Koszyk

Koszyk jest pusty

Porady

Jak złożyć rower – składać rower czy kupić gotowy?

22.02.2019

Najłatwiej kupić gotowy rower – dostajemy go szybko złożonego, może nawet mieć przykręcone pedały i być całkowicie gotowy do jazdy. Co jeśli sami chcemy składać nasz jednoślad od podstaw? To trudne zadanie, na które decydują się głównie doświadczeni rowerzyści – i nie mowa tu o samych umiejętnościach jazdy, a wiedzy konstrukcyjnej i smykałce do posługiwania się narzędziami.

Rower składany własnoręcznie potrafi przynieść dużo satysfakcji. Przy odrobinie rozeznania uzyskujemy unikalny model, który łatwo docenić pod względem doboru komponentów. Mało kto ma jednak czas, by najpierw opracować koncepcję, potem kupić części, a na końcu poskładać je razem. Problemów jest znacznie więcej, ale dla chcącego nic trudnego – po ich przezwyciężeniu zadowolenie będzie ogromne.

Rower składany własnoręcznie

Marzenie kolarza – rower składany własnoręcznie – to coś, co wychodzi poza utarty schemat projektantów. Modele fabryczne stanowią wizję product managera, która musi się spotkać z akceptacją księgowego. Oczywiście, zdarzają się gotowe rowery, którym nic nie brakuje. Kłopotem jest jednak cena, oscylująca czasami w okolicach kosztu nowego samochodu.

Rower składany od podstaw może przynieść dużo satysfakcji.

Na czym zwykle oszczędzają producenci jednośladów? Przede wszystkim na kołach – elemencie bardzo ważnym. Nawet w drogich modelach są one czasami co najwyżej średniej klasy. Na drugi ogień idą części napędu, na które mało kto zwraca uwagę – kaseta, łańcuch, mechanizm korbowy. Wielu rowerzystów patrzy na przerzutki zapominając, że muszą one funkcjonować razem z całą resztą osprzętu. Komponenty, takie jak sztyca, mostek, kierownica, są zwykle tanie, a co za tym idzie dość ciężkie. Rower składany samodzielnie może być dokładnie taki jaki chcemy – przy konstruowaniu zwrócimy uwagę na każdy aspekt jednośladu.

Samodzielne składanie roweru

Jak złożyć rower samodzielnie? Najpierw musimy odpowiedzieć sobie na pytanie jaki ma być charakter tego modelu. Czy interesuje nas składanie roweru MTB, szosowego czy jakiegokolwiek innego? To decyduje o wyborze podstawowych komponentów, takich jak rama, koła i widelec, a także osprzętu. Jeśli na przykład zastanawiamy się jaki rower górski wybrać, warto dowiedzieć się więcej o każdej dyscyplinie MTB.

Następnie warto sobie wszystko rozpisać. Musimy wiedzieć, co pasuje do czego. Składanie roweru od podstaw jest dość trudne – trzeba sporo wiedzieć. Nie sztuką jest założenie właściwych kół do odpowiedniej ramy. Wystarczy wspomnieć o standardach piast MTB. Z tyłu może być mocowanie 135x5 mm, 135x10 mm, 142x12 mm, 148x12 mm, a z przodu: 100x5 mm, 100x15 mm, 100x20 mm, 110x15 mm. To tylko przykład, bo musimy wziąć pod uwagę również np. średnicę sztyc, która także nie jest ustandaryzowana, choć i tak jest lepiej niż dekadę temu. Wtedy wielu producentów, takich jak GT, stosowało bardzo oryginalne wielkości wsporników. Istotną kwestią jest także mufa suportu i to w jakim standardzie ją wykonano. Jej szerokość potrafi być różna. Najbardziej popularne standardy to włoski (70 mm) i angielski BSA (68 lub 73 mm). Względem tego rozmiaru musimy potem wybrać wkład suportu. Przykładową szerokość 68 mm spotkamy zarówno w rowerach górskich, jak i szosowych.

Jak złożyć rower? To dość trudne zadanie, ale jeśli posiada się odpowiednią wiedzę można zbudować rower dokładnie taki, jaki chcemy.

Etap kolejny to zakup komponentów – najczęściej jest to proste, choć jeśli wymarzyliśmy sobie jakąś egzotyczną część, poszukiwania mogą trochę potrwać. Na koniec nie pozostaje nic innego, jak wziąć całość i poskładać do kupy. Aby samodzielne składanie roweru było możliwe, potrzebujemy narzędzi i wiedzy albo filmików instruktażowych.

