Koszyk

Koszyk jest pusty

Porady

Odżywki dla kolarzy - co wybrać?

16.09.2019

Jazda na rowerze dla jednych jest formą rekreacji, a dla innych sposobem na zadbaną sylwetkę lub formą uprawiania sportu. Ci, którzy traktują ją „na serio”, oprócz zbilansowanej diety i rozpisanego planu, często sięgają po suplementację, aby poprawić swoje dotychczasowe wyniki.

Odżywki stosowane w kolarstwie mogą być takie same, jak w innych dyscyplinach wytrzymałościowych. Mają one za zadanie zwiększyć wydolność lub zregenerować organizm po intensywnym wysiłku. To skuteczny i przede wszystkim szybki sposób na dostarczenie dodatkowej energii do działania, ale też na przywrócenie siły na kolejny trening. Należy pamiętać, że suplementy nie zastąpią zrównoważonej diety, lecz są jedynie jej uzupełnieniem. Tylko i wyłącznie wtedy osiąga się najlepsze efekty.

Odżywki dla kolarzy – co jest dostępne na rynku?

Rynek przepełniony jest suplementami w różnej postaci. Tego typu produkty stosuje się zgodnie z zaleconym dawkowaniem: przed, w trakcie lub po treningu. Tylko, co wybrać? Wśród suplementów i odżywek znajdziemy:

Dowiedz się, jak należy je stosować, aby wzmocnić organizm i zachować doskonałą sprawność.

kolarze na zawodach

Czym są aminokwasy?

Najprościej mówiąc to budulce białka, a ono z kolei jest odpowiedzialne za wiele czynności zachodzących w organizmie. Aminokwasy odgrywają bardzo ważną rolę w diecie osób aktywnych fizycznie, także rowerzystów.

Części z nich organizm nie jest w stanie samodzielnie wytworzyć, dlatego jedyną opcją jest dostarczenie ich wraz ze zbilansowaną dietą lub drogą suplementacji, np. aminokwasy rozgałęzione, czyli BCAA (Branched Amino Acids). Za co są one odpowiedzialne? Biorą udział w procesie metabolicznym innych aminokwasów, ale przede wszystkim pomagają budować masę mięśniową, uniemożliwiając jej katabolizm. Wpływają również na redukcję tkanki tłuszczowej i skutecznie regenerują zmęczony organizm. Działanie suplementów zawierających BCAA, wiąże się z obecnością L-leucyny, L-waliny oraz L-izoleucyny. Na rynku dostępne są specjalistyczne preparaty, zawierające aminokwasy rozgałęzione w formie płynnej, np. Nutrend BCAA Liquid Shot, w postaci koncentratu – Hi-Tec Nutrition BCAA Powder czy kapsułek – 7Nutrition BCAA 2:1:1 1000. Produkty wchłaniają się szybko i od razu przystępują do działania. Wystarczy sięgnąć po nie w odpowiednim momencie, aby dodać lub zregenerować siły. Przyjmowanie aminokwasów to skuteczny sposób na poprawienie wydolności, a tym samym na usprawnienie pracy mięśni.

Batony i żele energetyczne dla rowerzystów

Batony i żele mogą się kojarzyć ze słodyczami i nie być uznawane za zdrowe, tym bardziej w okresie intensywnych treningów. Jednak te, w formie suplementów są wręcz pożądane przez rowerzystów. W trakcie pedałowania organizm potrzebuje cukrów prostych w łatwo przyswajalnej formie. Dlatego warto sięgnąć po tego typu przekąski i natychmiast dostarczyć mięśniom paliwa do działania, aby trening był bardziej wydajny. Wysiłek jest wtedy opłacalny, a efekty są jeszcze lepsze. Batoniki proteinowe pomagają zregenerować zmęczone po jeździe rowerem mięśnie, a żele przyspieszą metabolizm i poprawią koncentrację.

Pożywna porcja tego typu przekąski jest lekkostrawna i zdrowa, ponieważ w jej składzie znajdują się przeważnie naturalne składniki. Dzięki temu kolarze oprócz „kopa” energetycznego otrzymują dodatkowo porcję witamin i minerałów. Atutem są również bez wątpienia dostępne smaki – cytrynowy, jabłkowy, pomarańczowy, tropikalny, ananasowy czy czarnej porzeczki – możliwości jest wiele!

Żele energetyczne są natomiast bardzo poręczne – występują w niewielkich opakowaniach w formie saszetki, np. HIGH5 Energy Gel lub tubki - Nutrend Carbosnack. Zarówno je, jak i batony można zabrać dosłownie wszędzie i spożyć w razie potrzeby.

Węglowodany i izotoniki – jak je odpowiednio spożywać?

