Koszyk

Koszyk jest pusty

Porady

Jaka pompka do roweru – przewodnik zakupowy

05.06.2019

Jedną z kluczowych czynności jako użytkownika jednośladu jest kontrolowanie stanu kół. A to właśnie odpowiednie ciśnienie w oponach przesądzi o wygodnej podróży. Czym pompować koła? Sprawdzimy, jakie są rodzaje pompek rowerowych oraz jaki typ, najlepiej pasuje do naszego roweru.

Pompowanie opon w rowerze to czynność, którą każdy rowerzysta powinien opanować. Dlaczego optymalne ciśnienie w oponach jest istotne? Otóż jazda na zbyt twardych lub zbyt miękkich oponach może skutkować awarią – prędzej czy później niedopatrzenie w tej dziedzinie odbije się przysłowiową czkawką. Oczywiście w najmniej oczekiwanym momencie – dętki uwielbiają pękać akurat, kiedy człowiek się spieszy lub w środku lasu, skazując tym samym rowerzystę na przymusową pieszą wędrówkę.

Najmniej optymistyczną opcją jest przebicie się dętki podczas zawodów. Zawsze warto mieć zapasowe ogumienie, które uratuje nas w awaryjnej sytuacji. Przydadzą się specjalne łatki, a także niezbędne wyposażenie, które umożliwi szybką wymianę w trasie: łyżki i pompka do roweru.

jazda na zbyt niskim ciśnieniu może skończyć się"snake'm" czyli przedziurawieniem dętki na skutek przyszczypania

Zbyt niskie ciśnienie w oponach jest szkodliwe dla opon, jak i dętek. Może to prowadzić do szybszego zużywania się gumy oraz niesie ze sobą duże ryzyko złapania „snake’a”, czyli przebicia dętki przez przyszczypnięcie jej. Dodatkowo jazda na „flaku” jest niekomfortowa – opony stawiają znacznie większy opór podczas jazdy, więc szybciej się męczymy. Jazda na niskim ciśnieniu jest wskazana jeśli poruszamy się w trudnym terenie oraz kiedy mamy koła w systemie bezdętkowym.

Przesada w drugą stronę również jest niekorzystna dla kół, jak i bezpieczeństwa na drodze. Za wysokie ciśnienie wyraźnie obniża komfort jazdy – rower staje się „twardy”, pogarsza trakcję opon w trudniejszym terenie, a dodatkowo może spowodować uszkodzenie obręczy koła po najechaniu na większa przeszkodę. O tym, jakie ciśnienie w oponach rowerowych jest prawidłowe pisaliśmy już na blogu.

Pompka do roweru – podstawowe wyposażenie rowerzysty

Każdy, kto posiada jednoślad powinien zaopatrzyć się w przynajmniej jedną pompkę do roweru. Jasne, można wybrać się na stację i skorzystać z kompresora, jednak wymaga to trochę więcej zachodu – trzeba tam dojechać, a i same urządzenie nie zawsze działają. Dodatkowy minus to konieczność wożenia ze sobą przejściówki do wentyla – mając np. Prestę, nie napompujemy koła bez tego dodatku.

Co prawda obsługa stacji coraz częściej posiada uniwersalną nakładkę, ale ryzyko zmarnowania czasu nadal istnieje. Warto, więc posiadać pompkę rowerową na własność. Nie jest to przesadnie drogie wyposażenie, kosztuje tyle co duża pizza.

Na rynku są dostępne różne rodzaje pompek i wybór modelu odpowiedniego dla nas może przyprawić o zawrót głowy.

Dlatego trzeba najpierw zastanowić się:

pompka z manometrem to obowiązkowy element w każdym domowym warsztacie.

Najlepiej zaopatrzyć się w dwie pompki rowerowe. Jedna z nich to model kompaktowy, lekki i ręczny do wożenia ze sobą, a drugi to pompka podłogowa, która będzie na stałym wyposażeniu domowym. Wydaje się zbędne? Nic bardziej mylnego – mała pompka przyda się w trasie, gdzie w razie drobnej awarii szybko dopompujemy opony, a duża pompka podłogowa pozwoli napompować koła do porządnego ciśnienia znacznie szybciej i wygodniej, niż pompka ręczna.

Rodzaje pompek rowerowych

Pompki ręczne

Pompki rowerowe ręczne są idealne do zabierania w podróż. Z racji swoich niewielkich rozmiarów oraz niskiej masy nie wpływają praktycznie w żadnym stopniu na komfort jazdy, dzięki czemu można je mieć zawsze przy sobie. Warto zaopatrzyć się również w zapasową dętkę, co w połączeniu z małą i poręczną pompką pozwoli wrócić do domu na rowerze, a nie z nim pod pachą. Nawet, jeśli nie umiemy sami wymienić dętki, zawsze można poprosić kogoś o pomoc.

pompka ręczna do roweru powinna być lekka i kompaktowa

Na co zwrócić uwagę przy zakupie:

  • Rozkładana rączka teleskopowa: Po rozłożeniu przypomina literę „T”, pozwala wygodniej chwycić rączkę, co znacznie usprawnia pompowanie; rozwiązanie to znajdziemy np. w funkcjonalnym modelu Eyen Chris.
  • Podwójna końcówka: dzięki temu, nie musimy martwić się, jaki mamy typ wentyla, bo końcówka będzie pasowała do każdego; przydaje się na wycieczkach lub kiedy mamy więcej niż 1 rower
  • Uchwyt transportowy w zestawie: pozwoli wygodnie przewozić pompkę na rowerze, mocuje się go w miejsce koszyka na bidon.
  • Wymiary: musi być kompaktowa, żeby wygodnie zabierało się ją w tras.

pompa ręczna musi byc kompaktowa i lekka aby można ją było wozić

Pompki na naboje CO2

Takie pompki do roweru zapewniają ekspresowe napełnienie opon powietrzem, jednak są droższe w eksploatacji, niż klasyczne modele ręczne z racji konieczności dokupowania pojemników z CO2. Atutem pompek na naboje jest ich minimalny rozmiar i masa – pompka to w sumie końcówka ze spustem, do której wkręca się nabój ze sprężonym powietrzem. Czyżby była to najmniejsza pompka rowerowa?

