Biuro Obsługi Klienta 52 582 22 22

Godziny pracy:

pn.-pt.: 8:00 - 18:00
so.: 9:00 - 14:00
Wszystkie formy kontaktu i dane firmy

Koszyk jest pusty

Porady

Opony rowerowe górskie - wszystko, co musisz wiedzieć

05.04.2018

Opony do rowerów górskich to temat, który niejedną osobę wprawia w zakłopotanie. Ilość zmiennych, z jakimi mamy do czynienia, potrafi przyprawić o ból głowy. Rozmiar i szerokość koła, mieszkanka gumy, wzmocnienia oplotu, rodzaj i przeznaczenie bieżnika, przystosowanie do jazdy bez dętki - to tylko niektóre z nich. Jak się w tym odnaleźć i jak prawidłowo dobrać oponę do roweru górskiego? Zapraszam do lektury.

Rozmiary opon rowerowych

26, 26+, 27.5, 27.5+, 29, 29+ - te sześć oznaczeń to pełna rozmiarówka kół, z jaką spotkamy się w rowerach górskich. Opony rowerowe 28 cali zarezerwowane są głównie dla rowerów szosowych, trekkingowych oraz miejskich. Nasunąć się może pytanie, czy 26+ będzie pasowało do roweru przeznaczonego pod rozmiar 26? Podstawowe rozmiary, które od kilkunastu lat są obecne na rynku to opony rowerowe 26 i 29 cali. Jako pierwszy dołączył do nich kilka lat temu rozmiar 27.5 (można się spotkać też z oznaczeniem 650b).

Jakie opony do roweru górskiego?

Ostatnie sezony rowerowe to z kolei "bum" na opony „plusowe”. Co oznaczają plusy w rozmiarach opon? Większą szerokość opony, nawet do 3 cali! Dzięki temu zabiegowi, a także użyciu takiego "kapcia" w systemie bezdętkowym, możemy stosować znacznie niższe ciśnienie. Zyskiem jest zwiększona trakcja i komfort jazdy. Główne minusy to większa masa oraz efekt „pływania” opony podczas jazdy w zakrętach. Opony plusowe na pewno nie są dla każdego. Zatem kto odczuje największe benefity ze stosowania takich rozmiarów? Na pewno osoby jeżdżące po górach turystycznie i dla przyjemności, bez parcia na prędkość na zjazdach i podjazdach. Dla nich plusy ze stosowania szerokich opon będą wyraźne, a minusy nie sprawią problemów w codziennej eksploatacji.

 Odpowiednia opona MTB do Trailu przyda się na górksim szlaku.

W jakich rowerach możemy zastosować opony „plusowe”? Przede wszystkim projektanci musieli przewidzieć taką możliwość i zwiększyć ilość miejsca na oponę w ramie roweru, co wbrew pozorom nie jest takie proste. Wymagało opracowania nowego, szerszego standardu tylnej piasty. Jeśli ten warunek jest spełniony, generalna zasada wygląda następująco: koła 26+ używamy w rowerach pod 27,5 cala, koła 27,5+ w 29 calowych. W tym drugim przypadku często producent wypuszcza dany model w dwóch wariantach: z plusowymi oponami i w klasycznej konfiguracji na kołach 29 cali. Spotkamy się również z takimi modelami, jak np. Trek Stache, gdzie koła 29 cali wyposażono w opony o szerokości 3.0 cali. Dowiedz się więcej o rozmiarach i oznaczeniach opon rowerowych.

Opony rowerowe górskie

Jak widać istnieje wiele możliwości dobierania opon do roweru i czasami można wyjść poza rozmiarówkę sugerowaną przez producenta ramy. Jeśli chcecie poeksperymentować i zastanawiacie się jakie opony do roweru górskiego założyć, tak aby zmienić charakterystykę prowadzenia jednośladu, możecie poeksperymentować. Przykładowo stosując mniejsze średnice kół i większe przekroje opon.

Czasami bywa tak, że kupujemy nowy rower, a nasz stary góral idzie w kąt. Zamiast porzucać, można przerobić go na coś innego. Np. zdejmując opony rowerowe górskie o średnicy 26 x 2.35 cala i wsadzając w ramę koła 28 calowe na cienkich oponach trekkingowych. Jeśli w rowerze mamy hamulce tarczowe, operacja powinna się udać. Góral na szybszych kołach to kapitalny rower na podmiejskie wycieczki. Nie można zapomnieć o zastosowaniu odpowiedniego rozmiaru dętki rowerowej!

