Biuro Obsługi Klienta 52 582 22 22

Godziny pracy:

pn.-pt.: 8:00 - 18:00
so.: 9:00 - 14:00
Wszystkie formy kontaktu i dane firmy

Koszyk jest pusty

Porady

Hamulce rowerowe - rodzaje i porównanie

25.06.2018

Sprawne i skuteczne hamulce rowerowe to jeden z najważniejszych elementów osprzętu. Bez względu na to, czy kolarz jeździ na szosie, czy w terenie, powinien móc szybko się zatrzymać. To ważne – zależy od tego bezpieczeństwo jego samego, a także innych użytkowników ruchu. Właśnie dlatego rower bez hamulców wybierają nieliczni, za to sprawdzone mechanizmy to domena większości jednośladów. Jak rozróżnić poszczególne typy systemów i które z nich będą odpowiadały naszym preferencjom? Dowiedz się, dlaczego hamulce hydrauliczne są uznawane za najlepsze i czy tarcze działają w deszczu lepiej niż mechanizmy typu V-brake.

Hamulce hydrauliczne – czy rzeczywiście są najlepsze?

Rodzaj hamulca jest ściśle powiązany z rodzajem i przeznaczeniem jednośladu. Szosowe modele znacznie różnią się budową od MTB, dlatego hamulce rowerowe muszą sprostać odmiennym wymaganiom. Konieczne jest wybranie typu mechanizmu względem posiadanego roweru. Często, z racji budowy danego jednośladu, wybór jest zawężony.

Hamulce hydrauliczne w rowerze to sposób na efektywne zatrzymywanie się w terenie. Ten rodzaj systemu jest bardzo powszechny w MTB, ale spotyka się go także w innych jednośladach - również w modelach szosowych.

Rowery MTB są przeznaczone do jazdy w terenie zróżnicowanym pod względem podłoża i nachylenia terenu. Dlatego też najczęściej stosuje się w nich hydrauliczne hamulce tarczowe. To odpowiedni mechanizm do zwalniania rozpędzonego jednośladu w trudnych warunkach atmosferycznych. Duże tarcze umożliwiają zatrzymanie roweru na stromych zjazdach, a działanie zacisku jest efektywne niezależnie od deszczu i błota. Kolarze MTB już przyzwyczaili się do tego typu mechanizmu, a współczesne hamulce hydrauliczne, uznawane za najskuteczniejsze w ciężkim terenie, są spotykane coraz częściej w tańszych modelach.

Klasyczne hamulce V-brake

W rowerach MTB rzadko spotyka się klasyczne hamulce V-brake. Mimo wszystko nadal można je znaleźć ze względu na łatwość obsługi oraz serwisowania, a także niską masę oraz niewielkie koszty eksploatacyjne. Ceny klocków hamulcowych zaczynają się już od kilku złotych. To powody, dla których ten mechanizm jest często obecny w rowerze rekreacyjnym.

Hamulce typu V-brake sprawdzają się dobrze, jeśli chodzi o codzienne dojazdy do pracy, a także jazdę na nizinach. Istnieją także inne typy hamulców rowerowych, ale mechanizmy V-brake dość skutecznie wyparły już systemy U-brake lub Cantilevery. Te ostatnie nadal można jednak zauważyć, o czym opowiemy później.

Jak wyglądają hamulce typu V-brake? Składają się z równoległych ramion, mechanizmu ze sprężyną i klocków hamulcowych. W momencie naciśnięcia klamki linka zbliża obydwa ramiona, a okładziny zaciskają się na obręczach koła.

Czym są hamulce Cantilever?

Hamulce Cantilever można spotkać głównie w starych rowerach – były bardzo popularne przed wprowadzeniem mechanizmów typu V-brake. Współcześnie dotyczą przede wszystkim modeli przełajowych, a także niektórych rowerów miejskich. Te, podobnie jak hamulce V-brake, są proste w budowie i serwisowaniu, choć ich regulacja jest już trochę bardziej skomplikowana. Hamulce Cantilever są też lekkie, dlatego właśnie rower przełajowy jest dla nich odpowiedni.

