Biuro Obsługi Klienta 52 582 22 22

Godziny pracy:

pn.-pt.: 8:00 - 16:00
Wszystkie formy kontaktu i dane firmy

Koszyk jest pusty

Ciekawostki

Historia roweru - jak powstały dwa kółka i rama

01.09.2017

Jak to się wszystko zaczęło? Jak od topornych drewnianych konstrukcji doszliśmy do współczesnych maszyn z węglową ramą, pełnym zawieszeniem, teleskopowymi sztycami, samowystarczalnym oświetleniem, elektronicznymi przerzutkami i wspomaganiem elektrycznym?

Historia pierwszych rowerów

Kto tak naprawdę wynalazł rower? Pierwsze rysunki jednośladu datuje się na końcówkę XV wieku i przypisuje Leonardo Da Vinci’emu. Historycy poddają jednak w wątpliwość ich autentyczność. Bardziej prawdopodobna data powstania nie tylko rysunku, ale i jeżdżącego roweru to rok 1765.

Pierwszy rower biegowy

Francuz Made de Sivrac zbudował wtedy pierwszą maszynę przypominającą przynajmniej w założeniu dzisiejszy rower. Był to rower biegowy, na którym rowerzysta leżał i odpychał się nogami. Problem polegał jednak na tym, że kierownica była nieruchoma, więc skręcanie było niemożliwe.

Pierwszy rower z kierownicą

Rower z kierownicą, ale nadal bez napędu został wymyślony i zbudowany w 1817 roku przez Karla von Draisa. Maszyna osiągała zawrotną jak na tamte czasy prędkość 13-15 km/h! Na napęd łańcuchowy znany z dzisiejszych rowerów trzeba było jednak czekać jeszcze 50 lat. W międzyczasie koncepcja roweru zaczęła się rozwijać i była doskonalona przez wielu wynalazców.

Pierwszy bicykl

W 1861 roku pojawił się welocyped/bicykl, który przez swój charakterystyczny wygląd jest często kojarzony z pierwszymi rowerami. Wielkie, przednie koło pozwalało uzyskać przełożenie umożliwiające szybką jazdę. Bicykle były jednak niebezpieczne ze względu na swoją wysokość i utrudnione sterowanie. Lata 1868-1869 przyniosły wynalezienie napędu opartego na łańcuchu, a także wprowadzenie szprych stalowych w miejsce ciężkich i grubych drewnianych.

Krok ku nowoczesności

Koniec XIX wieku to okres bardzo szybkiego rozwoju roweru, który doprowadził do koncepcji znanej nam do dziś. W 1885 roku John Kemp Starley zbudował rower, w którym koła były równej wielkości, kierownica skrętna, a napęd przekazywany na tylne koło za pomocą łańcucha. W 1888 roku John Dunlop opatentował oponę pneumatyczną do roweru, dzięki czemu jazda stała się dużo bardziej komfortowa, szybsza i bezpieczniejsza za sprawą lepszej przyczepności. W 1890 roku natomiast pojawił się pierwszy rower napędzany paskiem wynalezionym przez Charlesa Rice'a. Kolejne lata przyniosły pierwsze systemy zmiany przełożeń. Ciekawostkę stanowi fakt, że pierwsze były piasty wielobiegowe, a nie przerzutki zewnętrzne!

W 1896 William Salford opatentował pierwszy system zmiany przełożeń czyli dwu-biegową piastę z wewnętrznymi przełożeniami. W latach 1900-1902 Anglicy Sturmey i Archer wprowadzili wolnobieg, hamulec Torpedo oraz pierwsze przekładnie 3 biegowe w piaście. Pierwsza przerzutka zewnętrzna pojawiła się dopiero w 1905 roku.

Pierwszy wyścig rowerowy i pierwszy rower szosowy

Ciężko zdefiniować moment, w którym na świat przyszedł rower szosowy. Pierwszy wyścig rowerowy miał miejsce w 1868 roku, natomiast najstarsze wydarzenia rowerowe, znane po dziś dzień, narodziły się pod koniec stulecia. Wyścig Liege - Bastogne - Liege został zapoczątkowany w 1892 roku, a Tour De France w 1903 roku. Międzynarodowa Unia kolarska (UCI) wprowadziła pierwsze przepisy określające rower do ścigania w 1932 roku.

