Biuro Obsługi Klienta 52 582 22 22

Godziny pracy:

pn.-pt.: 8:00 - 16:00
Wszystkie formy kontaktu i dane firmy

Koszyk jest pusty

Trening i zdrowie

Jazda na rowerze - efekty i korzyści

01.09.2017

Rower to jeden z najbardziej uniwersalnych środków transportu. Jest łatwy w obsłudze, tani w eksploatacji, w zatłoczonych miastach pozwala nam przemieszczać się szybciej, niż samochodem lub komunikacją miejską.

Jednak największą korzyścią jaką odniesiemy z regularnej jazdy na rowerze jest poprawa kondycji i stanu naszego zdrowia. Przesiadając się z samochodu na rower dbamy nie tylko o siebie, ale też o środowisko. Możemy dużo dokładniej poznać otoczenie w którym się poruszamy zatrzymując się wszędzie tam, gdzie mamy na to ochotę.

Jazda na rowerze pomaga w odchudzaniu

Wpływ roweru na naszej zdrowie jest ogromny! Napisaliśmy osobny artykuł Jak schudnąć jeżdżąc na rowerze? Podczas godzinnej jazdy na jednośladzie możemy spalić od 300 do nawet 800 kalorii w zależności od:

  • tempa,
  • składu i masy ciała,
  • typu roweru,
  • pogody.
Jazda na rowerze wpływa na lepsze spalanie kalorii, jest zdrowa dla kręgosłupa i stawów kolanowych.

To mniej kalorii niż podczas biegania, ale rower ma tę przewagę, że jest dużo bardziej bezpieczny, szczególnie dla osób z nadwagą. Wynika to z faktu, że podczas poruszania się jednośladem nie dochodzi do tak dużych obciążeń działających na układ ruchowy jak w przypadku joggingu. Jednak aby jazda na rowerze przyniosła pożądany efekt, podobnie jak każdy inny wysiłek musi być wykonywana regularnie.

Jazda na rowerze – jaki ma wpływ na zdrowie?

Jazda na rowerze bez wątpienia ma wiele wspólnego z dolegliwościami, na które cierpią osoby z większą masą oraz te, które wykazują się bardzo małą aktywnością fizyczną. Najczęstszym borykają się one z bólami pleców wynikającymi z siedzącego trybu życia, oraz niewłaściwie przegotowanemu pod kątem ergonomii stanowiska pracy. Warto również jeździć rowerem do pracy. 

Ciągłe napięcie i stres też nie pomagają na nasz kręgosłup. Czy w takim wypadku jazda na rowerze jest zdrowa? Jeśli mamy odpowiednio wygodne siodełko i chwyty, a nasza pozycja na nim została ustawiona przez wykwalifikowanego pracownika sklepu, to możemy mieć pewność, że będzie on zdrowy dla naszego kręgosłupa.

Dodatkowym atutem przemawiającym za tym, aby osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z aktywnością fizyczną sięgnęły w pierwszej kolejności po rower to fakt, że jazda na nim jest bezpieczna dla stawów kolanowych. Sprawdź jak zacząć trening rowerowy?

Co daje jazda na rowerze? Rower ma bardzo duży wpływ na zdrowie i kondycję ciała.

Co jeszcze daje nam jazda na rowerze?

Zarówno panie jak i panowie oprócz utraty zbędnych kilogramów docenią to, jak pod wpływem regularnych przejażdżek wymodeluje się ich sylwetka. Najszybciej rozwiną się mięśnie czworogłowe ud, trójgłowe łydki i pośladki.

Ponadto:

  • zwiększy się pojemność płuc,
  • krew będzie lepiej dotleniona,
  • zwiększy się pojemność wyrzutowa serca oraz jego objętość,
  • spadnie tętno spoczynkowe.

To wszystko składa się w jedną całość powodując że nasz organizm stanie się bardziej wydajny, a my poczujemy się zdrowsi, pełni energii do pracy i codziennych obowiązków, a także bardziej uśmiechnięci.

