Koszyk

Koszyk jest pusty

Porady

Jak zamontować licznik rowerowy? Krok po kroku

21.02.2019

Licznik do roweru to jeden z pierwszych gadżetów, o których myślimy po zakupie dwóch kółek. Niemal każdy chce wiedzieć, ile kilometrów przejechał i w jakim tempie. Nic dziwnego – te informacje mogą znacznie uatrakcyjnić przejażdżkę, a nawet sprawić, że trening będzie efektywniejszy. Najpierw trzeba jednak wybrać odpowiednie urządzenie, a następnie zamocować je na rowerze. To prosta czynność, z którą każdy powinien dać sobie radę. Jak zabrać się za poprawny montaż licznika?

Licznik służy nie tylko jako prędkościomierz do roweru. Ekran urządenia pokazuje też zwykle odległość wycieczki, aktualną godzinę i dystans całkowity. Funkcje te zaliczamy do podstawowych, ale istnieje oczywiście dużo więcej opcji, w tym takie, które charakteryzują tylko najbardziej rozbudowane modele. 

Licznik do roweru – podstawowe informacje

Niektórzy rowerzyści pamiętają jeszcze mechaniczny licznik rowerowy. To urządzenie za pomocą wskazówki pokazywało prędkość chwilową, w czasie gdy liczby wskazywały dystans całkowity. Dziś liczniki mechaniczne są spotykane rzadko, ale bywa, że dodaje się je do rowerów typu retro. Dodatek tego typu urozmaica konstrukcję, która wygląda jak z dawnych lat. Współczesne liczniki rowerowe możemy podzielić na kilka grup. Najbardziej podstawowe urządzenia są tanie, proste w obsłudze i mają niewiele funkcji, ale to dobry wybór na początek przygody z rowerem.

Jak zamontować licznik rowerowy? To prosta czynność - prędkościomierz do roweru bardzo łatwo jest zamocować.

Jeśli chcemy wyposażyć się w bardziej zaawansowany sprzęt, przyjrzyjmy się funkcjom, jakie może on oferować. W liczniku ze średniej półki cenowej powinniśmy znaleźć np. pomiar temperatury czy średniej prędkości. Ciekawe jest też proekologiczne oszacowanie zaoszczędzonego paliwa – wiemy, ile zużyłoby się benzyny, gdybyśmy ten sam dystans przebyli samochodem. Oprócz wyżej wymienionych funkcji, liczniki takie jak Sigma BC 16.16 można połączyć ze smartfonem poprzez moduł NFC. To zmienia bardzo wiele. Przede wszystkim możemy w aplikacji zaplanować trasę, dzięki czemu licznik będzie pokazywał odległość do celu i czas przybycia do punktu przeznaczenia.

Najbardziej skomplikowane konstrukcje wyposażone są w moduł GPS. Taki drobiazg przenosi urządzenie na zupełnie inny poziom – nie dość, że posiada niemal wszystkie funkcje, które mają tańsze liczniki, to jeszcze zapisuje przebieg trasy w pamięci licznika. Po powrocie do domu możemy za pomocą kabla i aplikacji przerzucić informacje do programu. Oczywiście nawigacje rowerowe potrafią mieć dużo więcej funkcji: analizowanie statystyk treningów, komunikację z czujnikami, ekran dotykowy i możliwość projektowania trasy przez program. Wszystkie te opcję posiada urządzenie, które mieliśmy okazję sprawdzać – test nawigacji Sigma Rox 12 pokazuje jak obszerne mogą być funkcje nowoczesnego licznika rowerowego.

Montaż licznika rowerowego

Jak zamontować licznik do roweru? – to częste pytanie rowerzystów na wielu forach internetowych. Odpowiedzi są dwie, bo dotyczą dwóch rodzajów urządzeń. W bezprzewodowym liczniku wymiana danych pomiędzy kokpitem a czujnikiem odbywa się bez udziału kabla. Producenci zwykle stosują autorskie rozwiązania.

Jak zamontować licznik rowerowy bezprzewodowy? Mocowanie zaczynamy od przytwierdzenia podstawki do kierownicy. Montaż licznika rowerowego może dotyczyć także mostka. To dobre rozwiązanie, jeśli mamy mało miejsca na samej kierownicy – manetki, dźwignie, blokady skoku, to wszystko zajmuje przecież sporo przestrzeni na kokpicie. Kiedy już przytwierdzimy podstawkę, musimy zająć się czujnikiem prędkości. Montujemy go na goleni widelca. Popularną Sigmę można przykładowo zamontować za pomocą gumek lub opasek.

Montaż licznika rowerowego jest prosty. Po zamocowaniu uchwytu na kierownicy, czujnika na widelcu i magnesu na szprysze, trzeba tylko ustawić urządzenie.

