Biuro Obsługi Klienta 52 582 22 22

Godziny pracy:

pn.-pt.: 8:00 - 18:00
so.: 9:00 - 14:00
Wszystkie formy kontaktu i dane firmy

Koszyk jest pusty

Porady

Wszystko, co musisz wiedzieć o oponach do rowerów górskich

05.04.2018

Opony do rowerów górskich to temat, który niejedną osobę wprawia w zakłopotanie. Ilość zmiennych, z jakimi mamy do czynienia, potrafi przyprawić o ból głowy. Rozmiar i szerokość koła, mieszkanka gumy, wzmocnienia oplotu, rodzaj i przeznaczenie bieżnika, przystosowanie do jazdy bez dętki - to tylko niektóre z nich. Jak się w tym odnaleźć i jak prawidłowo dobrać oponę do roweru górskiego? Zapraszam do lektury.

Jaki rozmiar do roweru górskiego i czym są opony „plusowe”?

26, 26+, 27.5, 27.5+, 29, 29+ - te sześć oznaczeń to pełna rozmiarówka kół, z jaką spotkamy się w rowerach górskich. Od razu nasuwają się pytania w stylu: czy 26+ będzie pasowało do roweru przeznaczonego pod rozmiar 26? Podstawowe rozmiary, które od kilkunastu lat są obecne na rynku to 26 i 29 cali. Jako pierwszy dołączył do nich kilka lat temu rozmiar 27.5 (można się spotkać też z oznaczeniem 650b). Ostatnie sezony rowerowe to z kolei bum na opony „plusowe”. Co oznaczają plusy w rozmiarach opon? Świadczą o większej szerokości, nawet do 3 cali! Dzięki temu zabiegowi, a także użyciu takiego kapcia w systemie bezdętkowym, możemy stosować znacznie niższe ciśnienie. Zyskiem jest zwiększona trakcja i komfort jazdy. Główne minusy to większa masa oraz efekt „pływania” opony podczas jazdy w zakrętach. Opony plusowe na pewno nie są dla każdego. Zatem kto odczuje największe benefity ze stosowania takich rozmiarów? Na pewno osoby jeżdżące po górach turystycznie i dla przyjemności, bez parcia na prędkość na zjazdach i podjazdach. Dla nich plusy ze stosowania szerokich opon będą wyraźne, a minusy nie sprawią problemów w codziennej eksploatacji.

Przy wyborze opon MTB najważniejsza jest znajomość rozmiaru opony górskiej.

W jakich rowerach możemy zastosować opony „plusowe”? Przede wszystkim projektanci musieli przewidzieć taką możliwość i zwiększyć ilość miejsca na oponę w ramie roweru, co wbrew pozorom nie jest takie proste. Wymagało opracowania nowego, szerszego standardu tylnej piasty. Jeśli ten warunek jest spełniony, generalna zasada wygląda następująco: koła 26+ używamy w rowerach pod 27,5 cala, koła 27,5+ w 29 calowych. W tym drugim przypadku często producent wypuszcza dany model w dwóch wariantach: z plusowymi oponami i w klasycznej konfiguracji na kołach 29 cali. Spotkamy się również z takimi modelami, jak np. Trek Stache, gdzie koła 29 cali wyposażono w opony o szerokości 3.0 cali.

Na co zwrócić uwagę wybierając bieżnik opony rowerowej?

Kolejnym elementem, na który trzeba zwrócić uwagę przy wyborze opon do górala, jest bieżnik. Bardzo często inną oponę stosuje się na przednim kole, a inną na tylnym. Bieżnik opony przedniej musi zapewniać pewne prowadzenie na wprost, stabilność i przewidywalność w zakrętach, a także skuteczne hamowanie. Tylna guma, jeśli trasa nie jest wymagająca, może być znacznie mniej agresywna. Zyskamy wtedy na oporach toczenia, które głównie generuje koło napędzające, przenoszące większość masy roweru i kolarza. Dobrym rozwiązaniem dla opony napędowej jest semi slick. W takim modelu zachowaną mamy kostkę boczną, co daje pewność w zakrętach. Środek opony pokryty jest za to delikatną tarką czy kosteczką, co redukuje generowane opory toczenia.

Większe boczne klocki w oponach górskich odpowiadają za przyczepność w zakrętach.

W oponach MTB znajdują się także specjalne modele przeznaczone na mokre i błotniste nawierzchnie. Są one węższe, przez co głębiej wgryzają się w błotną maź, a także mają wysoką i rzadką kostkę bieżnika. Zapewnia to jeszcze głębszą penetrację gleby oraz szybkie czyszczenie się z błota, jakie zostaje na oponie. Kosztem jest jednak bardzo ciężkie toczenie się na twardej i suchej trasie.

Jakie wzmocnienia stosowane są w oponach górskich?

Opony przeznaczone do rowerów górskich posiadają także różnego rodzaju wzmocnienia, mające zapewnić odporność na uszkodzenia na najbardziej hardcorowych górskich szlakach. Inaczej niż w oponach turystycznych, wzmocnienia nie znajdują się pod bieżnikiem, tylko w ściankach bocznych. Są one głównie narażone na przecięcie przez skały lub korzenie. Dodatkowym zagrożeniem jest też rant obręczy w momencie, gdy opona dobijana jest na nierównościach terenu. Wzmocnienia są też bezpośrednio powiązane z oponami bezdętkowymi. Stosuje się je, aby zwiększyć bezawaryjność i szczelność systemu. Sama konstrukcja i technologia wykonania dodatkowych wstawek w bocznej ściance opony zależy w dużym stopniu od jej przeznaczenia. Inną znajdziemy w oponie cross country, inną w trailowej, a zupełnie odmienną budowę będzie miała ciężka opona przeznaczona do enduro czy roweru typu fatbike.

W zależności od dyscypliny, jakiej dedykowana jest opona górska, mogą występować różne rodzaje bieżników.

Słowo „ciężka” jest tutaj istotne i nakierowuje nas na kolejną cechę różnych wzmocnień. W zależności od stopnia ochrony konstrukcji opony, a co za tym idzie jej przeznaczenia, różnią się one między sobą masą. Dobrym przykładem może być opona Magic Mary od Schwalbe. Weźmy sobie pod rozważanie rozmiar 27,5 x 2,35 cala. W zależności od budowy ścianki może ona ważyć ok. 850 g lub nawet 1200 g. Wszystko w tym samym rozmiarze i mieszance gumy.

Mieszanki gumy w oponach MTB

Ostatnią z cech, którą warto mieć na uwadze przy doborze opony do MTB, jest wspomniana wcześniej mieszanka gumy. Inną zastosujemy na przednim kole, a inną przy oponie napędowej. Tu sensowne będzie użycie twardszych, lepiej toczących się mieszanek, a jednocześnie trwalszych, gdyż jak wiadomo tylna opona zużywa się wyraźnie szybciej, niż opona przednia. Tam z kolei mile widziane będą miękkie mieszanki, które zapewnią lepszą przyczepność, szczególnie na mokrych korzeniach i skałach. Miękkie gumy mają także lepsze właściwości tłumiące, co dodatkowo poprawia przyleganie opony do nierówności terenu w warunkach pogorszonej trakcji.

Dobrze dobrane opony górskie to gwarancja bezpiecznej i satysfakcjonującej jazdy.

Mam nadzieje, że dzięki powyższemu opisowi dobór opon do waszych „górali” będzie łatwiejszy i bardziej świadomy, co przełoży się na większą satysfakcje z jazdy. Po to przecież ten cały sprzęt i kosmiczne technologie zostały opracowane.