Koszyk

Koszyk jest pusty

Porady

Przygotowanie roweru do sezonu

05.04.2018

„Wiosna, cieplejszy wieje wiatr…” i nawet jeśli to tylko zanucony pod nosem szlagier Skaldów, a nie faktyczny stan pogody za oknem, to warto zabrać się za wiosenne porządki już teraz. Każdy rower, czy to używany zimą, czy też „garażowany” w piwnicy, zasługuje na porządną konserwację przynajmniej raz w roku. Wiosna to idealna okazja ku temu. Przegląd roweru po zimie, porządne mycie i smarowanie komponentów dobrze przygotują nasze „dwa kółka” do nowego sezonu.

Czyszczenie roweru

Pierwszą i podstawową rzeczą, jaką należy wykonać, jest dokładne umycie roweru. Najskuteczniejszy i najprostszy sposób to duet – szczotka i wiadro ciepłej wody z odrobiną płynu do mycia naczyń. Można pokusić się o użycie specjalnych środków, np. Finish Line Bike Wash, jednak wspomniana wcześniej kombinacja w zupełności wystarczy, żeby wyczyścić rower z zeszłosezonowego brudu.

Przegląd roweru to ważny element przygotowania do sezonu.

Wydawać by się mogło, że wygodnym rozwiązaniem jest użycie myjki ciśnieniowej. Przestrzegamy jednak przed sięganiem po takie rozwiązania, gdyż nieumiejętne korzystanie z mocnego strumienia wody może spowodować więcej szkód niż pożytku (można na przykład wypłukać smary ze szczelin łożysk, a jednocześnie wprowadzić tam ziarenka piasku, które doprowadzą napęd do zniszczenia). Myjki ciśnieniowe lepiej zostawić doświadczonym użytkownikom, którzy doskonale wiedzą, jakie miejsca należy omijać oraz z jakiej odległości używać strumienia wody.

Konserwacja roweru

Kiedy rower jest już dokładnie umyty oraz suchy, można zabierać się do drugiego etapu konserwacji i smarowania roweru. I tutaj są dwie drogi – oddać rower do serwisu lub podjąć się tego zadania na własną rękę. Jeżeli nasz rower nie był serwisowany od dłuższego czasu, to warto rozważyć opcję wysłania go na gruntowny przegląd. Dzięki temu zajmą się nim profesjonaliści, którzy rozkręcą nasz sprzęt na części pierwsze, dokładnie nasmarują wszystkie elementy, wyregulują przerzutki czy też sprawdzą stan ogumienia. Jeśli wybierzecie tę opcję, to pamiętajcie, że mycie roweru jest waszym obowiązkiem – serwisanci mogą zwyczajnie odmówić przyjęcia zabrudzonego sprzętu lub naliczyć dodatkową opłatę za czyszczenie roweru.

W serwisie rowerowym możesz liczyć na profesjonalną i kompleksową pomoc.

Czyszczenie łańcucha rowerowego

Gdy mamy odpowiednią wiedzę oraz niezbędne narzędzia, możemy zadbać o nasz rower samodzielnie. W wielu przypadkach umycie roweru oraz porządne wyczyszczenie i nasmarowanie łańcucha w zupełności wystarcza, zwłaszcza gdy jeździmy na rowerze okazjonalnie. Czyszczenie łańcucha rowerowego należy rozpocząć od porządnego odtłuszczenia go. Są dwa sposoby – albo ściągamy łańcuch, albo korzystamy z odpowiedniej maszynki, która pozwoli wyczyścić mechanizm bez zdejmowania go. Jeżeli zdecydujemy się ściągać łańcuch, to konieczne jest użycie spinki albo rozkuwacza, np. Topeak Universal Chain Tool.

Łańcuch rowerowy wymaga odtłuszczenia i ponownego smarowania.

Następnie łańcuch wkładamy do butelki i robimy tzw. „szejka”, tj. wlewamy benzynę ekstrakcyjną, mieszamy i zostawiamy na kilka godzin. Po takiej kąpieli nasz łańcuch będzie jak nowy. Drugą, prostszą i szybszą metodą jest założenie specjalnej maszynki do czyszczenia, np. MUC-OFF Cleaner X-3 Chain.

  • Czym czyścic łańcuch rowerowy?

Wielu rowerzystów ma za sobą liczne chemiczne eksperymenty, których celem było znalezienie odpowiedzi na pytanie – czym czyścić łańcuch rowerowy. Idealny środek powinien być tani, wydajny, łatwy w aplikacji i zmywaniu. Aby oszczędzić trudów kolarzom z mniejszym doświadczeniem – podpowiadamy. Najlepiej czyszczą łańcuch dedykowane do tego środki. Na umiarkowanie zabrudzone smarem i błotem powierzchnie wystarczy użyć odtłuszczaczy ekologicznych, zwykle wytwarzanych z cytrusów, np.  Finish Line Citrus.