Kiedy powstało dynamo?

Istotnym krokiem w historii roweru było zastosowanie dynama do oświetlenia drogi. W latach 1932-1934 powstały pierwsze dynama zarówno butelkowe jak i w piaście. Współczesne modele (ostatnie 10-15 lat) produkują energię pozwalającą zasilić lampy o mocy nawet 800 lumenów lub naszego smartfona, nie powodując przy tym praktycznie żadnego oporu. Aktualnie często wybieranym rozwiązaniem jest prądnica umieszczona w przedniej piaście. Jej budowa jest szczelnie zamknięta, co przekłada się na odporność podczas złych warunków atmosferycznych. Mechanizm jest bezobsługowy, a integracja z osią koła pozwala na redukcje oporów podczas jazdy.

Historia rowerów obejmuje różne etapy, wśród których ważnym jest pierwsze zastosowanie prądnicy w piaście.

Rower na trudne warunki

Kolejnym przełomowym momentem w historii roweru było wynalezienie roweru górskiego. Pierwsze takie maszyny powstały w Kalifornii w latach 1978-1981. Były to rowery typu crooser z grubszymi oponami i wzmocnionymi ramami. Pierwszym twórcą takiego roweru był Joe Breeze (założyciel firmy Breezer Bikes). Później pojawił się także Gary Fisher (marka obecnie wchłonięta przez Treka). W 1981 roku do produkcji trafił pierwszy seryjnie produkowany rower górski, Specialized Stumpjumper (model produkowany po dziś dzień).

W 1985 pojawił się natomiast pierwszy współczesny rower napędzany paskiem zębatym, będący prototypem dzisiejszej Stridy (słynnego mini składaka). Rok 2007 przyniósł natomiast prawdziwą rewolucje w dziedzinie napędu, czyli wprowadzenie do masowej produkcji pasków zębatych do napędu roweru zamiast przestarzałego łańcucha. Obecnie paski produkuje zarówno ich pionier czyli firma Gates Carbon Drive jak i niemiecki Continental.

Nieustające dążenie do perfekcji

Można by rzec, że od przełomu XIX/XX wieku rower tak naprawdę tylko ewoluuje. Zasadnicza koncepcja nie zmieniła się, mimo, że rowery stają się coraz bardziej skomplikowane.

Nowoczesne modele praktycznie w niczym nie przypominają pierwszych rowerów w historii.

200 lat udoskonalania tej najbardziej efektywnej maszyny napędzanej siłą ludzkich mięśni, przyniosło nam wiele zaawansowanych rozwiązań technologicznych - innych dla różnych typów rowerów:

  • Rower szosowy: węglowa rama projektowana komputerowo z wielu rodzajów włókna węglowego, hydrauliczne hamulce tarczowe, elektroniczne przerzutki, liczniki GPS i bezprzewodowe.
  • Rower MTB: węglowa rama, sterowanie zawieszeniem za pomocą jednej manetki, sztyce o regulowanym skoku, Napęd 1x11, 2x11, ultralekka konstrukcja i węglowe koła.
  • Rower trekkingowy: pasek zębaty zamiast łańcucha, przekładnia wielobiegowa wbudowana w ramę, mocne oświetlenie ledowe z oświetleniem do jazdy dziennej i czujnikiem zmierzchu zasilane z dynama w piaście.
  • Rowery elektryczne: wspomaganie rowerzysty podczas jazdy nawet przez 150 kilometrów!

Podsumowanie

Jak widać 200 lat ewolucji nie poszło na marne, dzięki czemu jazda na współczesnym rowerze jest szybka, wygodna i daje nam mnóstwo frajdy. Każdy miłośnik dwóch kółek powinien jednak wiedzieć jak wyglądał pierwszy rower na świecie.