Z tego powodu, jest to dobre rozwiązanie dla kolarzy szosowych lub na zawody. Minusem tego z kolei jest konieczność dokupywania pojemników z CO2 oraz produkowanie śmieci w postaci zużytych naboi. Jednak nie można im odmówić skuteczności w działaniu. Ciekawym modelem jest pompka Barbieri Vision Air, która łączy w sobie funkcje pompki ręcznej z możliwością używania naboi, a dodatkowo ma manometr.

Pompka rowerowa stacjonarna

Są duże i wydajne, dzięki czemu znacznie łatwiej napompować opony do wyższego ciśnienia. Ich konstrukcja pozwala wykorzystać ciężar ciała do napędzania tłoku, więc znacznie mniej się zmęczymy podczas pracy, niż operując pompką ręczną. Pompki podłogowe wyposażone są w wężyk, który pozwala ustawić pompkę wygodnie i niekoniecznie zaraz obok roweru. Dobrym przykładem jest polski model Michael marki Eyen.

pompki stacjonarne zestawienie

Na co zwrócić uwagę przy zakupie:

  • Materiał wykonania: najlepiej, jeśli będzie to stal oraz aluminium, a nie tworzywo sztuczne; zastosowanie metali oraz stopów zapewnia konstrukcji trwałość podczas eksploatacji oraz stabilność podczas pompowania.
  • Manometr: większość modeli podłogowych jest wyposażona fabrycznie w manometr, pozwalający określić ciśnienie w oponach.
  • Dźwignia do blokowania: blokuje główkę pompki na wentylu, co zapobiega przypadkowemu wyrwaniu go i ogranicza ryzyko zsunięcia się końcówki podczas pompowania.
  • Długość wężyka: jest to ważne głównie z racji komfortu użytkowania, za krótki wężyk będzie przeszkadzał i wyciągał końcówkę z wentyla podczas pompowania.
  • Uniwersalna końcówka: ze wglądów praktycznych warto o tym pamiętać; uniwersalna końcówka pozwoli pompować koła w różnych rowerach, bez konieczności manipulowania przy główce pompki.

pompka stacjonarna jest bardzo wygodna w użytkowaniu
Zapisz ALT TEXT
pompka stacjonarna jest bardzo wygodna w użytkowaniu

Pompka rowerowa z manometrem

Manometr to niezbędny element wyposażania pompki stacjonarnej. Bez niego trudno będzie określić, w którym momencie uzyskaliśmy zadowalający poziom ciśnienia w oponach naszego roweru. Jest to ważne nie tylko ze względu na bezpieczeństwo jazdy oraz dobrostan samych kół, ale wynika również z kwestii indywidualnych upodobań. Jeżeli posiadamy na wyposażeniu tylko pompkę ręczną i nie chcemy kupować „stacjonarki” można zaopatrzyć się w precyzyjny miernik elektroniczny, jak np. Topeak Smart Gauge.

Dobre pompki rowerowe – jak wybrać?

Dobra pompka rowerowa to inwestycja w bezpieczną i komfortową jazdę, która pozwoli zaoszczędzić pieniądze – mniej awarii, to mniej komponentów do wymiany. Wybierając model idealny dla siebie musimy wiedzieć przed wszystkim po jakiej nawierzchni będziemy głównie się poruszać – inne ciśnienie będzie do jazdy terenowej, inne na asfalt.

Do rowerów szosowych konieczne jest kupowanie modeli HV, czyli pompujących dętki do wysokich ciśnień rzędu 120 PSI. Typowa pompka szosowa powinna mieć lekką konstrukcję oraz smukły design i tak jest w przypadku modelu Eyen Richard. Pamiętajmy, aby przed zakupem sprawdzić zalecane ciśnienie w oponach, które producent zawsze oznacza na boku modelu.

Uniwersalna pompka z dwustronną końcówką pozwoli pompować wygodnie różne wentyle

Równie istotny jest wentyl zamontowany w obręczy koła, choć jak już wspominaliśmy wcześniej, najlepiej zaopatrzyć się w pompkę uniwersalną z dwustronną końcówką, wtedy problem kompatybilności nam odpada. Taka pompka ręczna przyda się na grupowych wyjazdach lub kiedy trzeba będzie poratować innego rowerzystę w potrzebie.

Warto wybierać pompki rowerowe wykonane z metali, zamiast tworzywa sztucznego – są trwalsze, a przy okazji znacznie lepiej się prezentują. Wiąże się to oczywiście z wyższą ceną, jednak w tym wypadku nie warto być przesadnie oszczędnym. Dobre pompki rowerowe będą służyć wiele sezonów, a tanie modele mają to do siebie, że lubią być zawodne albo mało funkcjonalne. Ogólnie zasada jest taka, że im lepsza pompka, tym ma lepsze uszczelnianie w środku, dzięki czemu znacznie sprawniej napompuje opony naszego roweru.

manometr obowiązkowo musi pojawić się na wyposażeniu pompki stacjonarnej.