Zaschnięty i twardy brud lepiej potraktować silniejszymi rozpuszczalnikami. Czasami bywa, że rower pozostawiony na jakiś czas pod chmurką wymaga odrdzewienia napędu. Wtedy można przemyć łańcuch benzyną lub naftą. Po tej czynności obowiązkowo należy łańcuch naoliwić smarem do łańcucha.


Smarowanie łańcucha

Czysty łańcuch wymaga porządnego smarowania. Najlepiej użyć do tego specjalistyczny smar do łańcucha rowerowego. Każde ogniwo powinno otrzymać po kropelce smaru, np. marki Rohloff. Przy okazji warto jest również dać odrobinę smaru na sprężynę przerzutki oraz sprężynę od szczęki hamulca. O łańcuch należy dbać również w trakcie sezonu; czyszczenie i smarowanie zagwarantuje mu długą żywotność.

Jeśli nie wiesz, czym smarować łańcuch w rowerze, zapraszamy do sklepu dadelo.pl.

Czyszczenie przerzutek

Regularnej konserwacji wymagają wszystkie elementy napędu, w tym przerzutki. Czyszczenie przerzutek w najprostszej wersji powinno obejmować przetarcie ich wilgotną szmatką tak, aby zetrzeć zaschnięty smar i błoto. Uporczywy brud najlepiej usuwać odtłuszczaczem do roweru. Smarowanie przerzutek jest kolejną po odtłuszczaniu czynnością.

Konserwacja opon

Kolejnym krokiem, aby w pełni zadbać o nasz jednoślad, jest przyjrzenie się oponom i ocena ich stanu. Konserwacja opon rowerowych jest ważne nie tylko ze względów estetycznych bądź komfortu, ale przede wszystkim dla naszego bezpieczeństwa! Jeżeli opona zaczyna pękać lub nie widać jej bieżnika (a nie jeździmy rowerem szosowym), to znak, że guma się wyciera i najwyższy czas na wymianę.

Przygotowanie roweru do sezonu powinno obejmować również serwis kół rowerowych.

Bardzo istotne jest też utrzymywanie odpowiedniego ciśnienia w oponach. Ma to wpływ nie tylko na wygodę w trakcie jazdy, ale również na szybsze bądź wolniejsze zużywanie się bieżnika. Ciśnienie powinno odpowiadać oznaczeniu, które znajduje się z boku każdej opony. Aby uzyskać wymagany poziom ciśnienia, można zaopatrzyć się w pompkę z manometrem, np. Pompka SKS Airkompressor 12.0, jednak nie jest to konieczne – na większości stacji benzynowych można skorzystać z kompresora.

Pompowanie kół rowerowych to jedna z podstawowych czynności serwisowych.

Szczegółowe przygotowania roweru do sezonu

Kiedy podstawy mamy już za sobą, czas zabrać się za pozostałe elementy. Warto się tym zająć, zwłaszcza kiedy nasz jednoślad dawno nie był konserwowany. Na pierwszy ogień idą hamulce. W szczękowych trzeba sprawdzić stan zużycia klocków, a w tarczowych konieczne jest odtłuszczenie tarczy. Robimy to za pomocą wacika namoczonego w benzynie ekstrakcyjnej lub odpowiednim płynie np. Fenwick’s Disc Brake Cleaner. Następnie sprawdzamy stan linek i pancerzy. Jest to o tyle ważne, że zły stan tych elementów ma wpływ na działanie przerzutek; nawet najlepsza przerzutka nie będzie działać płynnie, jeśli linka jest pogięta i zardzewiała, a pancerze zapchane błotem. Kolejnym punktem do odhaczenia na liście jest sprawdzenie luzów na główce kierownicy, w mechanizmie korbowym oraz dokręcenie wszystkich śrub, jeśli tego wymagają. Przestrzegamy – jazda na rowerze z luźnymi, niedokręconymi elementami jest niewygodna i może doprowadzić do uszkodzenia części, a w najgorszym razie – nawet do wypadku. Zadbany rower to bezpieczny rower.

Dokręcenie mechanizmu korbowego wpływa na bezpieczeństwo jazdy na rowerze.

Ostatni etap przygotowania roweru do sezonu

Ostatnim krokiem, aby dobrze przygotować rower do sezonu, jest regulacja napędu. Robimy to na samym końcu, ponieważ wszystkie czynności, które wykonaliśmy wcześniej, mają wpływ na poprawne działanie całego napędu. Tak przygotowanym rowerem będziemy cieszyć się cały sezon, a świadomość, że zrobiliśmy to samodzielnie, doda kilka punktów do naszej samooceny.