Biuro Obsługi Klienta 887 874 734

Infolinia nieczynna

Godziny pracy:

pn.-pt.: 8:00 - 16:00
Wszystkie formy kontaktu i dane firmy

Koszyk jest pusty

Porady

Wszystko co musisz wiedzieć o budowie roweru

01.09.2017

Z czego zbudowany jest rower? Na pierwszy rzut oka każdy z nas mógłby wskazać kilka podstawowych elementów. Niby wiadomo, jakie części znajdziemy w jednośladach napędzanych siłą mięśni, jednak ich konstrukcja jest tak naprawdę bardzo złożona. W prosty sposób postaramy się przedstawić budowę roweru i jego najistotniejsze elementy, części rowerowe oraz pokrótce obowiązkowe wyposażenie.

Podstawa jednośladu

Sercem każdego roweru jest rama. Stanowi ona szkielet, do którego przymocowane są wszystkie pozostałe części rowerowe. Ramy mają różne rozmiary, co pozwala jeździć komfortowo zarówno osobom o wzroście 150 cm jak i 200 cm!

Rozmiar określamy po długości rury podsiodłowej. Wyrażamy go w centymetrach lub calach. Oprócz wspomnianej rury podsiodłowej, w ramie rowerowej możemy wyróżnić także górną rurę, której wielkość zależy od rozmiaru ramy. Jej długość ma bardzo duże znaczenie dla pozycji, jaką zajmujemy na rowerze. Ostatni element, który ma przełożenie na to jak siedzimy na jednośladzie, to wysokość główki ramy. Im wyższa, tym bardziej wyprostowaną pozycję będziemy mieli, im niższa, tym bardziej agresywna i pochylona sylwetka. Obecnie, większość ram jest wykonana z aluminium, spotyka się też takie materiały jak stal czy włókno węglowe zwane wśród kolarzy karbonem.

Obowiązkowe części rowerowe to między innymi rura podsiodłowa, która decyduje o rozmiarze ramy.

Raz szybciej, raz wolniej!

Sterowanie rowerem odbywa się poprzez układ kierowniczy złożony z kilku głównych elementów mających wpływ na precyzję i bezpieczeństwo jazdy. Są to następujące części: kierownica, wspornik kierownicy, zwany potocznie mostkiem oraz widelec, w którym zamontowane jest koło. Całość obraca się płynnie dzięki łożyskom sterów umieszonym w główce ramy. Koła, poza dętką i oponą, zbudowane są z: obręczy, szprych, piast i nypli służących do zamocowania szprych.

Budowa układu kierowniczego obejmuje kierownicę, mostek oraz widelec.

Czym jest piasta rowerowa?

Piasta to środkowa część koła. Poprzez łożyskowanie, umożliwia jego płynny obrót i, co za tym idzie, lekką jazdę bez oporów. Czasami, w przypadku tylnego koła, jego środkowa część to duża „puszka”. Oznacza to, że mamy do czynienia z piastą wielobiegową. Najprościej porównać to do skrzyni biegów z samochodu czy motocykla. We wnętrzu takiej piasty mamy mechanizm, który pozwala nam jeździć pod górkę i gonić za autobusem.

Środkowa część koła może występować w formie piasty wielobiegowej.

Jak już wspomnieliśmy o piastach wielobiegowych, warto też wspomnieć o innych kwestiach związanych z napędem w rowerze i jego przeniesieniem na koło.

Napęd rowerowy

99,9% rowerów korzysta z przekładni łańcuchowej, czyli mówiąc obrazowo, siła naszych nóg jest przekazywana na koła za pomocą zębatek i łańcucha. Najprostsze rowery, takie jak np. rowery miejskie, nie mają żadnych dodatkowych przekładni. Mamy do dyspozycji tylko jedno stałe przełożenie.

Przekładnia łańcuchowa to główny element tworzący układ napędowy roweru.

W pozostałych rowerach spotkamy się czasami z jedną, a najczęściej z dwoma przerzutkami. Przerzutka przednia odpowiada za zmianę przełożeń na dwóch lub trzech tarczach mechanizmu korbowego, przerzutka tylna na od 6 do 12 przełożeń na zębatkach kasety czy wolnobiegu. Przerzutkami sterujemy za pomocą dźwigni przerzutki, znajdującymi się na kierownicy.

A co z pozostałymi 0,1% rowerów? W jaki sposób są napędzane? Mowa tutaj o pasku zębatym, który spotykamy w niektórych rodzajach rowerów miejskich czy składakach. Jego główna przewaga polega na braku smarowania i potrzeby konserwacji, dzięki czemu nie mamy się od czego ubrudzić. Pasek jest też kilkunastokrotnie trwalszy niż łańcuch, niestety jest też znacznie droższy.

Układ jezdny zawierający pasek zębaty to trwalsze, ale i droższe rozwiązanie.

Budowa układu hamulcowego

Poza przeniesieniem napędu, jednym z najistotniejszych elementów roweru jest układ hamulcowy. We współczesnych modelach znajdziemy różne rodzaje hamulców rowerowych, nie mniej, wszystkie składają się funkcjonalnie z bardzo zbliżonych elementów. Wśród najbardziej popularnych wyróżnić możemy:

  • hamulce V-break
  • hamulce tarczowe, zarówno mechaniczne i hydrauliczne
  • hamulec typu torpedo, często spotykany w rowerach miejskich z piastą wielobiegową
Hamulec typu V-Brake jest często spotykanym rodzajem hamulców w rowerze.

Ostatni z wymienionych jest wyjątkiem jeśli chodzi o działanie, ponieważ do jego uruchomienia potrzebny jest ruch pedałów do tyłu. W pozostałych rodzajach hamulców, budowa układu hamulcowego jest bardzo zbliżona. Zwalnianie rozpoczynamy naciskając dźwignię hamulcową, zwaną też klamką hamulca. Dzięki pancerzowi z linką lub przewodowi z płynem hydraulicznym, uruchamiamy szczęki lub zacisk hamulca. Klocki hamulcowe, poprzez tarcie z obręczą lub tarczą hamulcową, zaczynają spowalniać rower.

Częścią układu hamulcowego w rowerze jest profesjonalny hamulec tarczowy.

Rowerzysto, pamiętaj!

Obowiązkowe wyposażenie roweru określają w Polsce przepisy o ruchu drogowym. Na rok 2017 przedstawiają się ono następująco:

  • Jeden sprawnie działający hamulec.
  • Po zmroku, w tunelach i warunkach słabej widoczności, rower musi posiadać oświetlenie czerwone z tyłu i jasne z przodu. Lampki mogą mrugać, nie muszą świecić światłem ciągłym. Oświetlenie nie może być zamontowane wyżej niż 150cm nad poziomem jezdni. Poza wymienionymi powyżej warunkami, elementy oświetlenia mogą być zdemontowane.
  • Z tyłu roweru musi znajdować się na stałe zamocowany odblask koloru czerwonego w kształcie innym niż trójkąt.
  • Rower musi być także wyposażony w sygnał dźwiękowy, np. dzwonek.
Budowa roweru obejmuje kilka układów, takich jak układ napędowy, kierowniczy czy hamulcowy.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że przybliżyliśmy Wam budowę roweru i bez problemu będziecie w stanie nazwać każdy element znajdujący się w Waszym jednośladzie! Teraz kupno odpowiedniej części będzie znacznie łatwiejsze! Sprawdźcie sami!

Autor

Dadelo.pl