Koszyk

Koszyk jest pusty

Porady

Jaki bagażnik rowerowy wybrać - na hak czy dach?

29.08.2019

Podróż samochodem i konieczność zabrania roweru wcale nie musi zakończyć się wyborem pomiędzy jednym, a drugim pojazdem. W takich wypadkach pomocne okazują się specjalne bagażniki, dzięki którym Twój ukochany jednoślad, a nawet ich większa liczba, mogą podróżować wszędzie tam, dokąd zmierzasz. Na jaki model bagażnika warto postawić i jak go prawidłowo zamontować?

bagażnik na dach

Przewożenie roweru wewnątrz samochodu jest ryzykowne, a niekiedy nawet niebezpieczne. Po pierwsze nie każdy jednoślad się tam idealnie zmieści, a po drugie bez odpowiedniego zabezpieczenia może on stwarzać zagrożenie zarówno dla podróżujących tym samym autem, jak i dla innych kierujących na drodze. W obu tych przypadkach nie wróży to nic dobrego i skutkuje prawdopodobieństwem licznych rys, a nawet zepsuciem jednośladu lub co najgorsze spowodowaniem uszczerbku na zdrowiu. Aby uniknąć takich sytuacji, warto zaopatrzyć się w bagażniki montowane na zewnątrz samochodu. Pasują one do każdego typu roweru, a dzięki nim podróż będzie komfortowa i przede wszystkim bezpieczna.

Jaki bagażnik rowerowy?

Na rynku można wybrać bagażnik rowerowy, który montowany jest:

  • na haku
  • na klapie
  • na dachu samochodu

Różnią się one nie tylko sposobem umieszczenia ich na samochodzie, ale też ceną. W ten sposób podjęcie decyzji o zakupie konkretnego modelu, który spełni oczekiwania jest o wiele prostsze. Dla przewożących jednoślad sporadycznie i na krótkich dystansach, bagażnik rowerowy na dach będzie najlepszym rozwiązaniem. Na dłuższe trasy lepiej zakupić model na hak lub na klapę. Cechą wspólną tych wszystkich typów jest natomiast przewożenie roweru bez dodatkowego wyposażenia. Konieczne jest zdemontowanie wszelkich sakw czy koszyków, które mogłyby ulec uszkodzeniu. Należy również pamiętać o składaniu i montażu bagażników zgodnie z zamieszczoną instrukcją.

Bagażnik rowerowy na hak

To najpopularniejszy sposób przewożenia roweru i jednocześnie najbardziej kosztowny. Warunkiem jest oczywiście posiadanie haka holowniczego w samochodzie, a jeżeli go nie mamy, trzeba się liczyć z dodatkowym wydatkiem rzędu kilkuset złotych, by go założyć. Bagażnik rowerowy na hak posiada kilka wariantów. Pierwszym z nich jest umieszczenie uchwytu na jednośladzie, które następnie montuje się do wspomnianego haka. Rowery w ten sposób „wiszą” umocowane za ramę. To rozwiązanie sprawdzi się u posiadaczy wysokich aut lub takich, które podróżują po autostradach. Jak zamontować bagażnik rowerowy na hak? Bardzo szybko i prosto, bowiem tego typu modele nie mają skomplikowanej konstrukcji. Dodatkowo przytwierdzony ładunek trzyma się umiarkowanie stabilnie.

Inną opcją są bagażniki składające się z platformy, na której rowery ustawione są w specjalnych, oddzielnych stanowiskach. W ten sposób każdy jednoślad ma swoje konkretne miejsce. Dostępny są też warianty „zamknięte” posiadające mocowanie kół. Zamontowanie takiego bagażnika zajmuje nawet kilka sekund, a umieszczone na nim rowery trzymają się stabilnie i nie stwarzają zagrożenia. Takie rozwiązanie powoduje również stosunkowo niewielkie opory aerodynamiczne, ponieważ jednoślady nie wystają poza obrys samochodu. Jedyny minus – podczas niesprzyjających warunków pogodowych Twój ładunek może się zabrudzić. W droższych wersjach można dowolnie regulować odchylenie platformy, po to, by ułatwić dostęp do bagażnika.

bagażnik peruzzo como 3

Na rynku można wybrać również modele z kilkoma stanowiskami. Bagażnik rowerowy na hak 4 rowery będzie najlepszą opcją, jeżeli chcesz podróżować z całą rodziną i zabrać ich ukochane jednoślady na wspólną podróż. Tutaj warto skorzystać z oferty bagażników Peruzzo. Posiadają one bogatą ofertę na dwa lub cztery stanowiska. Te z serii Como są nieco droższe od Siena, więc w zależności od zamierzonego budżetu wybierzesz coś idealnego dla siebie.

