Biuro Obsługi Klienta 52 582 22 22

Godziny pracy:

pn.-pt.: 8:00 - 18:00
so.: 9:00 - 14:00
Wszystkie formy kontaktu i dane firmy

Koszyk jest pusty

Porady

Oświetlenie rowerowe - jak wybrać odpowiednie?

19.06.2018

Wybierając oświetlenie rowerowe, trzeba się zastanowić, do czego ma ono służyć. Jeżeli tylko do miasta, można postawić na słabsze lampki. Oświetlenie rowerowe, które zapewnia bezpieczną jazdę nocą poza aglomeracją, powinno mieć większą moc. Kolarze, którzy decydują się na zjazdy po zmroku w górach i lesie, wybierają lampki rowerowe rozjaśniające drogę na wiele metrów przed nimi.

Oświetlenie roweru – przepisy

Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami do jadącego po zmroku roweru musi być zamocowana minimum jedna włączona lampka rowerowa przednia. Światło w tym modelu powinno mieć kolor biały lub żółty i działać w trybie stałym lub migającym. Analogicznie sytuacja wygląda z tylnym oświetleniem, ale musi być ono czerwone. Kolarz wyposażony w taki zestaw jest dobrze widoczny zarówno z przodu, jak i z tyłu. Dodatkowo warto pamiętać o tym, że wyposażenie obowiązkowe to również tylny odblask koloru czerwonego.

Światła muszą być włączone po zmroku, w tunelach i gdy na drodze występują warunki pogorszonej widoczności. Za granicą rowerzysta musi się liczyć z innym prawem. Na przykład w Niemczech przepisy kategorycznie zabraniają używania świateł migających. U naszych zachodnich sąsiadów lampki rowerowe muszą mieć także odpowiednią homologację, moc do 205 lumenów i wiązkę światła, która nie oślepia nadjeżdżających uczestników ruchu drogowego.

Czy każdy rower musi mieć w oświetlenie rowerowe? Tak. Przepisy przewidują także kolor lampki na rower i jej montaż.

Oprócz trybu i koloru światła prawo dotyczy też montażu. Oświetlenie rowerowe musi być zainstalowane na rowerze, nie na kasku lub plecaku. Lampki nie mogą znajdować się wyżej niż 1,5 m nad ziemią i niżej niż 25 cm. Światła do roweru i odblaski powinny być widoczne z odległości co najmniej 150 m przy dobrej przejrzystości powietrza. Oprócz tego można zainstalować dodatkowe wyposażenie – białe odblaski z przodu i żółte na pedałach oraz kołach.

Jakie oświetlenie rowerowe wybrać?

Warto ustalić budżet, który wykorzystamy na lampki rowerowe. Droższe oświetlenie może być mocniejsze i mieć więcej trybów oraz wyróżniać się też wyglądem lub dodatkową funkcją. Najbardziej miarodajnym sposobem oceny jasności lampki jest wielkość strumienia świetlnego, którą wyrażamy w lumenach. Inne podawane jednostki to luksy i kandele. Ich liczba jest zależna od obszaru, na jakim zostało zmierzone światło, a także od odległości od źródła. To wszystko sprawia, że producenci mogą nieco naginać badania, co jest trudniejsze do wykonania, jeśli zdecydowali się podawać moc w lumenach.

Lampki rowerowe

Oprócz mocy ważny jest także rodzaj zasilania. Światła do roweru mogą działać na baterie jednorazowe, akumulator lub za pomocą prądu indukcyjnego, jak jest w przypadku modeli magnetycznych. Oprócz tego, szczególnie w rowerach miejskich i trekkingowych, znaleźć można oświetlenie rowerowe na dynamo.

Baterie jednorazowe to rozwiązanie ekonomiczne przy sporadycznym użytkowaniu, ale kosztowne przy częstszym. Wymiana zasilania w lampce wymaga w tym przypadku rozkręcania. Rowerzysta nie musi tego robić, jeśli jego oświetlenie rowerowe zawiera wbudowany akumulator lub działa na tzw. akumulatorki. Możliwość ładowania pozwala zaoszczędzić pieniądze na baterie. Przy intensywnym używaniu lub jeździe w niskich temperaturach akumulatory tracą jednak pojemność, a lampki do roweru świecą coraz krócej. Ograniczony czas działania nie sprzyja całonocnym wyścigom lub długim wycieczkom bez możliwości podładowania.

W przypadku wymiennych akumulatorów można ze sobą wozić zapasowe źródło zasilania, w przypadku wbudowanych – nie ma takiej możliwości. Magnetyczne lampki rowerowe są zasilane za pomocą prądu wytwarzanego przy pomocy indukcji. Powstaje on dzięki zastosowaniu magnesów przymocowanych do szprych koła. To bezproblemowe i tanie w eksploatacji rozwiązanie służy głównie jako oświetlenie pozycyjne z racji swej ograniczonej mocy. Kolejnym minusem jest duża masa, dlatego takie światła do rowerów znajdziemy głównie w rowerach miejskich.

Mocna lampka rowerowa przednia przyda się w jeździe MTB. Podczas jazdy po zmroku warto zamontować na kierownicy oświetlenie rowerowe LED.

