Koszyk

Koszyk jest pusty

Ciekawostki

Rondo HVRT CF0 – szosowy rower roku 2019

03.04.2019

Określenie Rower Roku nie przypada każdemu – do grona modeli określanych tym mianem trafiają tylko wyjątkowe egzemplarze. Tym razem mamy duży powód do radości, ponieważ prestiżowe magazyny Cycling Plus i BikeRadar uznały za szosowego lidera polski rower Rondo HVRT CF0. To olbrzymie wyróżnienie dla rodzimego producenta jednośladów – nota 5/5 świadczy o prawdziwym zwycięstwie. Dlaczego to właśnie HVRT CF0 wygrał ze swoimi rywalami?

Szosowy Rower Roku 2019 trudno włożyć do szufladki. W uzasadnieniu przyznania tego zaszczytnego tytułu serwis BikeRadar napisał, że to trzy rowery w jednym, a każdy z nich jest wspaniały. Po pierwsze model ten cechuje uniwersalność. Jej zasługą jest m.in. słynny widelec TwinTip, który posiada też rower gravel Rondo Ruut Al 2019 – świetny do bikepackingu. Walory Szosowego Roweru Roku 2019 nie kończą się na tym – zanim przejdziemy do opisywania zmiany geometrii, opowiemy o cechach, które naprawdę wyróżniają jednoślad. Chodzi o szybkość i doskonałe zachowanie w terenie.

Pierwsze oblicze – wysoka prędkość i dobra zabawa

Czym jest skrót HVRT? Oznacza High Velocity, Rough Terrain, czyli wysoką prędkość i trudny teren. Pierwsze oblicze tego modelu to bardzo szybki rower. Rama posiada duże przekroje rur, są wysokie i wąskie. Zaprojektowano je tak, aby dosłownie przecinały powietrze – zupełnie jak w rowerze aero. Rama wykonana jest oczywiście z karbonu, którego zastosowanie w topowym modelu nie może dziwić. Przy zastosowaniu 28-calowych kół w widełki wejdą opony o szerokości nawet 30 mm – to sporo jak na rowery szosowe tego typu. Taka wielkość zapewnia komfort, którego nie oferują podobne modele.

Jaki jest Rower Roku 2019? W kategorii szosowej zwyciężył polski model HVRT CF0, o zmiennej geometrii.

Także sztyca ma profil aero, trzeba więc przyznać, że minimalne opory powietrza to zasługa całej konstrukcji. Ciekawostką jest gniazdo na tylną lampkę – umieszczone właśnie we wsporniku siodła. Nawet zacisk przedniego hamulca osłonięty jest specjalna owiewką. Wszystkie elementy są tak pomyślane, aby zawirowania powietrza były jak najmniejsze, dzięki czemu prędkość jest naprawdę imponująca.

Szosowy Rower Roku 2019, który sprawdzi się na szutrach

Wystarczy zmienić koła na rozmiar 650b, czyli 27,5 cala, aby rower pokazał zupełnie inną twarz. W tym przypadku opona może mieć szerokość nawet 47 mm i nieco bardziej agresywny bieżnik, dzięki czemu świetnie sprawdzi się na szutrze. W tej konfiguracji pewnym ograniczeniem może być napęd, ponieważ jest zbudowany na mechanizmie korbowym z tarczami 52/36 i kasetą 11-28. Całość to topowa grupa Shimano Dura-Ace, czyli najlepszy wybór do jazdy na szosie – w bardziej wymagającym terenie może zabraknąć przełożeń.

Rondo podkreśla, że HVRT CF0 to przede wszystkim model wyścigowy. Możliwość założenia kół w rozmiarze Road Plus wraz ze zmianą geometrii zmienia nieco jego przeznaczenie. Połączenie modelu aero i gravel może trochę dziwić, ale Rondo nie jest pierwsze. Podobny model – Exploro – wyprodukowała kultowa firma 3T. Polski wyrób wyróżnia jednak szosowy rodowód – do tej pory modele tego typu tworzono zmieniając rowery gravel.

