Koszyk

Koszyk jest pusty

Testy produktów

Rewolucja w MTB: nowa grupa Shimano XTR M9100

05.06.2018

Prędkość, koncentracja i kontrola – to trzy hasła, które przyświecały projektantom najnowszej grupy osprzętu Shimano XTR M9100. Mając na uwadze stale rosnącą trudność tras wyścigów MTB, tworzenie wydajniejszego i lżejszego osprzętu stanowi ciągłe wyzwanie dla specjalistów z japońskiej firmy. Zastosowane w nowej grupie unikalne rozwiązania technologiczne z pewnością spełnią wymagania każdego zawodnika MTB.

Wśród innowacji XTR 9100 na szczególną uwagę zasługuje 12-biegowa kaseta o dwóch wariantach zakresów, piasta tylna z technologią Shimano Micro Spline oraz 2- lub 4-tłoczkowe hamulce. Kultową nowością jest manetka do regulowanych sztyc podsiodłowych. Wpływ nie tylko na bezpieczeństwo, ale i komfort użytkowania mają również przeprojektowane obejmy dźwigni hamulcowych. Wszystkie działania Shimano sprawiły, że osprzęt XTR 9100 w konfiguracji XC pozwolił zaoszczędzić ponad 150 g, a w przypadku Enduro ponad 90 g.

Nowa grupa Shimano XTR 9100 w pełnej krasie.

Zwiększenie prędkości – kaseta Shimano XTR M9100

Pierwszy z zamierzonych celów projektanci zrealizowali poprzez między innymi nową kasetę. Zagęszczenie stopniowania koronek ma zapewnić kolarzowi zachowanie optymalnego rytmu oraz kadencji podczas zmiany przełożeń. Umożliwia też osiągnięcie wyższej niż dotychczas prędkości maksymalnej. W ofercie dostępne są dwa warianty kaset. Pierwsza z nich, wyposażona w 51 zębów na największej koronce (10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51T), dobrze sprawdzi się podczas stromych i trudnych podjazdów. Drugi wariant posiadający 45 zębów na największej koronce (10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45T), odnajdzie się podczas zawodów XC, dzięki optymalnemu stopniowaniu i niskiej wadze. Japoński producent przemyślał też kwestię zastosowanych materiałów - trzy największe koronki wykonano z aluminium, środkowe z tytanu, a najmniejsze ze stali. Takie rozwiązanie pozwoliło zachować balans pomiędzy wytrzymałością i lekkością.

Kaseta Shimano XTR 9100 wykonana jest z różnych stopów metali, dzięki czemu zachowuje niską masę i wysoką wytrzymałość.

Wśród osprzętu oznaczonego logo XTR 9100 znajduje się także 11-rzędowa kaseta, różniąca się od pierwszej z wymienionych jedynie usuniętą największą koronką. Konstrukcja zyskała dzięki temu na sztywności kół i niższej wadze. Warto zaznaczyć, że z 11-rzędowej kasety można korzystać stosując ten sam łańcuch oraz manetki, co z 12-rzędową.

Nowa kaseta Shimano niesie za sobą konieczność zmiany piasty tylnej. Projektując ją zastosowano więc technologię Micro Spline i Scylence. Głównym zamierzeniem było zastąpienie tradycyjnych zapadek w bębenku innowacyjnym pierścieniem zapadkowym. Pozwoliło to osiągnąć redukcję tarcia podczas kręcenia pedałami. Łatwym do zauważenia rezultatem jest brak odgłosów z piasty. Specjaliści twierdzą, ze wyeliminowanie dźwięków pozwoli kolarzowi bardziej skupić się na trasie. Osprzęt XTR 9100 zawiera piasty przednie w rozstawie 100 lub 110 mm z osią thru-axle 15 mm oraz tylne 142 lub 148 mm (wersja Boost) z osią thru-axle 12 mm.

Nowa piasta Shimano XTR 9100 jest wyjątkowo cicha.

W komplecie z 12 rzędową kasetą i łańcuchem z dedykowaną spinką Quick Link występuje też korba Shimano XTR M9100, oczywiście z pustymi ramionami. Dla zawodników XC z napędem 1x12 przeznaczone są zębatki direct mount w rozmiarach 30-38T. Są one lżejsze nawet o 80 g w stosunku do poprzedniej wersji. Dla kolarzy enduro z napędem 1x12 przygotowano napinacz łańcucha oraz korbę z szerszym współczynnikiem Q. Szukającym mechanizmu dwutarczowego spodoba się model w zestawieniu 38-28T. Kolarz zyskuje większe zestopniowanie, które z pewnością przyda się na trasie z licznymi podjazdami.