Jaki bagażnik rowerowy na hak warto zakupić? W zależności od Twoich potrzeb i określonego przedziału cenowego, podjęcie decyzji pozostaje jednak indywidualną kwestią. Jeżeli chcesz przewozić kilka jednośladów jednocześnie postaw na wygodną platformę. Bagażnik rowerowy na hak używany będzie też dobrym rozwiązaniem, jeżeli chcesz zaoszczędzić.

Bagażnik rowerowy na hak przepisy

W świetle przepisów bagażniki rowerowe montowane na haku holowniczym są w pełni legalne w Polsce od 2016 roku. Wcześniej natomiast były one traktowane nieco po macoszemu. Przepisy nie określały jasnych zasad bezpieczeństwa dla pojazdów, które decydują się przewożenie sprzętu tym sposobem. Od tamtego czasu prawnie wymagana jest tablica rejestracyjna na bagażnik rowerowy. Taką można dorobić w urzędzie. Dodatkowo należy zwrócić również uwagę, czy model posiada komplet świateł, taki sam, jaki jest w autach: kierunkowskazy, awaryjne, pozycyjne, stopu, cofania i przeciwmgielne. Bagażnik rowerowy musi posiadać wtyczkę ze złączem 13-pinowym. Jeżeli w sklepach widzimy tylko 7-pinową, lepiej odpuśćmy zakup. W przypadku kontroli policyjnej niedostosowanie się do przepisów może nas słono kosztować – mandatem w wysokości 500 złotych.

Bagażnik rowerowy na dach

Jeżeli auto nie posiada wspomnianego haka holowniczego i nie chcemy go dokupować, rowery można przewozić również na dachu. Takie modele składają się z poprzecznych belek bazowych, do których przytwierdzone są rynienki z miejscami na jednoślady. Dodatkowo posiadają one specjalne „łapy”, będące formą uchwytu, które trzymają za pomocą pokrętła ramę roweru.

bagażnik rowerowy na dach

Bagażnik rowerowy na dach należy montować ze szczególną uwagą. Nikt nie chciałby, aby pęd powietrza podczas jazdy zerwał nasz ukochany ładunek lub podczas hamowania, by wylądował on na przedniej szybie lub masce. Jednak i tutaj może pojawić się problem. Bagażnik na dach musimy do czegoś przytwierdzić. Jeśli samochód posiada relingi – będzie najłatwiej, jeżeli ich nie ma, bagażnik najlepiej zamontować do chwytów.

Zaletą wyboru tego typu transportu rowerów jest jego cena, która siega kilkuset złotych oraz możliwość zmieszczenia do 5 rowerów jednocześnie. Jednakże zabranie większej ilości generuje dodatkowe koszty – należy dokupić kolejne stanowiska.

Minusów jest jednak więcej. Bagażnik rowerowy na dach łącznie ze składaniem, montażem i umieszczeniem jednośladów może zajmować nawet godzinę. Dodatkowo osoby niższe lub niewystarczająco silne mogą mieć kłopoty z włożeniem rowerów na dach. Podczas jazdy wytwarzają się większe opory powietrza, stawiane przez samochód, które będą skutkowały wzrostem zużycia paliwa oraz wolniejszą jazdą.

Jaki bagażnik rowerowy na dach? Tutaj z pomocą przychodzą bagażniki Thule, np. FreeRide 532. Są one wytrzymałe i pasują do większości ram rowerowych. Gwarantują pewne utrzymanie kół, dzięki paskom zębatym. Posiadają również mechanizm szybkiego uwalniania i ochraniacze na obręcze.

Bagażnik rowerowy na tylną klapę

Dla osób, które nie posiadają haka holowniczego i nie chcą gimnastykować się z umieszczaniem rowerów na dachu auta, rozwiązaniem jest bagażnik rowerowy na klapę. To pośrednia wersja pomiędzy tymi dwiema opcjami i jest też stosunkowo tania. Jednakże nie pasuje ona do wszystkich typów aut i trzeba poszukać najodpowiedniejszego modelu.

bagażnik peruzzo hi bike

Rowery zamontowane w ten sposób wystają nieco poza obrys samochodu, co jak wiadomo, wiąże się ze stawianiem dodatkowego oporu. Podczas jazdy po nierównej nawierzchni, ładunek traci na stabilność i może porysować karoserię. Montaż takiego bagażnika zajmuje również sporo czasu, lecz nie wymaga użycia specjalistycznych narzędzi. Dzięki nim można przewozić do 4 rowerów jednocześnie i nie zasłaniają one również tablicy rejestracyjnej auta. Jeżeli zastanawiasz się jaki bagażnik rowerowy na klapę warto zakupić topowy model Peruzzo Hi Bike.

Posiadacze samochodów z kołem zapasowym na klapie mogą zakupić specjalny adapter, np. THULE VeloCompact 924-1. Pasuje on do bagażników VeloCompact 926 oraz VeloCompact 927.