Biuro Obsługi Klienta 52 582 22 22

Godziny pracy:

pn.-pt.: 8:00 - 16:00
Wszystkie formy kontaktu i dane firmy

Koszyk jest pusty

Porady

Rodzaje siodełek rowerowych – jak dobrać prawidłowe?

26.06.2018

Siodełko rowerowe dobrane do anatomii kolarza to podstawowy warunek udanej wycieczki rowerowej. Zaprojektowanie optymalnie ukształtowanej powierzchni siodełka, czyli wspierającej miednicę i niepowodującej ucisków, to trudna sztuka. Z punktu widzenia rowerzysty wybór najlepszego spośród setek modeli dostępnych na rynku może być bardzo trudny. W poniższym tekście przedstawiamy najważniejsze informacje o rodzajach siodełek rowerowych, a także o różnicach między siodełkami męskimi a damskimi.

Dobór siodełka rowerowego

Zarówno wygodne siodełko MTB, jak i ergonomiczne siodełko szosowe powinny umożliwiać swobodne przyjmowanie wielu pozycji na rowerze. W przypadku modelu na szosę ważne jest, aby odpowiednio ukształtowany nos pozwalał na jazdę w górnym i dolnym chwycie kierownicy typu baranek. Rowery szosowe na obecnym etapie rozwoju technologii nie są wyposażane w regulowane sztyce. Na szybkich zjazdach siodełko powinno umożliwiać przyjęcie aerodynamicznej pozycji z mocno pochylonymi plecami. Jego powierzchnia musi więc być możliwie płaska. Modele z lekko uniesionym tyłem będą wygodniejsze podczas dłużej jazdy. Wszystko jednak zależy od giętkości kręgosłupa kolarza. Kupując siodełko szosowe, warto brać pod uwagę wymienione kwestie.

Jak wybrać siodełko do roweru? Warto zwrócić uwagę na szerokość i kształt oraz typ roweru, rodzaj jazdy i budowę ciała kolarza.

Do niedawna siodełka MTB podlegały podobnym warunkom pracy, jak w przypadku rowerów szosowych. Gdy kolarze terenowi zyskali możliwość szybkiego obniżania pozycji za pomocą sztyc regulowanych, kształty siodełek górskich nieco się zmieniły. Nie wszyscy jednak korzystają z tego wygodnego, ale kosztownego rozwiązania. Tradycjonaliści przy zakupie siodła MTB powinni uwzględniać czynniki wymienione odnośnie doboru siodeł szosowych.

  • Rozmiar siodełka rowerowego

Siodełka rowerowe dla dorosłych mają zazwyczaj określoną długość wynoszącą średnio od 27 do 30 cm. Nieco krótsze bywają siodełka rowerowe BMX. Jeszcze krótsze są siodełka dla dzieci. Ich długość zależy od rozmiaru rowerka.

Najważniejszym parametrem przy wyborze siodełka jest jednak jego szerokość. Modele dla zawodowców ścigających się w peletonie mają często ten wymiar poniżej 13 cm, a tymczasem „kanapy” montowane w rowerach holenderskich mogą być szersze niż 30 cm. Modele trekkingowe, na których kąt ułożenia tułowia kolarza wynosi około 45°, są wyposażane w siodełka o szerokości od 14 do 18 cm.

Odpowiednio siodełko rowerowe sprawi, że jazda będzie wygodna, nawet po wielu godzinach drogi.

Kupując nowe siedzisko, można kierować się tym, jakie typy siodeł montują w określnych odmianach rowerów producenci, ale najlepiej jest samodzielnie wykonać prosty test. Wystarczy wziąć miękką tekturę, usiąść na niej na chwilę, a następnie zmierzyć rozstęp pomiędzy dwoma wgnieceniami, które powinny się pojawić na powierzchni kartonu. Jest to odwzorowanie rozstawu wyrostków kulszowych miednicy. Siodełko naszego roweru powinno być dopasowane szerokością do tego rozstawu tak, aby zapewnić ciału odpowiednie podparcie podczas pedałowania.

  • Siodełko żelowe czy piankowe

Najbardziej ekstremalne siodełka dla zawodników i ambitnych amatorów wykonane są z karbonu. Można je rozpoznać po tym, że mają bardzo niską masę i nie posiadają żadnej wyściółki. Niewielu jest jednak amatorów tego typu komponentów.

Jedne z najwygodniejszych siodełek firmy Brooks produkowane są ręcznie z grubej skóry naturalnej lub z naturalnej gumy pokrytej bawełną, np. siodełko Swift Chrome. Praktycznie cała reszta ma pokrycie z różnych odmian sztucznej skóry i warstwę izolacyjną, wykonaną z pianki lub z żelu. Zwłaszcza siodełka Selle Royal, przeznaczone do rowerów miejskich i trekkingowych, wyposażane są w warstwę specjalnego żelu, który umożliwia dopasowanie kształtu siodełka do naszej budowy anatomicznej. Jest to bardzo wygodne, ale dobrze jest pamiętać, że zbyt miękkie siodełka nie nadają się do podróży długodystansowych – mogą wywołać dyskomfort po kilku godzinach pedałowania. Zdecydowana większość siodełek dostępnych na rynku wykonana jest z pianek o różnej twardości. Czynnikiem decydującym o wyborze konkretnego modelu mogą być osobiste preferencje co do miękkości, ponieważ nie ma tu określonych reguł selekcji.