Na osiąganą szybkość bez wątpienia wpływ mają także przerzutki. Shimano XTR 9100 oferuje trzy warianty przerzutki tylnej: z krótkim lub długim wózkiem – dedykowane napędom z jedną tarczą na korbie oraz z długim – do podwójnego mechanizmu korbowego. Z praktycznych aspektów wymienić można powiększone kółko wózka przerzutki (z 11-zębowego na 13-zębowy). To rozwiązanie w połączeniu ze sprzęgłem Shimano Shadow RD+ poprawia napięcie łańcucha i redukuje jego drganie. Na uwagę zasługuje także dynamiczny design, w obrębie którego anodyzowane płaszczyzny zostały wyraźnie zaakcentowane. Przednie przerzutki skonstruowane są w technologii Side Swing, umożliwiającej płynną i łatwą zmianę biegów. W ofercie dostępne są trzy standardy mocowań: D-type, E-type i M-type.

Przerzutki Shimano, wywodzące się z nowej grupy  XTR M9100, mają elegancki i dynamiczny design.

Maksymalna koncentracja dzięki nowym manetkom

Aby zapewnić kolarzowi możliwość lepszej koncentracji na jeździe, unowocześniono nie tylko piastę tylną i jej bębenek. Przeprojektowaniu uległy także manetki. Każda zmiana przełożeń odbywa się teraz o kilka ułamków sekund szybciej. Nowe obejmy klamek hamulcowych w systemie I-SPEC EV pozwalają na szeroką regulację położenia dźwigni i manetek, dzięki czemu kokpit można odpowiednio rozplanować względem własnych preferencji. Manetka sterująca sztycami regulowanymi również występuje w standardzie I-SPEC EV i jest kompatybilna z większością najpopularniejszych modeli sterowanych za pomocą linki.

Manetki Shimano XTR M9100 umożliwiają jeszcze płynniejszą zmianę przełożeń.

Wszystkie manetki są bardziej czułe, przez co zainicjowanie zmiany przełożenia wymaga mniejszej siły niż dotychczas. Bez modyfikacji pozostały z kolei tryby pracy, takie jak Rapidfire Plus, 2-Way Release czy Multi-Release. Zmianie uległ selektor tylnej manetki, który jest teraz zoptymalizowany pod pracę z najnowszymi kasetami. W przypadku napędów 2x12 lewa manetka Shimano posiada dźwignię Mono Lever, która jednocześnie obsługuje załączanie i zrzucanie biegu.

Kontrola nad jazdą – hamulce Shimano XTR M9100

Im bardziej wymagająca i trudna trasa, tym większą kontrolę należy na niej zachować. Hamulce Shimano XTR 9000 wysoko postawiły poprzeczkę. Nowa generacja opiera się na wcześniejszej serii, ale wprowadza między innymi modernizację obejmy. Została ona przesunięta ku środkowi klamki. Przeprojektowaniu uległo też mocowanie korpusu, co zaowocowało większym wyczuciem i kontrolą hamowania.

Hamulce Shimano XTR M9100 oferują zwiększoną kontrolę nad rowerem.

Dedykowane XC 2-tłoczkowe hamulce wyposażone są w lżejszą klamkę z regulacją zasięgu. Z kolei 4-tłoczkowe hamulce BR-M9120 posiadają dodatkowo regulację skoku jałowego. Shimano’s Servo Wave odpowiada za szybki kontakt okładzin z tarczą. Warto zaznaczyć, że nowe hamulce posiadają aluminiowe zaciski z wytrzymałymi przewodami.

Modernizacji uległy także okładziny oraz tarcze hamulcowe. Okładziny dopasowano do kształtu zacisków. Tarcze zaprojektowano stosując konstrukcję Ice-Technologies Freeza, która pozwala zmniejszyć wagę i przyspieszyć odprowadzanie ciepła. Dla przykładu model o średnicy 203 mm jest o 30 g lżejszy niż jego poprzednik, a podczas testów był też o 20°C chłodniejszy.

Ulepszona wersja czy totalna innowacja?

Biorąc pod uwagę zakres zmian, jakie wprowadziła marka Shimano w grupę XTR 9000, nową kolekcję należy rozpatrywać jako innowacyjne odkrycie. Osprzęt spełnia wysokie wymagania profesjonalnych zawodników. Łączy niższą wagę, zwiększoną wydajność pedałowania i hamowania oraz możliwość dopasowania kokpitu pod własne preferencje. Do tego dochodzi wytrzymałość, żywotność oraz niebagatelny design. Shimano wprowadzając na rynek XTR 9100 kolejny raz potwierdza swój wysoki poziom.