Koszyk

Koszyk jest pusty

Porady

Jak wymienić klocki hamulcowe w rowerze?

23.11.2018

W rowerze zużywa się każdy element – klocki hamulcowe bardzo szybko nadają się do wymiany. Prędzej, czy później należy je kupić, a następnie usunąć stare części i zamontować nowe. Wymiana klocków w hamulcach rowerowych jest prostą czynnością, z którą powinien sobie poradzić nawet początkujący majsterkowicz. Znacznie trudniejsze okazuje się dobranie odpowiednich okładzin. W dzisiejszym wpisie podpowiadamy, jak to zrobić.

Klocki hamulcowe

Nawet jeśli klocki hamulcowe jeszcze się nie zużyły, warto posiadać nowe w zapasie. Mając przed sobą niezliczone ilości kilometrów, ani się obejrzymy, a okładziny trzeba będzie wymienić. Jest to szczególnie ważne, jeśli udajemy się w długą podróż. Zapasowa para lub dwie w plecaku czy sakwach może okazać się deską ratunku dla skutecznego hamowania. Przed kupnem powinno się jednak zastanowić, które klocki hamulcowe do roweru wybrać. Mnogość standardów hamulców rowerowych sprawia, że trudno kupić odpowiednie okładziny. Jak już to zrobimy, wymiana powinna pójść bez problemu.

Jak wymienić klocki hamulcowe w rowerze? Często najtrudniejszą kwestią jest nabycie odpowiednich, gdyż istnieją różne rodzaje hamulców rowerowych.

Rodzaje hamulców rowerowych

Klocki hamulcowe rowerowe dobiera się w zależności od konstrukcji hamulca. Różnice między poszczególnymi typami opisaliśmy dokładnie we wpisie o rodzajach hamulców. Możemy je z grubsza podzielić na modele tarczowe, typu V-brake oraz mechanizmy szczękowe. Znając swój rower szybko sprecyzujemy czego szukamy. Klocki hamulcowe różnią się jednak także w obrębie danej grupy. Poszczególne rodzaje hamulców rowerowych posiadają dedykowane części, które warto wybrać odnośnie zastosowań.

  • Klocki hamulcowe tarczowe

Hamulce rowerowe tarczowe zapewniają bardzo wysoką skuteczność hamowania. Co ważniejsze – możemy mieć pewność, że zadziałają dobrze nawet w trudnych warunkach pogodowych. To istotne, żeby zwolnić szybko na mokrej nawierzchni i pośród błota. Hamulce tarczowe w rowerze możemy podzielić na hydrauliczne i mechaniczne. Oba typy składają się zacisku, tarczy oraz klamki. Istnieją różne rodzaje hamulców rowerowych tarczowych, ale zasada działania jest zawsze ta sama. Rowerzysta naciska klamkę, a klocki hamulcowe zaciskają się na tarczy, co sprawia, że koło zmniejsza swoją prędkość, aż do zatrzymania.

Klocki hamulcowe do roweru, różnią się w konstrukcji i są zależne od tego, jakie rodzaje hamulców rowerowych użyto w jednośladzie.

W hamulcach tarczowych hydraulicznych tłoki w zacisku uruchamia specjalny płyn. Może to być znany z samochodów DOT 4 lub DOT 5. Klocki hamulcowe Shimano są zaciskane w hamulcu japońskiego producenta za pośrednictwem oleju mineralnego. Zaletą tego rozwiązania jest doskonała modulacja i wysoka siła działania, a minusem drogi i skomplikowany serwis. W hamulcach tarczowych mechanicznych impuls daje stalowa linka. Części w tym systemie są tańsze i mniej awaryjne. Klocki hamulcowe Shimano, a także kilku innych producentów, mogą posiadać radiator, którego celem jest szybsze oddawanie ciepła. Przekłada się to na wolniejsze zużycie klocków i ich wysoką efektywność. Hamulce tarczowe od dawna montowane są w MTB, ale także, coraz częściej, w rowerach szosowych. Międzynarodowa Unia Kolarska, czyli UCI, w połowie 2018 roku zalegalizowała korzystanie z tarcz podczas wszystkich zawodów. Klocki hamulcowe rowerowe w zacisku tarczowym zawierają okładziny, które możemy podzielić na trzy rodzaje:

  • Organiczne

Okładziny organiczne, inaczej określane jako żywiczne, są najtańsze i najczęściej spotykane. Zapewniają wysoką modulację, ale siłę mniejszą, niż dwa pozostałe rodzaje. Klocki hamulcowe organiczne mają dużą zaletę – tarcza jest przez nie niszczona bardzo wolno. Niestety okładziny żywiczne zużywają się szybko, szczególnie podczas błotnistej jazdy.