Bieżnik rowerowy – jaki wybrać?

Kolejnym elementem, na który trzeba zwrócić uwagę przy wyborze opon do górala, jest bieżnik. Bardzo często inną oponę stosuje się na przednim kole, a inną na tylnym. Istnieje wiele rodzajów bieżników opon. Model do opony przedniej musi zapewniać pewne prowadzenie na wprost, stabilność i przewidywalność w zakrętach, a także skuteczne hamowanie. Tylna guma, jeśli trasa nie jest wymagająca, może być znacznie mniej agresywna. Zyskamy wtedy na oporach toczenia, które głównie generuje koło napędzające, przenoszące większość masy roweru i kolarza. Dobrym rozwiązaniem dla opony napędowej jest semi slick. W takim modelu zachowaną mamy kostkę boczną, co daje pewność w zakrętach. Środek opony pokryty jest za to delikatną tarką czy kosteczką, co redukuje generowane opory toczenia.

Większe boczne klocki w oponach górskich odpowiadają za przyczepność w zakrętach.

W oponach MTB znajdują się także specjalne modele przeznaczone na mokre i błotniste nawierzchnie. Są one węższe, przez co głębiej wgryzają się w błotną maź, a także mają wysoką i rzadką kostkę bieżnika. Zapewnia to jeszcze głębszą penetrację gleby oraz szybkie czyszczenie się z błota, jakie zostaje na oponie. Kosztem jest jednak bardzo ciężkie toczenie się na twardej i suchej trasie.

Jakie wzmocnienia stosowane są w oponach górskich?

Opony przeznaczone do rowerów górskich posiadają także różnego rodzaju wzmocnienia, mające zapewnić odporność na uszkodzenia na najbardziej hardcorowych górskich szlakach. Inaczej niż w oponach turystycznych, wzmocnienia nie znajdują się pod bieżnikiem, tylko w ściankach bocznych. Są one głównie narażone na przecięcie przez skały lub korzenie. Dodatkowym zagrożeniem jest też rant obręczy w momencie, gdy opona dobijana jest na nierównościach terenu. Wzmocnienia są też bezpośrednio powiązane z oponami bezdętkowymi. Stosuje się je, aby zwiększyć bezawaryjność i szczelność systemu. Sama konstrukcja i technologia wykonania dodatkowych wstawek w bocznej ściance opony zależy w dużym stopniu od jej przeznaczenia. Inną znajdziemy w oponie cross country, inną w trailowej, a zupełnie odmienną budowę będzie miała ciężka opona przeznaczona do enduro czy roweru typu fatbike.

W zależności od dyscypliny, jakiej dedykowana jest opona górska, mogą występować różne rodzaje bieżników.

Słowo „ciężka” jest tutaj istotne i nakierowuje nas na kolejną cechę różnych wzmocnień. W zależności od stopnia ochrony konstrukcji opony, a co za tym idzie jej przeznaczenia, różnią się one między sobą masą. Dobrym przykładem może być opona Magic Mary od Schwalbe. Weźmy sobie pod rozważanie rozmiar 27,5 x 2,35 cala. W zależności od budowy ścianki waga opony może wynosić 850 g lub nawet 1200 g. Wszystko w tym samym rozmiarze i mieszance gumy.

Mieszanki gumy w oponach MTB

Ostatnią z cech, którą warto mieć na uwadze przy doborze opony do MTB, jest wspomniana wcześniej mieszanka gumy. Inną zastosujemy na przednim kole, a inną przy oponie napędowej. Tu sensowne będzie użycie twardszych, lepiej toczących się mieszanek, a jednocześnie trwalszych, gdyż jak wiadomo tylna opona zużywa się wyraźnie szybciej, niż opona przednia. Tam z kolei mile widziane będą miękkie mieszanki, które zapewnią lepszą przyczepność, szczególnie na mokrych korzeniach i skałach. Miękkie gumy mają także lepsze właściwości tłumiące, co dodatkowo poprawia przyleganie opony do nierówności terenu w warunkach pogorszonej trakcji.

Dobrze dobrane opony górskie to gwarancja bezpiecznej i satysfakcjonującej jazdy.

Mam nadzieje, że dzięki powyższemu opisowi dobór opon rowerowych do waszych „górali” będzie łatwiejszy i bardziej świadomy, co przełoży się na większą satysfakcje z jazdy. Po to przecież ten cały sprzęt i kosmiczne technologie zostały opracowane.