Oświetlenie na dynamo to najstarszy sposób zasilania jednośladów. Lampki rowerowe są w ten sposób ładowane na bieżąco podczas jazdy i generują bardzo dużą moc – nawet do 800 lumenów. Prądnica w piaście generuje praktycznie niezauważalny opór. Taki efekt uzyskano, rezygnując z montażu przy oponach, co miało miejsce w starszych dynamach. W skład zestawu wchodzi cięższa piasta z prądnicą oraz przednia i tylna lampa. Masa kompletu jest nieznacznie większa od modeli z wewnętrznym akumulatorem. Jedynym mankamentem jest wysoka cena, jednak przy częstej jeździe koszt zakupu szybko się zwróci.

  • Lampka rowerowa przednia

Najmocniejsze przednie lampy osiągają moc do 6000 lumenów, co przekracza jasność reflektorów większości samochodów. Podstawowe modele to jednak nie więcej niż 100 lumenów – to moc wystarczająca do sygnalizowania obecności na drodze. Godnym polecenia przykładem jest lampka rowerowa przednia Prox Alpha, która posiada 130 lm, kompaktowe rozmiary i ładowanie przez USB. W kompletnych ciemnościach przyda się mocniejsze oświetlenie rowerowe, np. Cateye volt 1200.

Najmocniejsze lampy mogą kosztować od 300 do nawet 4000 zł. Ich moce sięgają od 500 do 6000 lumenów. W tej kategorii można oczekiwać produktów naprawdę wysokiej jakości i o bardzo dużej mocy. Modele te przeznaczone są głównie do jazdy w wymagającym terenie i nie są wskazane na drogi publiczne, gdyż mogą niebezpiecznie oślepiać kierowców, tak jak długie światła w samochodzie.

  • Lampka rowerowa tylna

Warto zwrócić uwagę na modele, które poprawiają bezpieczeństwo również w dzień. Lampka rowerowa tylna, która posiada małą moc od 0,5 do 1 W, pozwala zostać zauważonym z odległości nawet 1,5 km. To wystarczająco dużo na dzienny przejazd po mniej uczęszczanych drogach. W osobnej grupie znajdzie się mocna lampka rowerowa na dynamo – dzięki żyroskopowi obecnemu w niektórych modelach oświetlenia światło stop włącza się przy hamowaniu.

Lampka rowerowa tylna sprawia, że rowerzysta jest widoczny przez uczestników ruchu jadących za nim. Zwiększa to bezpieczeństwo na drodze, dlatego warto nabyć dobre oświetlenie rowerowe.

Kierunkowskazy do roweru

W gęstym ruchu ulicznym przyda się dodatkowe źródło światła, np. kierunkowskazy do roweru. Nie jest to na razie popularne rozwiązanie, ale posiada dużo zalet. Lampki rowerowe umieszczone w chwytach znacznie zwiększają bezpieczeństwo jazdy po zmroku i pozwalają odczytać kierunek naszej jazdy przez innych użytkowników drogi.

Oświetlenie rowerowe LED

W dzisiejszych czasach kolarz ma prawie zawsze do dyspozycji oświetlenie rowerowe LED. Jedynie w najtańszych lampkach na dynamo można jeszcze znaleźć tradycyjne żarówki. Przemawia za tym zarówno niezawodność, jak i bardzo duża wydajność.

Odblaski na rower

Odblaski stanowią przede wszystkim uzupełnienie oświetlenia rowerowego. Taki dodatek przydaje się w mieście i na drogach, gdzie inni użytkownicy ruchu posługują się lampami, np. samochodowymi. Istnieje cała masa kolarzy, którzy twierdzą, że "więcej" oznacza "lepiej", dlatego na swoich jednośladach umieszczają liczne taśmy i odblaski rowerowe zakładane na koła lub pedały. Trzeba pamiętać jednak o tym, że przepisy przewidują obecność również lampek, a dla własnego bezpieczeństwa warto nabyć oświetlenie rowerowe, które zapewni pełną widoczność.

Latarki rowerowe i czołówka na rower

Zwłaszcza podczas dłuższych wypraw na rowerze trekkingowym przydadzą się latarki rowerowe, które stanowią przydatny i poręczny gadżet. Dobrym przykładem jest model Mactronic Scream 02, który kształtem przypomina klasyczną latarkę.

W terenie sprawdzić się mogą także lampki rowerowe czołowe, których niestety nie można użyć na drogach publicznych ze względu na przepisy. To odpowiednie akcesorium na biwak lub zwiedzanie lasu i gór po zejściu z jednośladu.

Świecące wentyle

Oprócz standardowego oświetlenia na rynku można znaleźć całą gamę świecących gadżetów. Wszystko, co poprawia nasze bezpieczeństwo na drodze, ma sens. Koszyki oświetlające bidon, odblaskowe torebki podsiodłowe lub jasne błotniki – całe to wyposażenie sprawia, że rowerzysta zostanie dostrzeżony we właściwym momencie.

Poza tym można pomyśleć o świecących wentylach, fluorescencyjnych lakierach na ramę, kaskach z diodami czy świecących trójkątach na plecak lub kurtkę. Pomocne w dbaniu o bezpieczeństwo mogą być także odblaski dla dzieci w formie popularnych opasek. Inną opcją są rękawiczki z wbudowanymi diodami – prezentują się znakomicie na dłoniach i poprawiają widoczność kolarza w ciemności, nawet gdy oddala się od roweru.

Czy kamizelka odblaskowa jest obowiązkowa na rowerze?

Przepisy nie nakładają na rowerzystów obowiązku noszenia kamizelek odblaskowych. Na pewno mogą poprawić one widoczność, ale i nie zastąpią mocnych lampek rowerowych, które emitują światło.