Koszyk

Koszyk jest pusty

Porady

Chwyty i owijki – czym przystroić kierownicę?

18.07.2019

Wygodny rower pozwala z przyjemnością myśleć o następnym treningu, wycieczce lub zawodach. Co jednak zrobić, aby zapewnić sobie wysoki komfort jazdy? Sposobów jest kilka, a najprostsze z nich to wymiana siodełka lub nowe chwyty rowerowe. W artykule skupiliśmy się na tej drugiej kwestii, która pozwala zadbać o wygodę trzymania kierownicy. Co będzie pasowało do naszego kokpitu – owijka czy chwyty rowerowe? Po co rogi na kierownicy i czy istnieją gadżety, które zwiększają funkcjonalność gripów? Zapraszamy do artykułu!

Kierownica kierownicy nie równa – łatwo możemy zobaczyć, czy jest prosta czy wygięta specjalnie do zastosowań szosowych. W rowerach MTB i większości modeli trekkingowych, crossowych i miejskich spotkamy ten pierwszy typ kokpitu. Do takiej kierownicy potrzebne są dobre chwyty rowerowe. Zakładamy je na krańcach kokpitu lub przykręcamy na obejmę. Inaczej jest w przypadku kierownicy szosowej – przydatna będzie owijka do roweru.

Wygodna owijka rowerowa sprawi, że jazda stanie się bardziej ergonomiczna i komfortowa.

Istnieją też rogi, dzięki którym poszerzymy możliwości złapania kierownicy prostej, co przydaje się zwłaszcza podczas długich wycieczek. Co wybrać do naszego roweru, aby jazda była najwygodniejsza?

Chwyty rowerowe – jakie wybrać?

Istnieją rozmaite chwyty rowerowe. Nasze dłonie różnią się pod względem anatomii, dlatego warto wybrać odpowiedni model. Każdy kolarz potrzebuje nieco innego gripu – jak też często określamy chwyty – i jest to bardzo indywidualna kwestia. Najprostsze modele są jednolitej grubości przez całą długość. Takie chwyty rowerowe najczęściej znajdziemy w rowerach MTB lub crossowych. Zapewniają doskonałe wyczucie kierownicy, co przydaje się przy manewrowaniu w terenie.

Wśród tego rodzaju gripów spotkamy chwyty piankowe czy też silikonowe, które ceni wielu rowerzystów. Dobrym przykładem są chwyty ESI Chunky, występujące w wielu wariantach kolorystycznych. Istnieje opinia, że z tak miękkimi gripami nie trzeba stosować rękawiczek. Jak zamontować chwyty rowerowe piankowe? Nie mamy do dyspozycji obejmy, więc musimy zwilżyć krańce kierownicy i środek gripów. Najlepiej zrobić to płynem do mycia naczyń, koniecznie na bazie alkoholu. Następnie montujemy chwyty. W przypadku innych rodzajów gripów potrzebny może okazać się śrubokręt.

Nowe chwyty rowerowe zwiększą komfort jazdy.

Istnieją też chwyty, których finezyjne wygięcie ma za zadanie zwiększyć komfort i ograniczyć drętwienie rąk na rowerze. Często w ich nazwie pojawia się fraza Ergo, co ma podkreślać ich ergonomiczność i działanie prozdrowotne dla dłoni obciążonych długą jazdą. To dobry wybór, jeśli uznaliśmy, że stare chwyty rowerowe powodują ucisk i drętwienie rąk.

Owijka na kierownicę

Raczej nie można powiedzieć, że kierownica szosowa jest łagodna jak baranek, śmiało można za to przyznać, że jest zakręcona tak jak on – a przynajmniej jego rogi. Stąd też wzięła się potoczna nazwa kierownicy szosowej, której budowa oznacza, że możemy zapomnieć o prostych chwytach rowerowych. Do baranka potrzebna jest owijka na kierownicę. Jest to taśma, którą nałożymy na kokpit bez względu na sposób w jaki sposób jest gięty.

Owijka rowerowa powinna być dokładnie nawinięta na kierownicę typu baranek.

Odpowiednio dobrana owijka szosowa znacznie zwiększa komfort jazdy. Decydując się na daną grubość musimy pamiętać o optymalizacji wygody i wyczucia kierownicy. Jak założyć owijkę na kierownicę? Przyda się kilka prostych rad. Jedną z nich jest to, aby nawijanie zacząć z zapasem owijki wystającym poza kierownicę – niech to będzie pół jej szerokości. Dzięki temu przy zakładaniu korka przyszpilimy owijkę i jednocześnie sprawimy, że sama końcówka lepiej będzie się trzymać. Następną kwestią jest patent z ósemką zakręcaną przy klamkomanetce.

Warto zachować starą owijkę, aby nałożyć ją w tym miejscu pod nową – zwiększy to komfort. Podobnie możemy uczynić w innych miejscach kierownicy, jeśli czujemy, że akurat tam przyda się to najbardziej. Starą owijkę powinno się okręcić bardzo mocno, aby przylegała do kierownicy jak najlepiej. Istnieje też szansa na ponowne wykorzystanie taśmy. Dla przykładu owijka na kierownicę PRO Sport Control posiada silikonowy klej, dzięki któremu można ją wykorzystać kilkukrotnie.

Owijka rowerowa do lemondki.

Przy szukaniu nowej owijki na kierownice trzeba też pamiętać o odpowiedniej długości – zmierzmy starą, biorąc poprawkę na rozciągnięcie wynikające z użytkowania. Owijka do roweru przysłuży się także w przypadku lemondek.

Chwyty rowerowe z rogami

Rogi rowerowe stanowią dodatkowy element prostej kierownicy. Zatknięte na dwóch stronach kokpitu pozwalają złapać go w inny sposób, dzięki czemu zyskujemy imitację baranka. Do wyboru są dwa sposoby na uzyskanie kierownicy rowerowej z rogami. Pierwszy polega na dołożeniu komponentów do kokpitu, który już posiada dobre chwyty rowerowe. Jak zamocować rogi do kierownicy? Zwykle wystarczy przykręcić je za pomocą zintegrowanej obejmy. To polecany dodatek, który przydaje się zwłaszcza podczas dłuższej jazdy.

Są też inne możliwości. Często same chwyty rowerowe są wyposażone w rogi. Dzięki temu wystarczy zamontować gripy, a w zestawie mamy już wszystko czego potrzeba. Nic więc dziwnego, że chwyty z rogami – takie jak Ergon GP5 – są bardzo popularne. W co mogą być wyposażone same rogi? Do kierownicy można dołączyć lusterko rowerowe, dlaczego więc nie połączyć tych dwóch udoskonaleń. Dzięki temu zyskujemy nie tylko możliwość złapania kierownicy w inny sposób, ale też możemy się przekonać o jadących za nami pojazdach. Rogi rowerowe z lusterkami zwiększają więc nie tylko ergonomię jazdy, ale też bezpieczeństwo na drodze.

Chwyty rowerowe z rogami lub same rogi sprawią, że długa jazda staje się wygodniejsza.

Wygodne chwyty rowerowe, owijka lub rogi to prosty sposób na ulepszenie kierownicy. W osobnym artykule napisaliśmy jakie są inne metody na tuning roweru – zapraszamy do czytania!