Magnes do licznika rowerowego musimy z kolei założyć na szprychę, tak aby jego odległość do czujnika była jak najmniejsza. Zwykle jest to wartość określona przez producenta. Jeśli odstęp jest większy od prawidłowego, licznik do roweru może działać niedokładnie. Najlepiej, jeśli będzie to odległość od 1 do 3 mm. Wysokość umieszczonego na widelcu czujnika nie ma specjalnego znaczenia – jedyny wymóg to taki, że musi ona odpowiadać położeniu magnesu na szprysze. Warto upewnić się też czy baterie w liczniku i czujniku bezprzewodowym są naładowane.

Montowanie licznika rowerowego w wersji przewodowej, takiego jak najprostszy model Sigma Base 800 przebiega bardzo podobnie. Pierwszy krok jest dokładnie taki sam – mocujemy podstawkę na kierownicy lub mostku. Lokalizacja uchwytu zależy od naszych preferencji i tego, czy producent przewidział możliwość montażu na wsporniku. Kolejny etap to założenie przewodu, który łączy czujnik oraz licznik rowerowy. Sposobów jest kilka, choć najbardziej praktyczny to okręcenie kabelka wokół linki hamulca. Musimy to zrobić z wyczuciem – by nasz przewód nie był ani za krótki, ani za długi.

Ustawienie licznika rowerowego

Po tym jak przytwierdzimy podstawkę, czujnik i magnes, licznik do roweru musimy odpowiednio ustawić. Do pamięci urządzenia wpisujemy obwód koła łącznie z oponą. Najlepiej, jeśli uda nam się samodzielnie wyznaczyć tę wartość – będziemy mieli pewność, że licznik jest ustawiony precyzyjnie. W jaki sposób to zrobić?

Najłatwiej jest znaleźć równy plac, na przykład boisko szkolne. Ustawiamy koło tak, by wentyl znajdował się na dole. Zaznaczamy to miejsce na podłożu np. kredą. Pokonujemy po linii jeden pełny obrót koła lub (dla zwiększenia dokładności pomiaru) niech będzie to pięć obrotów. Następnie odmierzamy za pomocą miary dystans od startu do mety, a następnie uzyskaną wartość dzielimy przez liczbę obrotów koła, czyli w tym przykładzie – pięć. Odczyt zamieniamy na milimetry i wpisujemy do licznika. W jaki sposób? Szczegółowe informacje można znaleźć w instrukcji obsługi urządzenia.

Dlaczego pomiar bezpośredni jest najbardziej dokładny? Poza wielkością koła i opony liczy się także ciśnienie w oponach i masa rowerzysty. Z tego powodu przy wymianie ogumienia należy przeprowadzić pomiar na nowo. Prostszym sposobem, ale mniej dokładnym, jest odczyt z tabelki. Zazwyczaj producenci umieszczają ją w instrukcji. Wystarczy znaleźć rozmiar swojej opony i wpisać wynik do licznika. W droższych modelach, takich jak nawigacja rowerowa Sigma Rox 10 z modułem GPS, urządzenie samo wyznacza obwód koła. Do tego zestawu dodano czujnik prędkości, który pozwala osiągnąć największą precyzyjność.

Nawigacja rowerowa lub licznik do roweru są ustawiane w prosty sposób.

Warto posługiwać się miernikiem szybkości, bo pomiar oparty na module GPS jest zwykle mniej dokładny niż opisana przez nas w osobnym artykule transmisja ANT+. To dzięki niej można łączyć się także z innymi urządzeniami – czujnikami kadencji, tętna i pomiaru mocy. W droższych licznikach lub nawigacjach, możemy potem zgrywać te dane do komputera i analizować je, dlatego najlepiej jeśli są precyzyjnie zmierzone.

Po każdej przejechanej trasie, trzeba też pozbyć się pomiaru, który dotyczy tylko pojedynczej wycieczki. Jak zresetować licznik rowerowy? Producenci stosują różne rozwiązania, najczęściej musimy wybrać daną funkcję, np. DST, a następnie przytrzymać przez kilka sekund jeden lub więcej przycisków. Jeśli chcemy ustawić licznik od nowa, co pozwoli np. wprowadzić jeszcze raz obwód koła i godzinę, musimy wyjąć baterię z urządzenia. Źródło zasilania warto oszczędzać, dlatego po pokonaniu trasy powinniśmy wiedzieć jak wyłączyć licznik rowerowy. Większość tego typu urządzeń samoistnie przechodzi w stan czuwania – pokazywana jest tylko godzina, co zużywa bardzo mało prądu. Licznik do roweru w wielu przypadkach przechodzi w ten tryb dopiero po dłuższym czasie. Niestety musimy mieć świadomość, że jego całkowite wyłączenie może wiązać się z potrzebą wyjęcia baterii, a to z kolei doprowadzi do zresetowania urządzania.