Efekty jazdy na rowerze

Podczas samej jazdy podnosi się poziom endorfin, czyli grupy hormonów peptydowych odpowiedzialnych za dobre samopoczucie i radość. Odsuwają w czasie pojawienie się zmęczenia i bólów mięśni, dzięki czemu dłużej możemy cieszyć się aktywnością na rowerze. Sama jazda pozwala w znacznym stopniu zwalczyć stres i się zrelaksować. Dotleniony mózg znacznie łatwiej radzi sobie ze stresem i pozwala znaleźć rozwiązania problemów na które normalnie byśmy nie wpadli. Ponadto dobrze zaplanowane trasy rowerowe pozwolą cieszyć się pięknymi widokami natury.

Jazda na rowerze przynosi efekty w formie szczupłej sylwetki, lepszego samopoczucia i prawidłowej postawy.

Rower i zdrowie – to idzie w parze!

Żyjąc w biegu, przeciągamy naszą aktywność dobową do granic wytrzymałości, często kosztem długości snu. Ciężko jest nam się zregenerować, co prowadzi do stanu permanentnego zmęczenia. Jeśli nie możemy pozwolić sobie na dodatkową godzinę snu, warto zadbać chociaż o jego jakość. Tu z pomocą przychodzi aktywność fizyczna, która sprawia, że nasz sen jest dużo głębszy, a rano wstajemy bardziej wypoczęci, z większą chęcią do działania.

Powtarzający się wysiłek dozowany w odpowiedniej dawce reguluje poziom glukozy we krwi, co z pewnością docenią cukrzycy. Rower to także doskonały sposób na obniżenie poziomu cholesterolu.

Jak często i jak długo jeździć na rowerze?

Na to pytanie nie ma uniwersalnej odpowiedzi. Najlepiej jak najczęściej i jak najdłużej jeśli sprawia nam to przyjemność. Można jednak przyjąć, że aby osiągnąć wymienione powyżej efekty, należałoby jeździć minimum trzy razy w tygodniu po 30-40 minut. Jest to ilość wystarczająca, aby spalić zapasy tkanki tłuszczowej, a także poprawić pracę układu oddechowego i krwionośnego.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Aby móc w pełni czerpać korzyści i widzieć efekty jakie daje nam jazda na rowerze, musimy pamiętać o kilku istotnych kwestiach takich jak:

a) Odpowiednia trasa – najlepiej wybrać las lub park, w którym powietrze nie jest zanieczyszczone. Jeśli mamy taką możliwość, unikajmy ulic o dużym natężeniu ruchu, gdyż jazda w takich warunkach może przynieść więcej szkody niż pożytku. Sprawdź nasze najciekawsze trasy rowerowe w Polsce.

b) Nawodnienie – odwodnienie w ilości zaledwie 2% masy ciała powoduje spadek wydolności nawet o 20%. Jeżdżąc na rowerze pęd powietrza osusza naszą skórę i mamy wrażenie że nie pocimy się tak mocno jak podczas np. biegania. Jest to tylko złudzenie, które może doprowadzić do przykrych konsekwencji. Dlatego tak ważne jest, aby podczas każdej przejażdżki mieć przy sobie bidon z wodą lub napojem izotonicznym.

c) Odżywianie – jeśli wybieramy się na przejażdżkę trwającą dłużej niż godzinę warto zabrać ze sobą coś do jedzenia. Banan, baton sportowy, żel energetyczny lub kanapki.

d) Bezpieczeństwo – niezależnie czy poruszamy się po drogach krajowych, gminnych czy po ścieżkach rowerowych, należy pamiętać o: kasku, odpowiedniej odzieży, odblaskach, oświetleniu, sprawnych hamulcach i dobrej jakości oponach.

Podsumowanie

Jazdę rowerem polecamy wszystkim tym, którzy:

  • rozpoczynają swoją przygodę ze sportem,
  • chcą zrzucić zbędne kilogramy,
  • wymodelować sylwetkę,
  • poprawić kondycję,
  • kochają ruch na świeżym powietrzu i obcowanie z przyrodą.

Trzeba jednak pamiętać o jednym – to uzależnia. Szukasz odpowiedniego roweru by zacząć pracować nad swoim organizmem? Sprawdź naszą szeroką ofertę.