  • Metaliczne

Klocki hamulcowe metaliczne oferują dużą siłę hamowania. Modulacja nie jest tak dobra, jak w przypadku odpowiedników organicznych. Są za to trwałe, co ma też swoją gorszą stronę – przyspiesza zużycie tarczy. Potrafią być również głośne podczas deszczu.

  • Półmetaliczne

Okładziny hamulcowe półmetaliczne łączą zalety obu powyższych typów. Mają niezłą siłę i modulację, nie zużywają też szybko tarczy. Ich wadą jest dość wysoka cena.

  • Klocki hamulcowe V-brake:

Okładziny hamulcowe tego typu możemy podzielić na te z wymiennymi wkładkami oraz bez tzw. „szuflady”. Przed zakupem warto sprawdzić, jaka jest cena samych okładzin. Może się okazać, że lepiej będzie kupować całe klocki. Producenci stosują różne patenty – zarówno jeśli chodzi o mieszankę gumy, jak i kształt klocka. Niektóre okładziny są przeznaczone np. na deszcz, inne zaś na typowo suche warunki. Są też takie, które mają mieszaną budowę. Część okładziny jest stworzona z myślą o mokrych warunkach, a część na dobrą pogodę. Jest tak np. w przypadku okładzin Kellys Controlstop V-01.

Klocki hamulcowe V-brake to nadal najczęściej spotykany rodzaj. Są silne i skuteczne, ale mniej efektywne w mokrych warunkach.

Hamulce typu V-brake stosowane są w rowerach crossowych i trekkingowych – coraz rzadziej w górskich. Mają podobną konstrukcję do mechanizmów szczękowych, tyle że ich ramiona są dłuższe i połączone stalową linką. Są skuteczne, tanie i proste w serwisowaniu. Podczas złych warunków atmosferycznych, hamulce typu V-brake radzą sobie niestety gorzej od tarczowych.

  • Okładziny hamulcowe – rower szosowy:

W rowerach szosowych stosowane są przede wszystkim hamulce szczękowe. Mają prostą konstrukcję – posiadają szczęki hamulcowe do roweru oraz klamkomanetki, które służą do obsługiwania hamulców, a także do zmiany biegów. Impuls zaciśnięcia przekazuje stalowa linka. Część kolarzy twierdzi, że hamulce szczękowe dają wystarczającą siłę hamowania, ale większą skuteczność podczas deszczu lub długich górskich zjazdów wykazują tarcze. Klocki do hamulców szczękowych są bardzo podobne do okładzin stosowanych w mechanizmach typu V-brake. Największą różnicą jest wielkość – szosowe są krótsze i mają nieco inny kształt. Te same porady, które mają zastosowanie do okładzin V-brake, można spokojnie odnieść do klocków używanych w hamulcach szczękowych.

Klocki hamulcowe szczękowe są najczęściej obecne w modelach szosowych.

Kupując okładziny szosowe należy pamiętać o istotnej rzeczy. Do stosowanych coraz powszechniej obręczy karbonowych dedykowane są specjalne klocki hamulcowe do roweru. Niektórzy producenci dodają je nawet do swoich kół.

  • Pozostałe rodzaje hamulców

W hamulcu typu Torpedo lub rolkowym nie spotkamy okładzin, ale znajdą się one w innych rodzajach układów. Hamulce szczękowe hydrauliczne można określić jako hybrydę hamulców tarczowych hydraulicznych i V-brake. Kiedyś były stosowane w rowerach MTB, teraz głównie w trekkingowych. Jako przykład można wymienić produkty firmy Magura, w tym hamulec MT8 SL. Szczególnie w starszych rowerach można czasami znaleźć hamulce Cantilever, znane z jednośladów przełajowych, a kiedyś również MTB. Wymiana klocków w tym mechanizmie jest podobna to tego, który znamy z modeli szczękowych i typu V-brake.

