Koszyk

Koszyk jest pusty

Porady

Obowiązkowe wyposażenie roweru – oświetlenie, dzwonek, hamulec

08.02.2019

Przepisy drogowe dla rowerzystów jasno określają, w co powinien być wyposażony rower i osoba nim kierująca. Za brak tych elementów można dostać mandat, ale to nie wszystko. Obowiązkowe wyposażenie roweru znacznie zwiększa nasze bezpieczeństwo. To wystarczający powód, by dowiedzieć się czy powinniśmy mieć odblaski, lampki, dzwonek i hamulec. Oczywiście perspektywa mandatu znacznie ułatwia decyzję o tym, żeby zainwestować w niezbędne akcesoria. Podpowiadamy, które z nich musimy posiadać, a które ochronią nas dodatkowo i jeszcze bardziej zwiększą naszą widoczność na drodze.

Wyposażenie roweru – co musi mieć przy sobie obowiązkowo nasz jednoślad?

Co musi zawierać nasz rower, abyśmy uniknęli mandatu? Najbardziej oczywiste wydaje się oświetlenie rowerowe. Wielu z nas jeździ po zmroku, więc to ważna kwestia naszego bezpieczeństwa. Posiadanie lampek jest istotne nawet na ścieżkach rowerowych – nadjeżdżający z naprzeciwka kolarz powinien mieć szanse zauważyć nas, podobnie jak i my jego. Co jeszcze się przyda? Osoby, które wybierają ostre koło bez żadnego hamulca, muszą wiedzieć, że łamią prawo. Tak – aby nie dostać mandatu musimy być wyposażeni w przynajmniej jeden skutecznie działający mechanizm, który spowalnia rower. Mogą to być systemy tarczowe, V-brake, rolkowe lub nawet Torpedo, a więc dowolny hamulec ręczny lub nożny. Najmniej oczywiste akcesorium, które musimy mieć znajduje się na naszych kierownicach. Mało osób wie, że przepisy wymagają od nas posiadania dzwonka lub czegokolwiek innego, co wydaje sygnał dźwiękowy. Ten z kolei, według prawa, nie może brzmieć przeraźliwie – oczywiście jego tembr ocenimy nie my, a zrobi to za nas policjant. Taka sytuacja zdarza się jednak bardzo rzadko.

Obowiązkowe wyposażenie roweru obejmuje nie tylko oświetlenie, ale także dzwonek i działający hamulec.

Obowiązkowe wyposażenie rowerzysty w Polsce nie obejmuje kasku. Od kilku lat trwają zabiegi, by był to element konieczny, więc musimy przygotować się na to, że taki przepis wejdzie kiedyś w życie. W wielu przypadkach osłona głowy może uratować zdrowie, dlatego warto wiedzieć jak wybrać kask rowerowy.

Oświetlenie rowerowe – przepisy

Jak wspomnieliśmy, rower musi posiadać oświetlenie. To jednak nie wszystko – powinno ono spełniać wymogi, które precyzyjnie określa rozporządzenie ministra infrastruktury. Z przodu musi znajdować się przynajmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej. Tył naszego roweru powinien zawierać co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej. Oprócz tego z tyłu musimy mieć jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt. Na ogół odblask jest połączony z lampką, dzięki czemu akcesorium zwiększa widoczność nawet jak lampka jest wyłączona. Co znajdziemy jeszcze w zapisie prawa? Konstrukcja roweru nie może nam uniemożliwiać sygnalizacji zamiaru skrętu – musimy móc swobodnie wskazywać ręką wybrany kierunek. Musi to także być widoczne, nic nie może zasłaniać naszego sygnału. Jeśli te warunki nie są spełnione, rower musi posiadać dodatkowe kierunkowskazy.

Oświetlenie dotyczy też przyczepek rowerowych. Jeśli ciągniemy taką za sobą, musi ona zawierać lampki:

  • Z tyłu – co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej oraz co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej
  • Z przodu – w sytuacji, gdy przyczepka jest szersza od roweru lub wózka rowerowego, musi ona zawierać jedno światło pozycyjne barwy białej
  • Jeśli przyczepka utrudnia lub uniemożliwia zamiar sygnalizowania skrętu ręką, musi być wyposażona w kierunkowskazy

Obowiązkowe oświetlenie rowerowe musi także spełnić inne wymagania. Światła do roweru muszą być zamontowane na wysokości nie mniejszej niż 25 cm i nie większej niż półtora metra. Dotyczy to zarówno lampek montowanych z przodu, jak i z tyłu. Oznacza to, że rowerzysta nie może używać tylko latarki czołowej, choć wielu kolarzy wybiera taką z innych przyczyn. Dobrze jest mieć oświetloną drogę nie tylko przed rowerem, ale też w kierunku, w którym patrzymy. Poza tym lampka czołowa przydaje się np. na biwaku. Obowiązkowe światła w rowerze, poza tylnym odblaskowym, mogą być zdejmowane, jeżeli rowerzysta ich nie używa. Ustawodawca zezwala także na stosowanie oświetlenia migającego, co dotyczy zarówno przodu, jak i tyłu. Wielu rowerzystów korzysta z takiej funkcji, ponieważ pozwala ona ograniczyć zużycie baterii. Światło musi być jednak widoczne z odległości 150 metrów, podobnie jak odblask oświetlony światłem drogowym.