Siodełko szosowe

Siodełka szosowe to szeroka kategoria produktów. W jej skład wchodzą modele do rowerów typowo zawodniczych, siodełka do rowerów szosowych typu Endurance, przeznaczone raczej dla amatorów, a także te do coraz popularniejszych rowerów przełajowych i graveli. Do tej kategorii zaliczyć też można siodełka do rowerów triathlonowych i do czasówek. Ich kształt jest jednak tak odmienny, że stanowią już raczej osobny podgatunek.

Wyróżnikami dobrego siodełka szosowego są: niska waga i w miarę wąski kształt sprzyjający przybieraniu mocno pochylnej pozycji nad rowerem. Dobór konkretnego modelu zależy już od rozstawu naszych wyrostków kulszowych i na przykład od preferencji do posiadania kanału wentylacyjnego na środku siodełka. Założenia stojące za umieszczaniem otworu lub kanału na środku siodełek to chęć zmniejszenia ucisku na gruczoł prostaty.

Siodełko MTB

Ciężko mówić o poszczególnych typach siodełek MTB, ponieważ ostatnimi laty bywają one podobne do tych montowanych w rowerach na asfalt. Można jednak zauważyć, że siodełka do typowo grawitacyjnych odmian kolarstwa górskiego są małe i płaskie jak deska, a podczas zjazdów i tak prawie się z nich nie korzysta. Z kolei siodełka do XC bywają często wąskie, lekkie i w miarę długie z przodu. Ma to na celu zapewnienie odpowiedniego sterowania nosem siodełka, gdy kolarz „wisi” nad rowerem na trudnej technicznie trasie.

Dobrze wybrane siedzenie do roweru MTB sprawi, że nawet wielokilometrowa droga będzie wygodna.

Dawniejsze modele do popularnych rowerów Enduro musiały być krótkie z tyłu, aby na stronnych zjazdach umożliwiać maksymalne wychylenie ciała nad tylne koło. Obecnie praktycznie każdy rower z pełnym zawieszeniem wyposażany jest w regulowaną sztycę, która pozwala jednym ruchem manetki na kierownicy obniżyć siodełko o kilkanaście centymetrów. Rozwiązanie to eliminuje kwestię wysokości dedykowanej danej dyscyplinie – można zrobić tak, aby było najwygodniej.

Siodełko rowerowe damskie

Damskie siodełka dostosowane są do kobiecej anatomii, a więc są przede wszystkim nieco szersze, a czasem także krótsze niż modele męskie. Siłą rzeczy statystyczna kobieta ma szerszy rozstaw wyrostków kostnych na miednicy w stosunku do statystycznego mężczyzny. Wielu praktyków w sklepach rowerowych zauważa, że kobiety często chcą jak najszerszych siodełek. Wyjaśnienie jest proste – „żeby było wygodnie”. Warto pamiętać, że wszystko zależy od przeznaczenia roweru, a co za tym idzie – zajmowanej pozycji w trakcie jazdy. Na większości rowerów miejskich damskich, męskich i holenderskich siedzi się całkowicie prosto. Siodełko w takim rowerze jest rodzajem podparcia pod pośladki niczym małe krzesełko. Może więc być maksymalnie szerokie i grubo wyściełane.

Na rowerach trekkingowych i crossowych siedzi się w pozycji pochylonej do przodu pomiędzy 30 a 45°. Siodełko kanapowe pogorszyłoby komfort jazdy rowerem trekkingowym, powodując liczne otarcia. Im bardziej sportowa sylwetka na rowerze, tym węższe powinno być siodełko.

Jak ustawić siodełko rowerowe?

Poprawne ustawienie siodełka rowerowego ma takie samo znaczenie dla komfortu jazdy, jak dobór modelu pasującego anatomicznie do naszej miednicy. Regulacja położenia siodełka w większości rowerów odbywa się pod kątem, na wysokości i w kierunku przednim lub tylnym. Siodełko jest prawidłowo ustawione pod względem wysokości, jeśli siedzący na rowerze może oprzeć wyprostowaną nogę na pedale.

Regulacja kąta opadania siodełka zależy od wielu czynników, takich jak rozmiar ramy, budowa anatomiczna czy typ siodełka. Przyjmuje się, że powinno ono być ustawione w pozycji horyzontalnej, ewentualnie z nosem minimalnie skierowanym ku ziemi. Warto pamiętać, że po zakupie roweru trzeba się przyzwyczaić do nowej pozycji za kierownicą. Należy szukać idealnego ustawienia siodełka co jakiś czas, zmieniając jego ułożenie do momentu, aż stwierdzimy, że jest już wygodnie nawet na dłuższych trasach.