Koszyk

Koszyk jest pusty

Porady

Okulary rowerowe – jak dobrać odpowiedni rodzaj soczewek?

24.05.2019

Jakie okulary na rower są najlepsze? – pyta wiele osób na forach poświęconych dwóm kółkom. Nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie, a każdemu dobrze leży na nosie co innego. Postaramy się jednak ułatwić Wam kupno okularów.

Okulary rowerowe to jedna z rzeczy, których nie może zabraknąć w garderobie cyklisty. Ich zadaniem jest ochrona przed wszelkim robactwem, słońcem oraz szkodliwym promieniowaniem.

Najważniejszą cechą okularów jest to, by były wygodne. Najlepsze okulary rowerowe to takie, o których… zapominamy. Dlatego warto poświęcić trochę czasu na dopasowanie. Zaletą zakupów przez Internet jest olbrzymi wybór modeli, które nie zmieściłby się w tradycyjnym sklepie. Poza tym każdy klient ma 14 dni na zwrot towaru. Bez podania przyczyny.

Okulary MTB i dla „zwykłych” rowerzystów

MTB to jazda bez spinki. Pomijając jakichś harpaganów, którzy biorą udział w zawodach XC, przeciętni rowerzyści podchodzą do jazdy raczej na luzie. Stąd też luźna odzież (w przeciwieństwie do zalajkrowanych szosowców, liczących każdy wat) i okulary. Modele przeciwsłoneczne dla rowerzystów górskich i tych, którzy jeżdżą na co dzień, wyglądają często bardzo podobnie do tych lajfstajlowych. Nawet gruba ramka nie przeszkadza.

Okulary Uvex

Okulary rowerowe – jakie modele powinni więc wybrać rowerzyści „bez spinki”? Poza wyglądem bardzo ważna jest soczewka (lub soczewki). Wyróżniamy pięć kategorii, które uzależnione są od ilości przepuszczanego światła.

  • Kategoria 0. Soczewki są zwykle przezroczyste lub żółte. Przepuszczają 80-100 procent światła. Producenci polecają je na słabe warunki oświetleniowe.
  • Kategoria 1. Przepuszczalność światła na poziomie 43-80 procent oznacza, że można je stosować, gdy niebo jest zachmurzone.
  • Kategoria 2. Obejmuje soczewki, które przepuszczają 18-43 procent światła. To bardzo pojemny przedział.
  • Kategoria 3. Soczewka z 8-18-procentowa przepuszczalnością światła to najpopularniejsze rozwiązanie.
  • Kategoria 4. 3-8 procent to już konkretne zacienienie. Okulary z takimi soczewkami polecane są na bardzo ostre słońce.

Ścieżki górskie i terenowe rzadko kiedy prowadzą w zupełnie odsłoniętym terenie. Dlatego rowerzysta po nich jeżdżący nie powinien być wyposażony w okulary o maksymalnym przyciemnieniu. Kategoria S3 – i to bliżej 18-procentowej przepuszczalności światła - to zdecydowany maks. Amerykański producent Oakley w swoich flagowych szkłach do jazdy w terenie (Prizm Trail), stosuje przepuszczalność 36 procent. Okulary rowerowe na zimę także powinny znajdować się w jak najniższej kategorii soczewek. Chyba, że jeździmy w słonecznym Aspen.

Oakley Jawbraker

Okulary rowerowe Oakley Jawbraker z soczewkami fotochromowymi.

Bardzo dobrym rozwiązaniem w okularach jest zastosowanie szkieł fotochromowych. Są one zbudowane ze specjalnego materiału. Soczewka jest tak skonstruowana, że reaguje na zmieniające się warunki oświetleniowe. Jeśli jest jasno, przyciemnia się, gdy niebo jest zachmurzone – rozjaśnia. To dobry patent dla rowerzystów, którzy preferują jazdę w terenie, ponieważ często wjeżdża się z lasu na pełne słońce i odwrotnie.

Parametrem, na który warto zwrócić uwagę jest czas reakcji. To przejście od rozjaśnienia do przyciemnienia (lub odwrotnie). „Fotochromy” na rower to ciekawe rozwiązanie, które pozwala na korzystanie z jednej pary okularów.

Innym bardzo ważnym parametrem są zastosowane filtry. Dla przykładu UV400 chroni oczy przed promieniowaniem UVA, UVB i UVC. Co ciekawe, filtry powinny znaleźć się także w okularach przezroczystych.