W starszych rowerach oraz w modelach przełajowych znaleźć można hamulce cantilever. Są one proste w budowie i serwisowaniu, a także lekkie, podobnie jak inne mechanizmy szczękowe.

Hamulce szczękowe

W rowerach przeznaczonych do szybkiej jazdy po asfalcie przeważnie znajdują się hamulce szczękowe. Z początku stosowano konstrukcje typu Single pivot, ale z czasem wyewoluowały one w stosowane obecnie hamulce Dual pivot. Mechanizmy szczękowe mają szereg zalet – są proste w serwisowaniu i regulacji oraz tanie w eksploatacji. Minusem jest to, że deszcz i błoto znacznie obniżają skuteczność hamowania, a zaciski przyczyniają się do szybszego zużywania obręczy. Oprócz mechanicznych hamulców szczękowych istnieją także hydrauliczne, w których prym produkcji wiedzie niemiecka marka Magura – odpowiedzialna m.in. za model HS33 R.

Jak wybrać hamulce szosowe?

Hamulce szosowe muszą być lekkie i aerodynamiczne, dlatego wybór pada najczęściej na mechanizmy szczękowe. Od kilku sezonów obserwuje się jednak wzrost popularności tarcz w szosach, choć jeszcze do niedawna były kojarzone tylko ze światem MTB. Siła i efektywność zwalniania w trudnych warunkach – to główne zalety, jakie prezentują hamulce tarczowe szosowe.

Istnieją także minusy. Szybka jazda na asfalcie w dużej grupie może okazać się bardziej niebezpieczna. Inna modulacja w hamulcach tarczowych może oznaczać większe ryzyko kraksy, szczególnie wtedy gdy część peletonu używa mechanizmów szczękowych. Poza tym hamulce tarczowe znacznie zwiększają masę roweru, a zwolennicy szybkiej jazdy stawiają na maksymalne odchudzanie swojego jednośladu. Dlatego pytając, który hamulec będzie lepszy – tarczowy czy szczękowy – kolarz musi samemu odpowiedzieć: jaki styl jazdy preferuje, ile chce przeznaczać na serwis hamulców oraz jak bardzo zależy mu na obniżaniu masy roweru.

Hamulce V-brake czy tarczowe – na co się zdecydować?

Zastanawiając się nad wyborem: V-brake czy hamulce tarczowe, głównym wyznacznikiem jest zasobność portfela, styl jazdy oraz teren, po którym się poruszamy. Do spokojnej jazdy wystarczą te pierwsze. Gdy rowerzyście zaczyna zależeć na efektywności zwalniania podczas zjazdów w terenie, warto zastanowić się: czy nie czas na hamulce tarczowe? Gwarancja skutecznego zatrzymywania się w każdych warunkach jest nie do przecenienia, szczególnie w MTB, gdzie nawierzchnia bywa bardzo zmienna. Kolejnym plusem jest to, że hamulce tarczowe nie wpływają na szybsze zużywanie się kół, ponieważ klocki trą o tarczę (zamiast o obręcz).

Rodzaj zacisku – hamulce rowerowe hydrauliczne czy mechaniczne?

Hamulce tarczowe można podzielić na dwa typy – mechaniczne oraz hydrauliczne. W tych pierwszych tłok uruchamiany jest przez stalową linkę, a w drugich za pomocą płynu. Z reguły droższe są hydrauliczne hamulce tarczowe, a mechaniczne odpowiedniki stanowią na ogół tańsze modele.

Hamulce tarczowe mechaniczne działają efektywnie nawet podczas opadów deszczu. Z reguły jednak, kolarze decydują się na droższe odpowiedniki i wybierają hamulce hydrauliczne.

