Koszyk

Koszyk jest pusty

Porady

Czyszczenie tarcz hamulcowych – jak się za to zabrać?

20.03.2019

Hamulce tarczowe są na wyposażeniu rowerów nie tylko górskich czy crossowych, ale także – coraz częściej – szosowych. Rosnąca popularność tego rozwiązania nie powinna dziwić. Kolarze wysoce cenią sobie efektywność działania tarczówek, która nie maleje w deszczu i błocie. Choć takie hamulce są znacznie skutecznie od innych rozwiązań, wymagają też większej dbałości. Ich serwisowanie jest trudniejsze, szczególnie w przypadku systemów hydraulicznych. Co zrobić, by hamulce tarczowe znowu były skuteczne po długich kilometrach naszych podróży?

Przede wszystkim trzeba regularnie o nie dbać. Najważniejszym elementem każdego systemu są tarcze hamulcowe. Nie mogą być zatłuszczone, inaczej układ odpowiedzialny za bezpieczne zwalnianie roweru zacznie zawodzić, a nawet przestanie działać. Aby temu zapobiec, powinniśmy zabrać się za czyszczenie tarcz hamulcowych oraz klocków – pomoże w tym kilka prostych rad.

Czyszczenie hamulców tarczowych – od czego zacząć?

Od czego należy zacząć czyszczenie hamulców tarczowych? Przed wszystkim skompletujmy niezbędny sprzęt. Do zacisków i tarcz należy użyć dedykowanego odtłuszczacza, który jest mniej agresywny od standardowego.

Czyszczenie tarcz hamulcowych powinno odbywać się z użyciem dotykowanego środka i szczotek do konserwacji roweru.

Pomocna będzie też specjalna szczotka, którą znajdziemy w zestawie Joeys Brush Kit, służącym do czyszczenia każdego elementu roweru. Dzięki niej dokładnie umyjemy tarcze. Za czyszczenie hamulców można wziąć się od razu po skończonej jeździe, szczególnie jeśli napotkaliśmy dużo błota – nie zdąży zastygnąć i łatwiej będzie je usunąć.

Aby wyczyścić hamulce, należy je dokładnie spryskać płynem. Jeśli zabrudzenia nie chcą zejść, pomagamy sobie szczotką lub gąbką. Dzięki nim konserwacja hamulców przebiega sprawniej. Na końcu spłukujemy całość wodą. Należy pamiętać, by przy jej aplikowaniu nie stosować zbyt mocnego ciśnienia. W przeciwnym razie możemy uszkodzić łożyska w piastach i przerzutce. Jeśli brud nadal nie chce zejść, najlepiej odwrócić rower i wyjąć koła, by mieć lepszy dostęp do zacisków. Można też wyjąć klocki – łatwiej sięgniemy wtedy do tłoczków. Ostatni etap to dokładne wytarcie elementów i poskładanie ich do kupy. Co jest ważne przy wykonywaniu wszystkich tych czynności? Powinniśmy mieć założone rękawiczki. Chodzi nam przecież o usunięcie z hamulców tłuszczu – dobrze nie nakładać ponownie zabrudzeń w trakcie naszych wysiłków.

Odtłuszczanie tarcz hamulcowych

Tarcze to szczególnie ważny element hamulców. Nawet najdrobniejsze zabrudzenie, szczególnie tłustą substancją, może sprawić, że rower przestanie hamować. Najlepiej, jeśli czyszczenie tarcz hamulcowych odbywa się przy użyciu dedykowanego preparatu, takiego jak Fenwick's Disc Brake Cleaner. Nakładany jest wysokociśnieniowo, co ułatwia usuwanie smaru oraz innych zabrudzeń, a dodatkowo pozostawia powłokę antykorozyjną.

Odtłuszczanie tarcz hamulcowych sprawi, że nasz rower odzyska sprawność zwalniania w każdych warunkach.

Tarcze można czyścić za pomocą wspomnianej wyżej szczotki albo czystej szmatki. Umycie wyłącznie ich nie pomoże, jeśli brudne pozostaną zaciski. Jeśli za odtłuszczanie tarcz hamulcowych będziemy brali się zbyt rzadko, na ich powierzchni może pojawić się korozja. Aby temu zapobiec musimy po prostu dbać o hamulce i poświęcać im szczególną uwagę. Rdzewiejące tarcze hamulcowe nadają się tylko do wymiany na nowe.

Odtłuszczanie klocków hamulcowych

Pomysły na czyszczenie hamulców są różne. Jednym ze sposobów jest użycie dedykowanego preparatu – tego samego, który wykorzystaliśmy do tarcz. Niestety, jeśli na powierzchnię rzeczywiście dostała się naprawdę tłusta substancja, taka jak olej do czyszczenia łańcucha, ta metoda niewiele pomoże. By usunąć tego typu zabrudzenie musimy posłużyć się specjalnym sposobem. Jego minusem jest to, że sprawdza się tylko w przypadku klocków hamulcowych metalicznych.

To dość ekstremalna metoda, podczas której może wydobywać się dużo nieprzyjemnych zapachów. Trzeba rozgrzać piekarnik do temperatury ok. 250°C i włożyć klocki do środka na około pół godziny. Po ich przestudzeniu należy zeszlifować wierzchnią warstwę okładziny. Jeśli po wszystkich staraniach założymy klocki, a hamulce nadal nie będą działały lepiej, należy dowiedzieć się jak wymienić klocki hamulcowe w rowerze. To prosta czynność, z którą powinien sobie poradzić każdy.

Piszczące tarcze hamulcowe – jak poradzić sobie z hałasem?

Dość częstą przypadłością hamulców tarczowych jest piszczenie tarcz. Czasami wydają one nieprzyjemne odgłosy, co dotyczy zwłaszcza sytuacji, gdy w rowerze mamy klocki metaliczne. Okładziny żywiczne lub półmetaliczne są znacznie bardziej ciche.

Pierwszym sposobem na hałas jest czyszczenie tarcz hamulcowych i klocków, o czym piszemy powyżej. Jeśli to nie pomoże, spróbujmy ustawić kocki od nowa. Najpierw musimy sprawdzić, czy tarcza hamulcowa jest prosta. Można nam w tym pomóc centrownica do kół wyposażona w specjalny adapter. Jeśli nie mamy takiego narzędzia, zwróćmy uwagę na to, jak zachowuje się tarcza podczas kręcenia kołem. Jeśli cyklicznie dotyka klocka, prawie na pewno jest skrzywiona. Na szczęście możemy wyprostować tarczę za pomocą specjalnego klucza ze szczeliną, takiego jak Bike Hand YC 165.

Czyszczenie hamulców tarczowych wymaga wiedzy i środków. Musimy zabrać się za dokładnie otłuszczanie komponentów. Nie chcemy przecież, aby spotkała nas korozja tarcz hamulcowych - rdzewiejące tarcze hamulcowe nadają się tylko do wymiany.

Jeśli tarcza jest prosta, należy wyregulować hamulce. W tym celu poluzujmy śruby, którymi przykręcony jest zacisk. Następny krok to zaciśnięcie klamki hamulca, który poluzowaliśmy – dzięki temu zablokujemy tarczę. Teraz dokręcamy śruby zacisku i zadanie jest wykonane.

Czyszczenie tarcz hamulcowych to czynność, przy której warto znać dokładnie budowę interesujących nas komponentów. Aby dowiedzieć się o tym więcej, polecamy zapoznać się z naszym artykułem opisującym zasady działania i rodzaje hamulców tarczowych.