Optycy ostrzegają przed kupowaniem okularów przeciwsłonecznych bez stosownych filtrów i z niewiadomego źródła. Takie modele nie tylko nie pomogą, ale także mogą pogorszyć sytuację. Przyciemniona soczewka sprawia, że źrenice są „normalnie” rozszerzone. Jeśli nie jest wyposażona w filtr, do oka dostaje się większa ilość szkodliwego promieniowania niż w przypadku nieużywania okularów przeciwsłonecznych w ogóle.

Jakie okulary na rower szosowy?

Wiemy już, że okulary muszą być wygodne. Ale to niejedyny warunek, który muszą spełniać. Jakie okulary na rower szosowy są idealne ? Ich najważniejszą cechą jest szerokie pole widzenia. Pozycja, jaką zajmuje kolarz jest zwykle mocno pochylona. Jeśli miałby założone standardowe okulary z oprawkami, mogłyby one przysłaniać obraz. Dlatego kolarze najczęściej stosują okulary z soczewkami panoramicznymi. Mają pojedyncze szkło o dużych rozmiarach. Takie rozwiązanie sprawia, że widziany obraz, nawet w pozycji pochylonej, nie jest niczym przysłonięty. Oakley poszedł o krok dalej i w modelu EVZero w ogóle zrezygnował z ramek. Masa modelu – 22 gramy – sprawia, że niemal nie czuć ich na nosie.

Kolejna sprawa to dobór soczewek. Jazda na rowerze szosowym odbywa się przeważnie na odsłoniętej drodze. Rzadko kiedy jest ona zacieniona, na przykład gałęziami drzew. Z tego też powodu warunki oświetleniowe to – mówiąc krótko – pełna lampa. A mocne słońce wymaga mocno przyciemnianych soczewek, mniej przepuszczających światło od fotochromów, które będą świetne na zmienną pogodę, ale nie w skrajnych warunkach. Takie soczewki mają zwykle przepuszczalność światła na poziomie ok. 25-65 procent, odpowiadającej kategorii S1-S2.

Jakie okulary rowerowe do jazdy na szosę wybrać? Jeśli chcemy jeździć w pełnym słońcu, S3 będą idealne. Pamiętajmy, że takie modele mają dość wąską specjalizację – nie nadają się do jazdy o zmroku czy w nocy. Kto jednak powiedział, że musimy się ograniczać do jednej pary okularów?

Okulary korekcyjne na rower

Okulary korekcyjne na rower przeznaczone są dla osób, które mają wadę wzroku. Mogą one skorzystać z kilku opcji:

  • Okulary przeciwsłoneczne z adapterem. Do specjalnej wkładki montuje się szkła korekcyjne, zgodne z wadą wzroku. To najpopularniejsze rozwiązanie.
  • Druga opcja to barwione szkła korekcyjne. Jej wadą jest mały wybór okularów.
  • Niezłym rozwiązaniem są korekcyjne soczewki fotochromowe, które działają tak samo, jak te opisane powyżej.
Eyen Glance

Okulary rowerowe Eyen Glance umożliwiają montaż soczewek korekcyjnych.

Najlepszym rozwiązaniem wydaje się opcja nr 1. Takie okulary robi między innymi włoski producent Rudy Project oraz polska marka Eyen.

Okulary rowerowe z polaryzacją

Okulary rowerowe z polaryzacją to popularne rozwiązanie. Na czym ono polega? Najkrócej mówiąc, soczewki wykonane w tej technologii niwelują odbicia, które powstają na gładkich powierzchniach. Dzięki nim można uniknąć zmęczenia oczu i zniekształcenia widzenia.

Eyen Thrust

Okulary rowerowe Eyen Thrust to niedrogi model, który oferuje soczewki z polaryzacją.

Aby lepiej zrozumieć działanie takich okularów, należy wrócić na lekcję fizyki… Światło, które widzimy, odbija się we wszystkich kierunkach. Za wyraźne widzenie kolorów, obrazów i kształtów odpowiadają promienie pionowe. Światło poziome skutkuje smugami i refleksami, które zmniejszają kontrast. Takie zjawisko występuje często, gdy promienie słoneczne odbijają się od gładkiej powierzchni (np. mokrego asfaltu czy lustra wody).

Soczewki polaryzacyjne zapobiegają zniekształceniom. Obraz przez nie widziany jest czysty i ma wysoki kontrast. Oczy są w pełni zrelaksowane.