Koszyk

Koszyk jest pusty

Ciekawostki

Napęd 13-rzędowy Rotor – kolejna rewolucja?

24.01.2019

Jeszcze nie skończyliśmy ekscytować się napędami 12-rzędowymi, a już hiszpańska firma Rotor pokazała prototyp nowej przerzutki i kasety z trzynastoma zębatkami. Co więcej – nie są to części wydrukowane w 3D, tylko pełnoprawny osprzęt. Czym się charakteryzuje to rozwiązanie?

Napęd 13-rzędowy

Obecnie w MTB najwyższe grupy mają 12 rzędów. Do tego elitarnego grona zaliczamy napęd Sram Eagle XX1, X01, GX i NX. Również grupy osprzętu Shimano mają w swoim arsenale coś z dwunastoma koronkami, czyli komponenty Shimano XTR. W rowerach szosowych nadal króluje 11 zębatek, choć marka Campagnolo przygotowała już wersję 2x12. Jeśli chodzi o elektryczną zmianę biegów, rozwiązania wprowadziła zarówno włoska marka, jak i amerykański Sram. To jednak grupy do tej pory testowane jedynie przez zawodowców – nie wiadomo kiedy trafią do sklepów.

Napęd 13-rzędowy Rotor ma wprowadzać jeszcze większy zakres niż Sram Eagle oraz Shimano XTR.

Co daje napęd z jedną tarczą z przodu? Przede wszystkim prostszą obsługę, łatwiejszy serwis i niższą masę. Problemem, jaki trzeba było pokonać przy projektowaniu osprzętu do MTB i rowerów szosowych, był zakres. Nowy XTR ma 510%, a Sram Eagle 500% – osiągnięto więc bardzo dobry wynik. Kolejny kłopot mogą stanowić duże różnice między biegami, czyli efekt tak dużego zakresu. I tu z rozwiązaniem spieszy Rotor 1x13.

Jeden napęd, aby trafić do wszystkich rowerów

Co ciekawe, nowa grupa ma modułową budowę. Oznacza to, że można ją montować w rowerach MTB, szosowych, przełajowych i typu gravel. Jedyną różnica jest inna kaseta. Obecnie system z jedną tarczą znajduje zastosowanie przede wszystkim w MTB, choć rowery szutrowe też coraz częściej są wyposażone w to rozwiązanie. Specjaliści z firmy Rotor policzyli, że w napędzie z dwiema tarczami i kasetą 11-rzędową liczba niepowtarzalnych przełożeń wynosi 14. To niewiele więcej niż w układzie 1x12, takim jak Sram Eagle.

Rotor ma o jedno przełożenie więcej. Z przodu – w wersji szosowej – można montować tarcze 38, 40, 42, 44, 46, 48, 50, 52 i 54, w zależności od przeznaczenia. Opcja MTB będzie miała nieco inne stopniowanie: najmniejsza zębatka to 28, a największa 40.

Jakie korzyści ma dawać napęd Rotor 1x13? Są nimi:

  • Uproszczona zmiana biegów
  • Niemal taki sam zakres przełożeń jak w przypadku napędu 2x11
  • Większy zakres przełożeń niż 1x12 i mniejsze różnice między zębatkami
  • Modularna budowa, umożliwiająca montaż w rowerach różnych typów
  • Niższa masa w porównaniu do innych systemów
Rotor 1x13 to napęd 13-rzędowy, który ma być stosowany w różnych jednośladach. Zarówno rowery MTB, jak i szosowe będą mogły być w niego wyposażone.

Skoro mamy 1x13, dlaczego nie może być to 1x14? Odpowiadałoby to już przecież napędowi 2x11. Odpowiedź jest prosta: patent na napęd 14-rzędowy ma Shimano. Japoński producent wyprzedził ruch wszystkich graczy na rynku osprzętu już w 1999 roku!

Hydrauliczna zmiana biegów i nowa piasta

Napęd Rotora sterowany jest hydraulicznie, co oznacza, że za łączność manetki i przerzutki odpowiada specjalny płyn, a nie stalowa linka lub kabel. Dzięki temu uzyskano bezobsługowość oraz niską masę. Grupy elektryczne wymagają także ładowania – hydrauliczne przerzutki są pozbawione takiej konieczności.

Oprócz tej innowacji trzeba przyjrzeć się też piaście. Oczywiście osprzęt marki Rotor będzie wymagał specjalnego rozwiązania. Dlatego właśnie hiszpański producent sam zaprojektował piastę. Kasety Sram z najmniejszą zębatką 10T oraz Shimano w wersji XTR wymagają specjalnego bębenka. Ponieważ dotyczy to 11 i 12-rzędowych napędów, łatwo było przewidzieć, że i w grupie Rotor 1x13 ten element będzie szczególnie ważny. Co możemy już powiedzieć o tej piaście? Hiszpańska marka zaprojektował komponent tak, aby mieścił się w zakres ramy boost 12x148. Firma zapewnia też, że geometria i nachylenie szprych będą podobne jak w standardzie 12x142.

Rotor 1x13, czyli aż 520 procent zakresu

Co ciekawe, Rotor zostawia furtkę i umożliwia współpracę z kasetami 12-rzędowymi. W napędzie 1x13 oferuje cztery różne kasety: 10-36, 10-39, 10-46 i 10-52. Ostatnia z nich daje łączny zakres 520 procent! To więcej niż nadal imponujące Shimano XTR i Sram Eagle, czy kaseta SunRace MZ90, bo należy wspomnieć, że tajwańska firma także wprowadziła napęd 12-rzędowy.

13-rzędowa kaseta MTB i przerzutka z hydrauliczną zmianą biegów - to przepis na duży zakres zmiany biegów. Został on przygotowany przez hiszpańską markę Rotor.

Na razie nie wiadomo, kiedy napęd Rotor 1x13 wejdzie do sprzedaży. Nie można wykluczyć, że będzie to rewolucja, ale o dokładnej specyfice tego rozwiązania dowiemy się dopiero po testach. Już w tym roku mają je przeprowadzić zawodowi kolarze, którzy sprawdzą osprzęt na wyścigach.