Koszyk

Koszyk jest pusty

Porady

Jaki rower MTB wybrać – full czy hardtail?

12.07.2019

Utarło się kiedyś przekonanie, że dobrze, gdy rower ma amortyzator, a najlepiej jak ma dwa. Doświadczeni rowerzyści dawno mają już ten etap za sobą i wiedzą, że trzeba mierzyć dwa kółka na zamiary. Warto wybrać rower względem tras, po których się jeździ. Nawet w obrębie jednej dyscypliny trzeba się zastanowić, czy lepiej przysłuży się pełne zawieszenie czy hardtail. Czym charakteryzują się te dwa typy rowerów i na który zdecydować się ostatecznie? Zapraszamy po kilka prostych porad!

Hardtail, jak sama nazwa wskazuje, posiada twardy, a więc sztywny tył. Nie zawiera dampera, którego obecność w innych modelach sygnalizuje kolarzowi, że ma do czynienia z rowerem full suspension.

Rower MTB – charakterystyka

Zanim odpowiemy na pytanie jaki rower MTB wybrać, przybliżmy całą sylwetkę modeli górskich. Mają one za zadanie poradzić sobie u podnóży szczytów, a nawet wjechać na grań. Część z nich będzie jednak lepiej sprawdzać się raczej w pagórkowatym lesie, inne – na najbardziej stromych zjazdach.

Rower MTB full suspension przyda się przede wszystkim na stromych zjazdach.

Niektóre modele określane jako MTB znajdziemy już za około 1000-2000 zł, ale doświadczeni kolarze określą je bardziej jako rekreacyjne górale, tzw. ATB. Wielu rowerzystów uważa, że prawdziwy rower MTB zaczyna się powyżej poziomu pewnej grupy osprzętu – np. Shimano Deore – i dopiero wtedy możemy mówić o podziale na dyscypliny. Najważniejsze rodzaje to XC, Maraton, All-mountain, Trail, Enduro i Downhill.

Pierwsze dyscypliny są uznawane za lżejsze, pod tym względem, że mniej nadają się na naprawdę stromy teren. Lista kończy się na Downhillu – na spadzistych zjazdach niezbędne jest zaawansowane zawieszenie. Kiedy wybrać wyłącznie przedni amortyzator, a w jakich przypadkach lepszy będzie model z damperem? Przypatrzmy się zaletom rowerów typu hardtail oraz full suspension.

Rower full – czy warto go wybrać?

Zaczniemy od minusów, które nie powinny przysłonić nam plusów rowerów z pełnym zawieszeniem. Modele typu full są ciężkie, nie tylko dlatego, że sam damper dokłada masę. To rowery przeznaczone do ostrych zjazdów, więc i osprzęt musi być cięższy, a hamulce – czterotłoczkowe – dużo mocniejsze. Wybierając jednoślad z pełnym zawieszeniem trzeba się liczyć z tym, że nie będzie on lekki.

Kolejną sprawą jest cena. Tani rower full suspension nie jest warty kupna, bo słabe zawieszenie może okazać się nieskuteczne i nieszczelne. Zależy nam na tym, aby jednoślad do zjazdów był mocny i żywotny, a każdy jego komponent wytrzymał ciężkie warunki oraz teren pełen błota i kamieni. Aby rower full suspension spełnił wszystkie wymogi, powinien kosztować co najmniej 4000-5000 zł. Czasami warto się rozejrzeć za jeszcze bardziej zaawansowanymi modelami. Droższe jest też serwisowanie – każdy amortyzator wymaga wiele pracy.

Rower full suspension powinien być mocny i żywotny - tylko wtedy nada się do trudnych zjazdów.

Istotną cechą jest też niska sztywność. Oczywiście po to kupujemy rowery z pełnym zawieszeniem, aby drgania i uderzenia były rozpraszane, a komfort przejazdów jak największy. Energia pochłaniana przez damper zabiera moc pedałowania na płaskich i twardych odcinkach trasy, ale okazuje się zbawieniem na zjazdach. Przechodzimy zatem do najważniejszej zalety rowerów typu full – do wygody, która przekłada się też na bezpieczeństwo. Szaleństwo w górach, stromy teren, kamienie i łamane gałęzie nie są wyzwaniem dla modeli z pełnym zawieszeniem. To jednak nie wszystko, rower full suspension będzie lepszy także dla osób, które np. mają problem z kręgosłupem i są po operacji. Tylne zawieszenie odpręża plecy i przyczynia się do zdrowszej jazdy – nie tylko w górach i lesie.

