Biuro Obsługi Klienta 52 582 22 22

Godziny pracy:

pn.-pt.: 8:00 - 16:00
Wszystkie formy kontaktu i dane firmy

Koszyk jest pusty

Porady

Ciśnienie w oponach rowerowych - jakie jest prawidłowe?

28.09.2018

Prawidłowe ciśnienie w oponach rowerowych to bardzo ważny parametr. Pozwoli nie tylko uniknąć „kapcia”, ale odpowiada też w dużym stopniu za komfort jazdy. Początki opon sięgają połowy XIX wieku, kiedy to Charles Goodyear opracował proces wulkanizacji. Wynalazca umarł jako bankrut, ale zdążył sprzedać patent jednej z firm – dziś potentatowi na rynku opon.

Jednak wynalezienie opony (wraz z dętką) przypisuje się Johnowi Dunlopowi. W 1888 roku opatentował on swój wynalazek – oponę wykonaną z płótna i gumy oraz kauczukową dętkę. Trzy lata później odbył się wyścig kolarski na trasie Paryż-Brest. Wygrał zawodnik, który jechał na rowerze wyposażonym w koła „dętkowe”. Pomimo złapania pięciu „kapci” miał przewagę ośmiu godzin nad drugim kolarzem.

Ciśnienie w oponach rowerowych powinno być dobrane pod masę użytkownika, szerokość opony i rodzaj roweru, którym jeździ.

Ciśnienie w oponach rowerowych

Ciśnienie w oponach rowerowych nie może być ani zbyt niskie, ani zbyt wysokie. Zbyt niskie ciśnienie powoduje:

  • wyższe opory toczenia
  • możliwość złapania „snake'a” - czyli przebicie dętki przez jej przyszczypnięcie
  • większe prawdopodobieństwo przetarcia gumy i zniszczenia opony

Ciśnienie w oponach nie może być też zbyt wysokie. Może ono spowodować:

  • niedostateczny komfort – jeśli ciśnienie powietrza w oponie jest zbyt wysokie, koło nie tłumi nierówności
  • gorszą trakcję podczas jazdy w trudniejszym terenie
  • możliwość uszkodzenia obręczy przez uderzenie w przeszkody (np. krawężniki)
  • prawdopodobieństwo pęknięcia obręczy rowerowej

W ostatnich latach rowerzyści stosują coraz niższe ciśnienie w oponach. Wynika to z używania opon bezdętkowych, które umożliwiają jazdę z mniejszymi wartościami. Jest to szczególnie widoczne w rowerach terenowych oraz typu gravel.

Ciśnienie w rowerach górskich zwykle jest niższe niż w rowerach szosowych, dzięki czemu opona lepiej wybiera nierówności.

Jednak nawet producenci szosówek montują koła z szerokimi oponami, które umożliwiają jazdę z niższym ciśnieniem. Głównym powodem jest zwiększenie komfortu i polepszenie trakcji.

Ciśnienie opon w rowerze można zmierzyć za pomocą specjalnego narzędzia, na przykład manometru elektronicznego Schwalbe Airmax Pro. Uzyskany wynik jest bardzo dokładny (do 0,01 bara). Narzędzie obsługuje zarówno wentyle typu Presta, jak i „auto”. Manometry można czasami spotkać w pompkach. SKS Air X-press 8.0 ma zegar i umożliwia napompowanie koła do 8 barów.

Jakie ciśnienie w oponach rowerowych

Jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach? To bardzo trudne pytanie i zależy od wielu rzeczy. Wartości skrajne ciśnień podane są z boku opony rowerowej. Producenci umieszczają tam ciśnienie minimalne i maksymalne. Może się zdarzyć, że ciśnienie w oponach jest podane w barach (dla uproszczenia: w atmosferach), a pompkę wyskalowano w psi. PSI ile to bar? 1 PSI to 0,068 bara, a 1 bar to 14,5 PSI.

Na oponach rowerowych zaznaczone jest minimalne i maksymalne zalecane ciśnienie.

Jak napompować rower, by ciśnienie było prawidłowe? Można zacząć od wartości pośredniej między podanym przez producenta „minimum” i „maksem”. Jeśli koło będzie mało podatne na przeszkody, ciśnienie można zmniejszyć. Jeśli podczas zakrętów rower będzie zachował się zbyt nerwowo, powietrza jest za mało.

Czyli jakie powinno być ciśnienie w oponach rowerowych?

  • ciśnienie wyższe – na asfalcie, gdy rowerzysta ma większą wagę, opona jest wąska, korzystamy z systemu standardowego (z dętką), obręcz jest węższa
  • ciśnienie niższe – systemy bezdętkowe, trudniejszy teren (korzenie, wąskie ścieżki, szersza opona i obręcz, niższa waga rowerzysty
Jak napompować koło w rowerze? Najlepiej sprawdzi się do tego pompka z manometrem oraz wiedza, jakie powinno być ciśnienie w rowerze.