Biuro Obsługi Klienta 52 582 22 22

Godziny pracy:

pn.-pt.: 8:00 - 16:00
Wszystkie formy kontaktu i dane firmy

Koszyk jest pusty

Porady

Regulacja przerzutek – jak wyregulować przednią i tylną przerzutkę?

20.06.2018

Regulacja przerzutek to czynność, która przydaje się nie tylko, aby zaoszczędzić pieniądze na serwisie. Dzięki poznaniu mechanizmów zmiany biegów można lepiej zrozumieć działanie roweru, co pozwala usprawnić jego pracę. Ponadto regulacja przerzutek nie jest trudna – każdy rowerzysta może przeprowadzić ją w domu samodzielnie. Wystarczą podstawowe narzędzia i trochę wiedzy – jaką zawarliśmy w poniższym tekście.

Jak wyregulować przerzutki?

Regulacja przerzutki przedniej, podobnie jak tylnej, wymaga tylko kilku narzędzi. Są nimi: kombinerki, obcinacz do linek, klucz imbusowy i wkrętak krzyżakowy. Potrzebujemy też odrobinę wolnego miejsca, aby móc swobodnie manewrować przy rowerze. Idealnie, jeśli mamy do dyspozycji stojak serwisowy, nawet ten najprostszy – regulacja przerzutek jest dzięki niemu wygodniejsza.

Po przejechaniu długich tras przyda się regulacja przerzutek, dzięki której zmiana biegów w rowerze będzie płynniejsza

Jak wyregulować przednią przerzutkę?

Zaczynamy! Regulacja przerzutki przedniej wymaga ustawienia łańcucha na największej tarczy z tyłu i najmniejszej z przodu. Następny etap to ustawienie wychylenia prowadnicy za pomocą dwóch śrub: L i H (Low i High). Przerzutka przednia jest tak skonstruowana, aby były one dobrze widoczne i łatwo dostępne. Śruba L odpowiada za dolny zakres przełożeń. Należy ją dokręcić za pomocą śrubokręta krzyżakowego tak, by łańcuch znajdował się najbliżej prowadnicy przerzutki.

Kolejną czynnością jest przykręcenie linki. Znaczna większość manetek przerzutki przedniej posiada śrubę baryłkową. Przed przymocowaniem linki dokręcamy ją do oporu i odkręcamy o 3-4 obroty – przyda się to w późniejszej regulacji. Wracamy do łańcucha i odwracamy sytuację, jaką mieliśmy na początku: wybieramy dla niego najniższą koronkę kasety i najwyższą tarczę z przodu. Następnie regulujemy górny zakres, posługując się śrubą H. W ten sposób przysuwamy zewnętrzną część prowadnicy blisko łańcucha, aby go ona nie dotknęła. Śruba baryłkowa w manetce to sposób, aby przerzutka przednia była precyzyjnie ustawiona. Dzięki temu łańcuch nie będzie hałasował i płynnie wejdzie na tarcze oraz zębatki. Regulacja przerzutek przednich wykonana w ten sposób sprawi, że zmiana biegów będzie bardziej efektywna, co z pewnością przyda się na trasie.

Jak wyregulować tylną przerzutkę?

Regulacja tylnych przerzutek Shimano jest identyczna, jak w przypadku produktów pozostałych firm. Aby móc ją przeprowadzić, należy najpierw odkręcić śrubę mocującą linkę, po czym należy ustawić najniższy bieg za pomocą manetki. Łańcuch ustawiamy odwrotnie niż w przypadku początku regulacji przedniej przerzutki. Musi się on znajdować na najmniejszej zębatce kasety i na największej tarczy mechanizmu korbowego.

Regulacja tylnej przerzutki ma jednak podobieństwo, jak w przypadku przodu, gdzie posługujemy się śrubami baryłkowymi. Są one obecne w manetce i przerzutce tylnej. Przykręcamy je do oporu, a następnie delikatnie zwiększamy zakres regulacji: odkręcamy o 3-4 obroty.

Naszym celem jest ustawienie kółek wózka przerzutki tak, aby znajdowały się w jednej linii z najmniejszą koronką kasety. Linkę trzeba mocno naciągnąć i przykręcić za pomocą klucza sześciokątnego, czyli imbusa. Następnie wrzucamy łańcuch na największą zębatkę z tyłu i najmniejszą z przodu, po czym zaczynamy kręcić śrubą L. Kółeczka wózka muszą znajdować się na równi z największą tylną koronką.