A może jednak hardtail?

Dla odmiany w przypadku rowerów ze sztywnym tyłem, opowiemy najpierw o zaletach. Modele typu hardtail są lżejsze, co przydaje się nie tylko podczas jazdy, ale i przy przewożeniu oraz przenoszeniu. Inną zaletą „sztywniaka” jest to, że na ramie zmieszczą się dwa bidony.

Jednoślady wyposażone tylko w przedni amortyzator są znacznie tańsze i łatwiej dostępne, niż modele z pełnym zawieszeniem. Możemy przebierać wśród modeli rekreacyjnych i bardziej zaawansowanych – oczywiście istnieją bardzo drogie hardaile, ale wybór jest szeroki. Łatwo zacząć przygodę z zaawansowanym sztywniakiem MTB już za niecałe 3000 zł. W tej cenie znajdziemy np. model Romet Mustang M5 z napędem opartym całkowicie na wysokiej grupie Shimano SLX. Nowy rower full suspension na tym poziomie cenowym raczej nie będzie się sprawdzał – trudno będzie nawet znaleźć taki rower.

Sztywny hardtail to sposób nie tylko na XC, istnieją kolarze, którzy wybierają go Trailu, a nawet - rzadko - do Downhillu!

Większa sztywność przyda się na lżejszych trasach, na których energia nie będzie rozpraszana i pojedziemy szybciej. To szczególnie ważne na długich podjazdach. Ma to też swoją ciemną stronę – hardtail nie przyda się w najtrudniejszym terenie. W górach łatwiej odnajdzie się rower full suspension, który da odpocząć na zjazdach.

Full vs hardtail

Wybór właściwie nie dotyczy dyscyplin najcięższych pod względem terenowym. W przypadku jazdy typu downhill czy freeride wybór w znacznej większości pada na rower MTB full suspension. Istnieją oczywiście odstępstwa od reguły, ale pomysły na model downhill hardtail trafia się rzadko – to raczej nisza. Mimo wszystko istnieją takie jednoślady, z ogromnym skokiem przedniego amortyzatora – jak w przypadku widelca Marzocchi Super Monster – rzędu nawet 300 mm!

Główne rozważania „full vs hardtail” dotyczą jednak jazdy XC i Trail. Ścieżkowce często posiadają damper, który amortyzuje drgania pochodzące od twardych kamieni. Jazda jest bardziej komfortowa, a rower lepiej sterowalny. Tylne koło pewniej trzyma się gruntu i łatwiej można wyhamować. Hardtail przeznaczony do dyscypliny Trail oferuje nieco mniej kontroli i wygody. Plusem jest szybsze rozpędzanie się i większa prędkość na nieco bardziej płaskich i prostych odcinkach. Wszystko zależy więc od rodzaju ścieżek. Na mniej techniczne trasy przyda się hardtail, a na bardziej strome – full suspension.

Rower typu hardtail jest bardzo często spotykany w XC, ale przyda się także w innych dyscyplinach.

Podobnie jest, jeśli chodzi o Cross Country. Na starcie zawodów na ogół spotkamy oba rodzaje roweru. Na pewno łatwiej i taniej znaleźć sztywniaka, który świetnie sprawdzi się w wyścigu XC. To dobry sposób nie tylko na początek przygody z MTB, ale również gdy wiemy, że sporą część naszych tras będą stanowiły zjazdy – wtedy warto wybrać rower górski full suspension.

Rowery full suspension – zalety:

  • większy komfort i lepsze sterowanie w trudnym terenie
  • niezastąpiony na zjazdach i kamieniach
  • świetny w góry do szaleństw na trasie
  • docenią go także osoby mające problemy z kręgosłupem

Hardtail – zalety:

  • niższa masa roweru
  • większa sztywność
  • niższa cena
  • tańsze i rzadsze serwisowanie
  • możliwość zastosowania dwóch bidonów

Jeśli bliższy nam jest hardtail, w rozważaniach można pójść jeszcze dalej i pomyśleć o gravelu. Oczywiście nie posiada on już żadnego amortyzatora jak w przypadku MTB. Sztywny widelec lepiej nada się na lżejszy teren, szutry i szosę. Gorąco zachęcamy do sprawdzenia naszego artykułu: MTB czy gravel – jaki rodzaj roweru wybrać