Oba rodzaje są zbudowane podobnie. Hamulce tarczowe składają się z klamki, zacisku i tarczy przykręconej do koła. Zacisk montowany jest do kierownicy za pośrednictwem obejmy. Niektóre firmy pozwalają zamocować na wspólnej obejmie także manetki (SRAM, Shimano), a nawet dźwignie blokady amortyzatora lub sztycy. Zaciski posiadają konstrukcję dwu- lub czterotłoczkową. Pierwsza opcja spotykana jest znacznie częściej i oznacza, że po każdej stronie zacisku jest jeden tłoczek. Dobrym przykładem takiego rozwiązania jest hamulec hydrauliczny Shimano SLX BR-M7000. W hamulcach czterotłoczkowych, np. Shimano Zee BR-M640, na każdą stronę przypadają po dwa tłoczki.

Typy mocowania tarczy w hamulcach rowerowych

Tarcze mocowane są w dwóch standardach. Pierwszy i najpopularniejszy to tzw. International Standard (IS), czyli system w którym tarcza jest przykręcana do piasty za pomocą 6 śrub. Drugi typ to Center Lock promowany przez Shimano. W tym przypadku tarcza mocowana jest do piasty specjalną nakrętką.

Każdy system ma swoje wady i zalety. W przypadku Center Lock montaż jest szybki i łatwy, ale tarcze zazwyczaj są dość ciężkie i drogie w produkcji. Standard IS jest mocowany dłużej, ale jest lżejszy i tańszy. z nakrętką. Istotna jest również średnica tarczy. Obecnie stosuje się tarcze od 140 mm do 203 mm, a najczęściej spotykane są modele 160 mm lub 180 mm. Zasada jest prosta – im większa tarcza, tym lepiej przystosowano ją do ostrej jazdy. Warto pamiętać, że zmiana średnicy wiąże się koniecznością wymiany adaptera.

Materiał klocków hamulcowych

Niezmiernie ważnym elementem budowy hamulca tarczowego są klocki hamulcowe. Dzielą się one na organiczne, metaliczne i półmetaliczne. Te pierwsze są miękkie i działają ciszej, a także nie zużywają tak bardzo tarczy, jak pozostałe rodzaje. Okładziny metaliczne zapewniają bardzo dużą siłę hamowania, dlatego nadają się do wyścigów terenowych Minusem jest szybkie zużywanie tarczy i to, że aby dobrze pracować, muszą najpierw się rozgrzać. Złotym środkiem są klocki półmetaliczne - łączą zalety pierwszych i drugich, dlatego szybko stały się bardzo popularne.

W przypadku hamulców szczękowych materiał i rzeźba klocków może wpłynąć na tempo zużywania obręczy, działanie w deszczu oraz siłę hamowania.

Hamulce szczękowe posiadają różne typy okładzin, które mogą wpłynąć na siłę hamowania, szybkości zużywania obręczy i odprowadzanie wody.

Rodzaje hamulców w rowerach miejskich

Rowery miejskie są dedykowane głównie do lekkiej jazdy po utwardzanych ścieżkach. W tych modelach montuje się przeważnie hamulce proste w obsłudze i niewymagające uwagi kolarza. W tej roli dobrze sprawdzają się klasyczne mechanizmy V-brake lub hamulce Torpedo. Zdarza się też, że producent decyduje się zamontować system bębnowy, inaczej: rolkowy.

Hamulce torpedo umożliwiają zatrzymanie roweru poprzez kręcenie pedałami do tyłu. Największym atutem tego rodzaju mechanizmu ich intuicyjna obsługa oraz wysoka odporność na działanie czynników atmosferycznych. Gorzej bywa w przypadku zerwania łańcucha – nie ma możliwości zatrzymania się. Przykładowe hamulce rolkowe Shimano Nexus posiadają szczelnie zamkniętą konstrukcję, dzięki czemu całość jest wyjątkowo odporna na wodę oraz brud. Niestety przy dłuższych zjazdach mechanizm ten ma tendencję do nagrzewania się, przez co traci na efektywności.