Chcesz napompować nowy rower swoją ponadczasową pompką i nagle okazuje się, że coś tu nie gra. Znasz tę sytuację? Obecnie na rynku rowerowym istnieją trzy najpopularniejsze zawory rowerowe: Dunlop, Schrader i Presta. Poniżej podstawowe informacje o wentylach rowerowych, które powinien wiedzieć każdy miłośnik dwóch kółek.
Wentyl Dunlop (DV) - podstawowy zawór w starszych rowerach
Dawno, dawno temu, gdy prawie wszystkie rowery w kraju pochodziły od jednego państwowego producenta, dętki rowerowe miały zaworek zwany po prostu wentylem rowerowym. Dla przybyszy z krajów kapitalistycznych polskie dętki firmy Dębica były wyposażone w konstrukcję zwaną wentylem Dunlopa. Dziś ten typ zaworu można spotkać w rowerach z podstawowej półki cenowej. Konstrukcja wentyla Dunlop uniemożliwia pomiar ciśnienia za pomocą manometru.
Gdybyśmy chcieli taką dętkę kupić w sklepie, nosiłaby oznaczenie DV (z ang. Dunlop valve). Zewnętrza średnica rurki mieszczącej zawór Dunlop wynosi 8 mm. Takie wymiary mają także dętki ze znacznie popularniejszym zaworem samochodowym. Jeśli chcielibyśmy mieć możliwość dopompowania koła rowerowego na każdej stacji benzynowej, warto zaopatrzyć się w dętki z wentylem Schradera.

Wentyl Schrader (SV lub AV) – jak napompować wentyl samochodowy?
Wentyl Schrader jest popularny głównie w rowerach miejskich i trekkingowych. Jak sama nazwa wskazuje, to ten sam standard, jaki spotkamy w dętkach samochodowych. Istnieje więc wiele miejsc, w których możemy skorzystać z darmowego kompresora. Większość ręcznych pompek rowerowych (oprócz typowo szosowych modeli) jest przystosowana do obsługi wentyla Schrader. Konstrukcja zaworu dobrze trzyma ciśnienie, ale ponieważ rurka wystająca z felgi ma średnicę 8 mm, nie spotkamy dętek samochodowych w rowerach szosowych.
Wentyl Presta (PV lub FV) – klasyczny zawór w rowerach szosowych
Wentyl Presta to obecnie najpopularniejszy zawór występujący w dętkach rowerów ze średniej i wyższej półki oraz we wszystkich kolarzówkach. Ponieważ zewnętrzna średnica rurki wentyla wynosi 6 mm, otwór w wąskiej feldze obręczy szosowej może być mniejszy, co nie osłabia tak bardzo konstrukcji koła. Charakterystycznym elementem budowy wentyla Presta jest mała zakrętka, którą należy odkręcić, aby napompować dętkę. Trzeba pewnej wprawy, aby podczas ręcznego pompowania koła nie wykrzywić owej zakrętki.
Nowoczesne koła rowerowe często mają wyższy profil felgi. W takim przypadku wentyl musi być odpowiednio dłuższy, aby wystawał ponad obręcz. Zawór Presta produkowany jest w kilku długościach, nawet do 80 mm.
Wentyle do systemów bezdętkowych
Coraz więcej rowerzystów nie używa dętek. Zastępują je odpowiednio dopasowanymi zestawami obręczy i opon. Jednakże bezdętkowe koła także trzeba pompować. Służą do tego specjalne warianty wentyli o rozmiarach zewnętrznych odpowiadających zaworom Presta.