Kamizelka odblaskowa nie jest obowiązkowym wyposażeniem rowerzysty, jednak znacznie zwiększa widoczność na drodze.

Oczywiście ze świateł nie musimy korzystać przez cały czas. Inaczej niż w przypadku samochodów, obowiązkowe oświetlenie roweru dotyczy okresu od zmierzchu do świtu. Poza tym lampki muszą być włączone, gdy przejeżdżamy przez tunel i w warunkach słabej widoczności, takich jak śnieg, deszcz, zmierzch czy mgła. Warto wyposażyć się nawet w drobne oświetlenie rowerowe, takie jak Lezyne Femto Drive – choć posiada małą masę, znacznie zwiększa nasze bezpieczeństwo, a dzięki temu, że lampki występują w komplecie, nie musimy się martwić o dopasowanie przedniego i tylnego modelu.

Czy kamizelka odblaskowa jest obowiązkowa na rowerze?

Obowiązkowa kamizelka odblaskowa dla rowerzystów byłaby świetnym pomysłem. W Polsce od 2014 roku stosowane są przepisy, w myśl których wszystkie osoby poruszające się po zmroku muszą mieć widoczne odblaskowe elementy roweru. Dotyczy to jednak wyłącznie jazdy poza terenem zabudowanym.

Czym są takie odblaski? Może to być np. element plecaka czy ubioru. Producenci strojów kolarskich stosują liczne odblaskowe inserty. Bezpieczeństwo możemy poprawić też prostą kamizelką. Jest skuteczna i ma dużą powierzchnię odbijającą światło, dzięki czemu widać ją z daleka. Koszt kamizelki odblaskowej jest niewielki – najtańsze kosztują w okolicach 10 zł, a taka kwota może uratować życie.

Brak podstawowego wyposażenia roweru a mandat

Oświetlenia łatwo zapomnieć. Wystarczy, że źle ocenimy długość wycieczki, godzinę zmierzchu lub pogodę. Wtedy z naszego roweru, który miał nam służyć tylko w świetle dnia, robi się jednoślad, który nie ma lampki – a powinien! Oświetlenie rowerowe warto mieć zawsze, jednak jeśli z jakiegoś powodu je zapomnieliśmy, musimy wiedzieć co nas może spotkać.

Według przepisów prawa musimy posiadać dzwonek - to obowiązkowe wyposażenie roweru.

Policyjny taryfikator przewiduje, że za brak wymaganego wyposażenia roweru możemy otrzymać mandat w wysokości od 50 do 200 zł. Przypomnijmy, że nie jest to tylko oświetlenie – podstawowe wyposażenie roweru musi emitować też sygnał dźwiękowy oraz zawierać przynajmniej jeden skutecznie działający hamulec ręczny lub nożny. Warto pamiętać o tym, że nie musimy mieć prostego dzwonka – możemy postawić na klakson rowerowy Hornit Lite. Jest on połączony z przednią lampką, mamy więc bezpieczeństwo w pakiecie. Innym wyborem może być coś zupełnie drobnego – Knog Oi nie wygląda jak typowy dzwonek, ale dzięki temu zajmuje mniej miejsca, nadal emitując dobrze słyszalny dźwięk.

Dodatkowe wyposażenie roweru – gadżety

Dodatkowe akcesoria nie stanowią obowiązkowego wyposażenia roweru, ale potrafią znacznie zwiększyć bezpieczeństwo. Ciekawym pomysłem są lampki ostrzegawcze Prox Lupi, które montuje się na końcach kierownicy. Zwiększają bowiem widoczność po zmroku, a w razie braku podstawowych lampek zapewniają przynajmniej podstawową widoczność. Wiadomo, że oświetlenie stanowi obowiązkowe wyposażenie roweru. Współczesne systemy potrafią jednak wprowadzić nową jakość. Przykładowe działanie jednego z nich – jeśli nie używamy roweru, oświetlenie jest wyłączone, wystarczy jednak złapać za ramę, a system się aktywuje.

Jak działają kierunkowskazy do roweru? To akcesorium posiada specjalne przyciski. Po ich wciśnięciu włącza się lampka na chwycie, co sygnalizuje, że chcemy skręcić. Niestety, stosowanie tego gadżetu nie zwalnia nas od obowiązku wskazywania kierunku ręką – polskie prawo nadal tego wymaga. Dobrym pomysłem jest też lusterko rowerowe, które nie stanowi obowiązkowego wyposażenia, ale warto zastanowić się nad jego założeniem. Najbardziej zaawansowane modele, niestety dość drogie, informują rowerzystę o pojazdach nadjeżdżających z tyłu, a nawet ich przybliżonej prędkości oraz stopniu zagrożenia.

Pamiętajmy jak ważne jest bezpieczeństwo. Ze statystyk policji wynika, że w 2017 roku rowerzyści uczestniczyli w 4212 wypadkach, w których zginęło aż 220 kolarzy. Większość wypadków – ponad 86% – miała miejsce w terenie zabudowanym, ale największa śmiertelność dotyczyła tych poza aglomeracją. Na naszej drodze często pojawiają się samochody, dlatego oprócz oświetlenia, dzwonków i hamulca, warto wyposażyć się w odblaski, które zauważą inne pojazdy.