Koszyk

Koszyk jest pusty

Ciekawostki

Co to jest ostre koło? - budowa, hamowanie oraz technika jazdy

14.09.2018

Ostre koło to rower nieco inny niż wszystkie. Dzięki temu, że posiada najprostszy z możliwych napęd, jest często wybierany przez kolarzy torowych i tych, którzy cenią prostotę i poczucie zespolenia z jednośladem.

Ostre koło – co to jest?

Ostre koło to nazwa roweru jednobiegowego, którym jadąc nie da się przestać pedałować. Połączenie korby z piastą tylną za pomocą łańcucha jest sztywne, przez co ruch tylnego koła do przodu lub do tyłu jest kompatybilny z ruchem pedałów w tym samym kierunku. W przeciwieństwie do wolnobiegu w trybie jednobiegowym (single speed) jadąc na ostrym kole nie możemy przestać pedałować, nawet jadąc z górki. Jednocześnie kręcąc do tyłu – jedziemy do tyłu.

Rower ostre koło wymaga wypracowania specjalnej techniki jazdy i hamowania.

Ostre koło ma szereg zalet, do których zalicza się niższa masa. Brak kasety, zębatek, przerzutek, manetek czy linek to znaczne odchudzenie roweru. Jednocześnie spada ryzyko uszkodzenia części i konieczności kosztownych napraw. Osoby jeżdżące na takim typie roweru chwalą sobie lepsze czucie sprzętu oraz możliwość wyrobienia w sobie nawyku ciągłego pedałowania.

Ostre koło to jednak nie tylko zalety. Brak tylnego hamulca sprawia, że hamowania w awaryjnej sytuacji może być niebezpieczne, a wkręcenie czegoś w łańcuch to ryzyko wypadku.

Ostre koło – hamowanie

Gdy jesteśmy rozpędzeni, zatrzymanie pedałów wywołuje hamowanie tylnego koła. Trzeba jednak przyznać, że jest to mniej skuteczny sposób niż używając hamulca przedniego, za to bardziej bezpieczny. Przy dużych prędkościach nagłe ściśnięcie klamki przedniego hamulca może wiązać się nawet z przewrotką przez przednie koło.

Zaawansowani użytkownicy ostrego koła bardzo chwalą sobie system hamowania pedałami. Za powód podają możliwość lepszego regulowania prędkości poprzez modulowanie siły pedałowania. Zatrzymywanie się może odbywać się także poprzez stanięcie na pedałach – oszczędza się tym samym stawy kolanowe.

Ostre koło – rama

Rama w ostrym kole jest ważna ze względu na sterowność. Parametry, na które należy zwrócić uwagę to:

  • Kąt główki ramy. Im mniejszy kąt, tym większa stabilność, ale wolniejszy skręt. Większy kąt oznacza lepsza zwrotność i szybkość skrętu.
  • Przesunięcie (offset) widelca. To wychylenie widelca w odniesieniu do linii główki ramy. Im mniejsze wychylenie, tym większa zwrotność.
Rama w rowerze typu ostre koło wpływa na sterowność i zachowanie odpowiedniej pozycji.

W ostrym kole istotna jest także długość tylnego trójkąta ramy. Im dłuższa, tym rower bardziej stabilny, ale mnie zwrotny. Przyjmuje się, że odległość od suportu do tylnej piasty powinna wynosić ok. 400 mm. Parametry takie jak długość górnej rury czy odległość kół od siebie (baza kół) warunkują pozycję na rowerze oraz komfort jazdy.

Jak zbudować ostre koło?

Przeglądając Internet łatwo zauważyć, że nie ma sztywno określonych reguł dotyczących sposobu budowy ostrego koła. Ograniczeniem jest jedynie budżet i własna kreatywność.

  • Ostre koło – części

Biorąc pod uwagę, jak prosty jest napęd ostrego koła, nie dziwi fakt, że jedną z ważniejszych części roweru jest nie osprzęt, a rama. Wybierając ją warto zdecydować się na model szosowy o odpowiadających nam parametrach wspomnianych w poprzednim akapicie. Co mamy na myśli? Krótki tylny trójkąt oraz w miarę możliwości małe prześwity miedzy kołami a ramą.

W dalszej kolejności możemy pozbyć się manetek, przerzutek, kasety, hamulca tylnego (przedni radzimy zostawić), a także niepotrzebnych zębatek korby. Piastę tylną można wymienić na nową, np. torową lub też do starej dokupić zębatkę i specjalną nakrętkę, która zablokuje gwint. Warto zaznaczyć, że nowa piasta wiąże się z koniecznością zaplecenia koła najprawdopodobniej nowymi szprychami. Ostatnim etapem jest nałożenie łańcucha.

Piasta Flip Flop umożliwia zmianę ostrego koła na wolne koło poprzez obrócenie koła.

Istnieje jeszcze piasta flip flop, która z jednej strony ma wolne koło (wolnobieg), a z drugiej ostre. Wybierając tę opcję można poprzez obrócenie koła zmieniać typ roweru.

Ostre koło – technika jazdy

Jazda na ostrym kole wymaga pewnego czasu adaptacji, który dla jednych wynosi kilka chwil, a dla innych kilkanaście dni. Jeśli opanujemy hamowanie, najtrudniejszą rzecz mamy za sobą. Dla niektórych problemem może być także wsiadanie i zsiadanie z roweru, jednak nie jest to na tyle problematyczna kwestia, aby się w nią szczegółowo zagłębiać – to trzeba wyczuć!