Biuro Obsługi Klienta 52 582 22 22

Godziny pracy:

pn.-pt.: 8:00 - 16:00
Wszystkie formy kontaktu i dane firmy

Koszyk jest pusty

Porady

Jak dobrze wybrać opony do roweru?

06.12.2017

Opona rowerowa, to jedyny element jednośladu, który zapewnia nam kontakt z podłożem. Tak, jak w każdym innym pojeździe, od jej jakości i stanu zależy nasze bezpieczeństwo, komfort i przyjemność z jazdy. Jak odnaleźć się w gąszczu dziwnych oznaczeń opon, różnych bieżników, rodzajów gumy?

Jak czytać oznaczenia opon rowerowych?

Zaczniemy od rozmiarów opon rowerowych, jakie spotkamy w jednośladach napędzanych siłą mięśni. Niestety, w tej kwestii panuje niewielki galimatias, gdyż rozmiar opony rowerowej możemy podać na jeden z trzech, totalnie różniących się, sposobów. W codziennej eksploatacji, najczęściej spotykanym sposobem podawania rozmiaru opony rowerowej, jest sposób calowy. Dla przykładu, opona, której rozmiar zapisano w ten sposób, może mieć na swoim boku napisane 26x2,1. Takie oznaczenie informuje nas, że mamy do czynienia z oponą przeznaczoną dla koła o średnicy 26 cali i o szerokości 2,1 cala. Niestety, system ten nie jest doskonały i ma pewne mankamenty, wynikające ze zwyczajowego nazywania niektórych rozmiarów. Dla przykładu, opona 28x1,25 ma mniejszą średnicę, niż taka o oznaczeniu 27 x1-3/8 Drugi sposób opisania rozmiaru opony, to sposób metryczny. Składa się on z trzech elementów: pierwszym z nich jest przybliżona średnica zewnętrzna opony wyrażona w milimetrach , drugim szerokość opony. Trzeci element to litera A,B lub C, i oznaczają one różne średnice wewnętrzne opony. W praktyce opona 700x40C będzie pasować na inną obręcz, niż opona 700x40A. Oby uprościć zamieszanie związane z powyższymi sposobami określania rozmiaru opony, wprowadzono standard ETRTO.

Wybór opony rowerowej nie jest prostym zadaniem.

Rozmiar w standardzie ETRTO

Skrót ten wziął się od nazwy European Tyre and Rim Technical Organisation. Jest to urząd, który zajmuję się standaryzacją opon pneumatycznych i obręczy na rynku europejskim. Rozmiar opony w tym systemie zapisujemy następująco: 23x622. Takie oznaczenie opisuje oponę o szerokości 23mm i średnicy wewnętrznej 622mm. Zapis 57-584 oznacza oponę o szerokości 57mm i średnicy wewnętrznej 584mm. Oznacza to też, że opona ta będzie pasować na obręcz o średnicy 584mm. Bezdyskusyjnie, jest to najlepszy sposób opisu średnicy opony, czytelny i jasny, niezależnie od typu opony i jej przeznaczenia.

Jakie opony rowerowe wybrać?

Pierwszą dużą grupą opon, będą opony przeznaczone do użytku w rowerach szosowych. Ich najczęściej spotykane rozmiary opisalibyśmy oznaczeniami od 23-622 do 28-622 używając systemu ETRTO. W systemie calowym opony te mają 28 cali. Podstawowym zadaniem opony szosowej jest zapewnienie dobrej przyczepności na równych, asfaltowych nawierzchniach, przy jednoczesnym zachowaniu możliwie najniższych oporów toczenia. Stąd, opony o takim przeznaczeniu, nie mają bieżnika, albo mają go w postaci symbolicznych nacięć w powierzchni gumy.

To co wyróżnia opony szosowe, to duże ciśnienie, które stosujemy w dętkach. Jego wartości wahają się w przedziale od około 6, do nawet 9 barów, wszystko w zależności od szerokości opony i wagi rowerzysty. Kolejny rodzaj opon, który możemy wyróżnić, to będą opony MTB, czyli przeznaczone do rowerów górskich.

Zakres rozmiarów, jaki spotkamy w tej kategorii, jest bardzo duży. Widełki można w przybliżeniu nakreślić od 50-556 do 65-622, używając ponownie systemu ETRTO.Opony MTB charakteryzują się też sporym bieżnikiem, często dość agresywnym, aczkolwiek to już zależy od przeznaczenia konkretnego modelu. Zupełnie inaczej będzie wyglądać opona napędowa, przeznaczona na twarde nawierzchnie, a inaczej opona przeznaczona na błoto.

Podstawa w oponach MTB? Właściwa mieszanka gumy!

Duże znaczenie dla właściwości opony będzie miała mieszanka, z jakiej ją wykonano. Tu ponownie wszystko będzie zależeć od przeznaczenia. Dla przykładu, opony zjazdowe, w trudny, mokry teren będą wykonane z bardzo miękkiej gumy. Opona przeznaczona do Cross Country, na łatwe, szybkie trasy, będzie uzbrojona w twarde, lekko toczące się mieszanki, mające zapewnić maksymalną szybkość zawodnika. W oponach z segmentu MTB spotkamy też różnego rodzaju wzmocnienia w ściankach bocznych, czy pod bieżnikiem. Ich celem jest zapewnienie maksymalnej wytrzymałości opony na uszkodzenia, przy zachowaniu sensownej wagi. Część opon terenowych przystosowane jest do używania w systemach bezdętkowych. Główne korzyści z tego płynące, to zwiększona odporność na łapanie „kapcia”, mniejsze opory toczenia, oraz niższa masa.

Kolejną dużą grupą opon będą opony miejskie i turystyczne. Króluje tutaj rozmiar koła 28 cali, a rozmiarówka opon, według systemu ETRTO, to od 32-622 do 47-622. Są od tego wyjątki, ale jest to margines w tej kategorii. Bieżniki tych opon zapewniają niskie opory toczenia, i najczęściej są optymalizowane do użytku na nawierzchniach twardych, często asfaltowych. Wkładki antyprzebiciowe są wyposażeniem olbrzymiej większości opon z tego segmentu, praktycznie każdy model, poza tymi otwierający kolekcję, ma takie zabezpieczenie. Poziom ochrony jest stricte skorelowany z ceną, także inne wkładki zastosowano w budżetowym ogumieniu, a inne w topowych modelach.