedzielnych kolarzy lub tych, którzy mają do pracy kilka minut rowerem, to może nie wydawać się aż tak istotne. Trudno za to wyobrazić sobie zawodowych rowerzystów, którzy nie ubrali kasku na rower. Oni zwracają uwagę na każdy szczegół jego budowy.

Technologia MIPS w kaskach rowerowych ma za zadanie rozpraszać siłę uderzenia w czasie wypadku.

W większości kasków rowerowych znajdziesz technologię In-mold

Rowerowy kask składa się przede wszystkim ze skorupy zewnętrznej i części wewnętrznej. Jeszcze do niedawna ich trwałe połączenie nie było standardem. Teraz już jest, a technologia, która za to odpowiada nazywa się In-mold. Zwartą konstrukcję uzyskuje się poprzez wstrzyknięcie części wewnętrznej, na ogół polistyrenu, do twardszej skorupy na zewnątrz. Co to daje? Przede wszystkim zwiększoną wytrzymałość przy zachowaniu lekkości. To rozwiązanie jest dużo lepsze niż klejenie warstw i spotkamy je w większości modeli. Technologię In-mold posiada zarówno kask szosowy Uvex Boss Race, jak i przykładowy kask do miasta Abus Urban-I 2.0.

Co to jest MIPS i… nowy MIPS?

Jest jeszcze MIPS (Multi-directional Impact Protection System). Rozwinięcie skrótu mówi nam, że system ma za zadanie rozproszyć siłę uderzenia w razie wypadku. Na czym to polega? Pod skorupą zewnętrzną znajdziemy wkładkę, której elementy przesuną się, jeżeli w coś uderzymy. MIPS można spotkać w naprawdę wielu osłonach. Ten system obejmuje zarówno kaski szosowe, jak i kaski MTB.

Specjalna wkładka w kaskach rowerowych w technologii MIPS przesuwa się w sytuacji uderzenia.

Poszczególne nowe kaski na rower niektórych producentów zawierają nowe rozwiązanie, które niejako rozbudowuje to, co znaliśmy dotychczas. Technologia ta polega na tym, że wewnętrzna skorupa jest podzielona na dwie części. W chwili wypadku jedna z nich zostaje na głowie, podczas gdy druga zrywa się i zabiera ze sobą energię uderzenia.

Poczuj wiatr we włosach

Poza bezpieczeństwem ważne są też inne aspekty, na przykład wentylacja. W konstrukcji kasku znajdziemy otwory, dzięki którym głowa nie nagrzeje się zbyt mocno. Będzie ich więcej w kasku MTB, gdzie aerodynamika nie jest aż tak znacząca i nie zobaczymy ich prawie wcale, gdy weźmiemy do ręki przykładowo kask do jazdy na czas Force Globe. Otwory różnią się wielkością i ilością. W kasku triathlonowym Catlike Whisper jest ich aż 39!

Otwory wentylacyjne zapobiegają przegrzaniu się głowy pod kaskiem rowerowym.

Czapka pod kask

Co jeśli to właśnie wiatr przeszkadza, a mimo że jesteśmy dobrze zabezpieczeni, to najchętniej zdjęlibyśmy kask i założyli jakąś grubą warstwę, albo najlepiej dwie? Nie musimy. Prawdopodobnie uratuje nas czapka pod kask, dzięki której zachowamy bezpieczeństwo i zapewnimy sobie komfort termiczny jesienią i w czasie zimy.

Ile powinien ważyć kask rowerowy?

Im lżej tym lepiej, choć oczywiście producenci robią wszystko, żeby odchudzanie nie zabrało też wytrzymałości. Najlżejsze osłony ważą mniej niż 200 g, a jedną z marek, która najbardziej skupia swoją uwagę na biciu kolejnych rekordów, jest amerykańska firma Giro.

Systemy dopasowania

Standardowo w kasku mamy tylne pokrętło, które zapewnia szybkie dopasowanie do obwodu głowy. W droższych modelach można znaleźć także inne systemy, np. regulację głębokości. Są też paski boczne, które zapina się pod brodą. Mogą być poprowadzone oddzielnie, ale czasami spotkamy je zszyte, co zwiększa wygodę i jest bardziej aerodynamiczne. To rozwiązanie zastosowano m.in. w kasku szosowym Abus Gamechanger.

System dopasowania kasku w formie pokrętła zapewnia dużą wygodę.

Bezpieczeństwo do potęgi!

Kask na rower ma chronić głowę w razie wypadku, ale może też zmniejszyć szansę, że kolizja w ogóle zajdzie. Powierzchnię wielu modeli pokrywają elementy odblaskowe, dzięki którym zostaniemy zauważeni podczas wieczornej, nocnej lub porannej jazdy. Jakby tego było mało, wiele kasków posiada wbudowaną lampkę, która często jest zintegrowana z pokrętłem. Niekiedy też, nawet jeśli model nie ma oświetlenia, może posiadać możliwość dodatkowego montażu przeznaczonej do tego lampki.

Dodatki do kasków rowerowych- ogranicza nas tylko wyobraźnia

Do kasków można dołączyć naprawdę wiele akcesoriów, które umilą przejażdżkę i przystosują nas do warunków na drodze. Jeśli chcemy osłonić się przed słońcem, przyda się daszek, który najczęściej można bardzo łatwo zdjąć i wpiąć ponownie.

Daszek w kasku rowerowym chroni twarz przed słońcem.

W otworach wentylacyjnych na ogół znajdziemy siatkę. Nie przepuści ona owadów, dzięki czemu żaden komar, ani osa nie wplączą się we włosy. Kaski mają też specjalne porty, które pozwalają zamocować okulary przeciwsłoneczne. Jak wspomnieliśmy wyżej, do wielu modeli można doczepić lampkę, ale nie tylko ją. Kamera na kask rowerowy umożliwi rejestrację wielu kolarskich przygód i w przeciwieństwie do odpowiedników montowanych na kierownicy, obraz nie będzie dotyczył tylko tego co znajduje się przed rowerem, a wszystkiego na co spojrzymy. Jednym z modeli, które oferuje takie rozwiązanie jest MIO MiVue M560. Do wielu kamer można też dokupić dodatkowy uchwyt montażowy na kask, jeżeli nie ma go akurat w zestawie.