Te pierwsze suplementy są polecane w szczególności podczas wzmożonego wysiłku, stąd to idealne odżywki dla kolarzy MTB. Posiadają one bogate stężenie węglowodanów, uwalniając tym samym sporą dawkę energii. Produkty tego typu są więc dobrym wspomagaczem, dzięki któremu praca będzie efektywna. Dobra wiadomość dla osób dbających o linię – preparaty można stosować bez obaw o dodatkowe kilogramy, ponieważ nic nie odkłada się w tkance tłuszczowej, a wręcz przeciwnie. Dzięki nim można kontrolować masę ciała i wspomagać rozwój mięśni. Niektóre suplementy zawierające węglowodany stosuje się również po skończonej aktywności, aby wspomóc proces regeneracji glikogenu. Produkty występują w postaci łatwych do rozpuszczenia proszków, np. Activlab CarboMax Energy Power.

Jeżdżąc na rowerze zarówno amatorsko, jak i zawodowo, musimy dostarczyć organizmowi porządnej dawki nawodnienia. Sama woda mineralna może nie być wystarczająca. Z pomocą przychodzą więc napoje izotoniczne. Czym są?

napój izotoniczny

Podczas intensywnego lub długotrwałego pedałowania nasz organizm poci się, a wraz z potem tracimy cenne elektrolity. Są to wodne roztwory jonów, takich pierwiastków jak: sód, potas, wapń czy magnez. Aby je szybko uzupełnić, wystarczy sięgnąć po napoje izotoniczne. Występują w formie tabletek do rozpuszczenia, jak SIS Go Hydro czy koncentratów, np. Nutrend IsodrinX. Ich przygotowanie jest dziecinnie proste, a przyrządzony napój można przelać do bidonu i popijać w trakcie jazdy.

Odżywki białkowe – dlaczego warto po nie sięgnąć?

Produkty białkowe to idealne odżywki dla kolarzy szosowych, także rozpoczynających swoją przygodę z rowerem. Dlaczego? Białko jest odpowiedzialne za rozwój mięśni i pomaga przyspieszyć odbudowę uszkodzonych tkanek. Dodatkowo jest w szczególności polecane na tzw. „redukcji”, aby utrzymać szczupłą sylwetkę. Badania dowodzą, że możliwe jest przyspieszenie metabolizmu nawet o 25%, kiedy w optymalnej ilości w diecie występuje białko. Jeżeli mamy niedobór tego składnika odżywczego, należy wspomóc się suplementacją. Na rynku dostępne są produkty białkowe w postaci koncentratów, takich jak: 6PAK Nutrition Milky Shake Whey czy Nutrend 100% Whey Protein, z których można przyrządzić smacznego shake. W diecie kolarza bardzo ważne jest dostarczenie organizmowi, odpowiedniej ilości białka, stąd odżywkę w sypkiej formie można dodać również do ulubionych potraw – owsianki lub omletu.

Suplementy dobre przed treningiem

Rowerzyści, którzy chcą otrzymać porządny zastrzyk energii i wskoczyć na wyższe obroty przed startem powinny sięgnąć po tzw. „przedtreningówki”. Co to takiego? To suplementy diety, które w swoim składzie zawierają składniki aktywne, pobudzające organizm i redukujące uczucie zmęczenia. Dzięki temu często na etykiecie można wyczytać, że znajduje się w nich kofeina, np. w napoju 6PAK Nutrition CRAZE SHOT. Ułatwia ona koncentrację i wpływa na przemianę materii. W ten sposób nie potrzebna jest już kawa dla kolarzy, aby pobudzić organizm do działania. Tego typu produkty są również odpowiedzialne za dotlenienie mięśni i polepszenie wydolności. Przedtreningówki występują w formie gotowych do spożycia napojów, które w łatwy sposób można wypić tuż przed rozpoczęciem jazdy na rowerze.

Witaminy i minerały dobre nie tylko dla rowerzystów

witaminy i minerały

Właściwa suplementacja witaminami i minerałami przez rowerzystów jest równie ważna, co dobranie odpowiedniego siodełka. Dlaczego? Te składniki mają wpływ na działanie układów kostnego, odpornościowego, nerwowego i mięśniowego – szczególnie aktywnych podczas pedałowania. Dlatego, aby uniknąć pojawienia się jakichkolwiek kontuzji czy urazów, warto sięgnąć po cynk, magnez oraz witaminy: C, B6, D. Ich suplementacja jest bardzo ważna w okresie jesienno-zimowym z uwagi na brak w diecie kolarza świeżych owoców i warzyw oraz niewielkie nasłonecznienie.

Jakie odżywki na początek?

Dla rowerzystów, którzy chcą rozpocząć swoją przygodę z suplementacją i zastanawiają się od czego zacząć, spieszymy z pomocą.

Przez cały rok trzeba dostarczać cennych witamin i minerałów, aby organizm mógł prawidłowo funkcjonować nawet poza sezonem rowerowym. Dlatego suplementacja tymi składnikami, pozwoli zachować zdrowie i cieszyć się nim na długi czas.

Zarówno amatorzy, jak i zawodowi sportowcy potrzebują nawodnić swój organizm. Wówczas warto podczas swoich podróży rowerowych mieć pod ręką napoje izotoniczne, szczególnie w lecie – okresie wzmożonej potliwości.

Dla osób początkujących polecamy również do zbilansowanej diety, włączenie odżywek białkowych. Pozwolą one poprawić dotychczasowe wyniki i wspomogą pracę mięśni.