Regulacja tylnej przerzutki shimano powoduje, że łańcuch szybciej i dokładniej zmienia położenie na kasecie, dzięki czemu manetka rowerowa umożliwia sprawniejszy wybór biegu.

Wstępna regulacja przerzutki tylnej jest już za nami. Teraz sprawdzamy, czy łańcuch wchodzi płynnie na zębatki. Jeśli nie, najlepiej będzie posłużyć się śrubą baryłkową w manetce. W ten sposób reguluje się naciąg linki. Gdy łańcuch wchodzi na większe koronki z opóźnieniem, linkę musimy naprężyć. Popuszczamy ją tylko wtedy, jeśli sytuacja dotyczy mniejszych tarcz. Po dokonaniu wszystkich czynności można mieć pewność, że przerzutka tylna jest poprawnie wyregulowana.

Jak zmieniać przerzutki w rowerze?

Oprócz wiedzy dotyczącej tego, jak wyregulować przerzutki, przyda się także umiejętność zamontowania ich w odpowiednim miejscu. Dolna krawędź prowadnicy łańcucha musi być ustawiona równolegle do dużej tarczy. Odległość między nimi powinna wynosić około 1-3 mm. Zmiana tylnej przerzutki w rowerze jest jeszcze prostsza – wystarczy duży klucz sześciokątny. W ten sposób przykręcamy przerzutkę do haka ramy.

Przerzutki rowerowe – jak używać?

Poza regulacją przyda się też wiedza, jak poprawnie używać przerzutek rowerowych. W ostatnim czasie coraz bardziej popularne są napędy z jedną tarczą. Takie rozwiązanie ma dużą zaletę: brak przedniej przerzutki, a więc mamy oszczędność masy i uproszczenie systemu zmiany przełożeń. Przekłada się to także na prostotę obsługiwania i serwisowania. Minusem jest mniejszy zakres biegów.

Nadal jednak często spotykamy dwie lub trzy tarcze mechanizmu korbowego. Jak używać przerzutek rowerowych w takim napędzie? Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na to, aby nie krzyżować łańcucha. Powinien on pracować w jednej linii – jeśli działa na ukos, zmniejsza się jego żywotność. Ważną sprawą jest też dbanie o napęd, którego każdy element powinien być czysty.

Rower miejski z przerzutkami czy bez?

Choć w większości rowerów znajdziemy przerzutkę lub dwie, ich obecność ma swoje wady i zalety. O ile w rowerach szosowych i MTB zmiana biegów jest bezdyskusyjnie potrzebna, o tyle w rowerach miejskich nie jest to oczywiste.

Serwisanci wiedzą jak wyregulować przerzutki, ale można zrobić to też samemu. Dzięki temu rośnie statysfakcja z faktu, że zmiana biegów w rowerze jest spawniejsza.

Przerzutki rowerowe umożliwiają dobór przełożeń w zależności od rodzaju trasy. Jeśli więc jedziemy pod górkę, możemy wybrać przełożenie tak, aby wkładać w jazdę mniej wysiłku. Wybierając rower miejski z przerzutkami, możemy mieć pewność, że komfort będzie większy. Są też minusy tego rozwiązania. Wystające przerzutki łatwo jest uszkodzić, a brak systemu zmiany biegów wpływa pozytywnie na estetykę jednośladu. W większości miast nie spotykamy zbyt wielu przewyższeń, a jazda na płaskim asfalcie może obyć się bez przerzutek.

Przerzutki w piaście – jak to działa?

Przerzutka w piaście jest wręcz stworzona do rowerów miejskich. Ma zwykle 3, 7 lub 8 przełożeń, choć zdarzają się bardziej rozbudowane konstrukcje. Dzięki temu, że przerzutka jest schowana w piaście, znacznie trudniej ją uszkodzić, a konieczność regulacji występuje dużo rzadziej. Poza tym niektóre napędy wyposażone w takie rozwiązanie umożliwiają stosowanie pasków zębatych. Brak łańcucha ogranicza potrzebę smarowania.

Jedną z zalet przerzutki w piaście jest możliwość zmiany biegów podczas postoju. Wadą jest niestety ciężar, choć w rowerach miejskich nie ma to tak dużego znaczenia, jak w MTB i kolarstwie szosowym.