Wymiana klocków hamulcowych w rowerze

Jak wymienić klocki hamulcowe w rowerze, jeśli już je mamy? Tutaj również wszystko zależy od konstrukcji hamulca. W hamulcach tarczowych producenci stosują własne patenty mocowania klocków, dlatego zadając sobie pytanie jak wymienić klocki hamulcowe w rowerze, należy najpierw spojrzeć na model i markę. Podajemy kilka przykładów:

  • Okładziny hamulcowe Shimano – tutaj sprawa jest dosyć skomplikowana, ponieważ większość modeli ma klocki hamulcowe mocowane na zawleczkę. Aby je wymienić, należy ją ścisnąć kombinerkami. Zawleczka jest najczęściej dodawana do nowego kompletu klocków.
  • W hamulcach Shimano może też być stosowane inne rozwiązanie. W modelu Shimano BR-M820 stosuje się śrubkę. Aby zmienić okładziny, należy najpierw wyjąć sprężynkę blokującą, a potem odkręcić kluczem sześciokątnym śrubę 3 mm.
  • Klocki hamulcowe Tektro Auriga – śrubkę zabezpieczającą odkręca się kluczem sześciokątnym 3 mm. Po wyjęciu starych okładzin i włożeniu nowych, wkręcamy ją na swoje miejsce.
  • Okładziny Avid Juicy 5 – tutaj nie ma ani sprężynki, ani śrubki. Klocki wyciąga się kombinerkami od dołu – jest tylko wciskana. Nowe okładziny po prostu wciskamy, wkładając je wcześniej w sprężynkę.

Zarówno w hamulcach szczękowych, jak i typu V-brake klocki hamulcowe do roweru wymienia się niemal identycznie. W przypadku tych pierwszych wystarczy przesunąć dźwignię blokady. W V-brake’ach należy zacisnąć ramiona i wyhaczyć linkę. Następnie odkręcamy klocki kluczem sześciokątnym, zdejmujemy stare i zakładamy nowe. Musimy uważać, by podkładki nie poprzesuwały się. Następnym krokiem jest przykręcenie śrub – można zdjąć koło, aby ułatwić sobie tę czynność.

Jak ustawić klocki hamulcowe w rowerze

  • Hamulce tarczowe

Bardzo ważną czynnością jest rozwarcie tłoczków tak, aby wróciły na swoje pierwotne miejsce. Czynność tę możemy wykonać zanim włożymy klocki do zacisku. Następnie przykręcamy zacisk do ramy lub widelca i odkręcamy o pół obrotu, aby hamulec miał delikatny luz. Kolejnym krokiem jest zaciśnięcie klamki hamulca. Zacisk ustawia się idealnie pośrodku tarczy. Śruby zacisku dokręcamy przy zaciśniętej klamce – nie jest to wcale takie trudne. W końcu puszczamy klamkę. Niektóre modele mają regulację ustawienia. Z jej pomocą możemy jeszcze dokładniej ustawić klocki hamulcowe rowerowe.

Hamulce rowerowe tarczowe mają inny typ okładzin niż modele typu V-brake.
  • Hamulce szczękowe i V-brake

Wbrew pozorom prawidłowe ustawienie hamulców szczękowych wcale nie jest takie proste. Najlepiej stosować się do instrukcji, którą zamieszczamy poniżej:

  • Najpierw luzujemy śrubę mocującą hamulec.
  • Przykręcamy klocki do szczęk – nie do końca.
  • Pokrętło regulacyjne w hamulcu wkręcamy do końca, a następnie odkręcamy o dwa obroty, aby zostawić kilka zwojów gwintu.
  • Przesuwamy zacisk zmniejszający/zwiększający naprężenie linki.
  • Zakładamy linkę, zostawiając 2 mm zapasu i dokręcamy śrubę mocującą.
  • Naciskamy klamkę, aby klocki zacisnęły się na obręczy, dokręcamy śrubę mocującą hamulec.
  • Ustawiamy klocki tak, by zaciskały się dokładnie pośrodku felgi i dokręcamy je.
  • Zaciskamy klamkę hamulca. Należy zwrócić uwagę na to, czy klocki dotknęły jednocześnie obręczy. Jeśli nie – używamy śrubki regulacyjnej na szczękach hamulca. Jej wkręcenie sprawi, że naprężenie z prawej strony będzie większe, a odkręcenie przesuwa hamulec w lewo.
  • Odległość klocków od obręczy można zmienić przez zmianę naciągu linki. Gotowe!

Ustawienie klocków w hamulcach typu V-brake wygląda niemal tak samo, jak w przypadku modeli szczękowych. Różnice są dwie. Po pierwsze śruba regulacyjna, do zmniejszania i naprężania linki, nie jest na hamulcu, tylko przy klamce. Po drugie naprężenie każdego z ramion można regulować oddzielenie za pomocą dwóch śrubek.

Istotna wiedza o tym, jak wymienić klocki hamulcowe w rowerze przyda się nieraz podczas przygody z kolarstwem. Można powiedzieć, że okładziny odliczają czas, jaki spędzamy na rowerze – im więcej godzin w siodle, tym częściej trzeba je wymieniać.