Składanie roweru krok po kroku

Podstawowe elementy roweru to rama, koła, widelec, osprzęt i wsporniki, a także kierownica oraz siodełko. W zależności od tego jaki model chcemy składać, powinniśmy skupić się na wybranych aspektach, a następnie dowiedzieć się jak złożyć rower.

  • Składanie roweru MTB

Najważniejszą rzeczą jest wybór przeznaczenia i rozmiaru kół. Do wyboru mamy 26, 27,5 i 29 cali. Przyjmijmy, że chcemy zbudować bardzo zwrotny rower MTB na 26-calowych kołach. Teraz wybieramy ramę. Rozglądając się po różnych modelach, możemy napotkać pewien problem. Mało jest dostępnych samych ram, ponieważ koncerny stawiają na gotowe rowery. Zakładamy jednak, że możemy kupić ramę aluminiową lub karbonową. Ta pierwsza opcja jest oczywiście tańsza – rama Accent Peak 26 posiada konstrukcję, która sprawia, że środek ciężkości roweru jest niżej, co przydaje się na podjazdach.

Następnym etapem budowania roweru jest kupno kół. Musimy zwrócić uwagę na charakterystykę ramy jaką wybraliśmy, a także zacząć myśleć o widelcu. To kolejny poważny wydatek. Do podanej w przykładzie ramy Accent powinniśmy dobrać odpowiedni amortyzator przedni – musi mieć rurę sterową tapered i być przystosowanym do kół 26 cali. Oczywiście należy też dobrać opony i dętki, w ten sposób otrzymujemy już podstawę do stworzenia roweru. Pamiętajmy, że szerokość ogumienia także musi pasować, np. do tylnego trójkąta.

Jeśli chcemy zabrać się za składanie roweru MTB musimy określić preferowaną przez nas dyscyplinę jazdy.

Kolejny etap stanowi osprzęt. Nasza rama i widelec posiadają przystosowanie do konkretnego montażu hamulców – w tym przypadku są to tarczówki w standardzie Post Mount. Skuteczny będzie komplet hydrauliczny Sram Level T – za niewielką cenę dostaniemy oba hamulce, które sprawdzą się nawet podczas deszczu. Klamki wykonane w systemie Matchmaker możemy skompletować z dedykowaną manetką, a następnie dobrać przerzutkę, kasetę i mechanizm korbowy. Oczywiście możemy też zdecydować się na Shimano w miejsce osprzętu Sram i wybrać coś bardziej zaawansowanego – na przykład grupę Deore XT, która przeznaczona jest już do wyścigów. To od nas zależy zakres przełożeń, który będzie odpowiedni w teren, do jakiego chcemy przystosować rower. Mocowanie przerzutki przedniej musi zgadzać się z szerokością rury podsiodłowej. Pozostałe komponenty to wsporniki, kierownica, chwyty i siodełko. W przypadku dwóch ostatnich elementów, liczą się przede wszystkim osobiste preferencje, natomiast sztyca musi pasować – jeśli chodzi o naszą przykładową ramę, średnica wspornika powinna wynosić 31,6 mm.

  • Składanie roweru szosowego

W przypadku roweru szosowego składanie wygląda podobnie z kilkoma wyjątkami. Z ramami jest niestety chyba jeszcze trudniej niż w MTB. Odpowiedni szkielet roweru może stanowić rama szosowa Accent Apex. Podobnie jak w przypadku składania modelu MTB, pamiętajmy o doborze odpowiedniej sztycy, przedniej przerzutki, widelca – w naszym przykładzie dedykowane są stery półzintegrowane. Kompletna grupa Shimano Tiagra to koszt ok. 1500 zł, razem z hamulcami. Wyposażeni w taki osprzęt zyskamy np. zakres 50/34 z przodu oraz 11-34 z tyłu. Takie przełożenia sprawdzą się podczas jazdy na drodze szosowej o kilkuprocentowym nachyleniu

Składać rower czy kupić gotowy?

Rower składany czy gotowy – oto jest pytanie. Często bardziej opłaca się kupić jednoślad w całości, ponieważ producenci oferują często bardzo konkurencyjny osprzęt. Jedno jest jednak pewne – kupując gotowy model nie osiągniemy unikalnego rozwiązania, które będzie dokładnie takie, jakie chcemy. Dobrym wyborem jest tuning roweru, który pozwoli ulepszyć jednoślad i przystosować go do naszych preferencji. Istnieją też specjaliści, dla których składanie rowerów na zamówienie jest łatwiejsze niż dla nas, dlaczego czasem warto zastanowić się nad skorzystaniem z cudzej wiedzy i umiejętności.