Ważnym elementem, bez którego zmiana kół nie byłaby możliwa, są hamulce. Wybór producenta padł na tarczówki hydrauliczne Shimano Dura-Ace. Pomimo ich zastosowania rower w wersji z kołami 28-calowymi waży zaledwie 7,9 kg – to doskonały wynik.

Zmiana geometrii – czy to działa?

Autorskim pomysłem Rondo jest technologia Vario Geometry. Za pomocą insertów TwinTip, umieszczonych w przednim widelcu, można zmienić geometrię z agresywnej na bardziej zrelaksowaną lub na odwrót. Aby to zrobić, wystarczy jeden klucz imbusowy i 3 minuty pracy.

Szosowy Rower Roku 2019 to Rondo Ruut 2019, który pochodzi z Polski!

Czy Vario Geometry to zwykły chwyt marketingowy? Zmiany nie są duże – przyjrzyjmy się konkretnym wartościom podanym dla rozmiaru XL. Pierwsza liczba jest właściwa dla ustawienia HI, a druga dla LO.

  • Kąt rury podsiodłowej: 73,3°/ 72,6°
  • Kąt główki ramy: 73,8°/ 73,2°
  • Długość górnej rury: 58,7 cm/ 58,9 cm
  • Stack: 60 cm/ 60,5 cm
  • Reach: 40,7 cm/ 40 cm

Rowerzyści, którzy testowali to rozwiązanie twierdzą, że różnica nie jest olbrzymia, ale na pewno można ją zauważyć.

Marka Rondo – polskie gravele i nie tylko

Sukces Rondo jest zasługą specjalistów, także tych, którzy pracowali nad produktami marki NS Bikes. Rowery z logo firmy początkowo były przyporządkowane do kategorii gravel i allroad. Konstrukcja modeli Rondo łączy kilka pozornie niepasujących elementów – górskie geny NS oraz pierwiastek szosowej prędkości. Od początku znakiem rozpoznawczym był system Vario Geometry. Jak wspomnieliśmy wcześniej, pozwala on za pomocą przekładki insertu na zmianę geometrii z komfortowej na wyścigową. Widelec TwinTip znajdziemy nie tylko w Szosowym Rowerze Roku 2019, ale także w innych modelach – posiada go np. gravel Rondo Ruut CF2 z tego samego rocznika.

Polski rower szosowy Rondo HVRT CF0 zyskał miano Roweru Roku 2019, przyznawanego przez serwisy Cycling Plus i BikeRadar.

Poniżej dołączamy specyfikację Rondo HVRT CF0. Zachęcamy do przyjrzenia się wszystkim komponentom – wybór nie jest przypadkowy i pozwolił uzyskać bardzo szybki rower szosowy, który sprawdzi się nawet na szutrach:

  • Rama: RUUT Aero DESIGN EPS CARBON SUPERLIGHT
  • Widelec: TWINTIP CARBON (charakterystyczny dla produktów marki)
  • Kierownica: EASTON EC70 AERO 400MM(S), 420MM(M,L), 440MM(XL)
  • Gripy: VELO COMFORT TAPE
  • Mostek: RONDO 90MM(S), 100MM(M), 110MM(L), 120MM(XL)
  • Stery: UPPER STACK: IS 42 / 28,6 LOWER STACK: IS 52 / 40 SHIS
  • Siodełko: FABRIC SCOOP FLAT ULTIMATE
  • Sztyca: RONDO AERO carbon (liczne komponenty z karbonu wpłynęły na niską masę roweru)
  • Hamulce: Shimano DURA ACE BR-R9170
  • Manetki: Shimano DURA ACE ST-R9120
  • Korba: Shimano DURA ACE FC-R9100 52/36
  • Suport: EVO 386 z adapeterem HTII
  • Przerzutka przednia: Shimano DURA ACE FD-R9100
  • Przerzutka tylna: Shimano DURA ACE RD-R9100
  • Kaseta: Shimano KCSR8000 11-28T 11 SPEED (duży zakres, ale przede wszystkim do zastosowania szosowego)
  • Łańcuch: Shimano HG701
  • Piasty: DT SWISS 350
  • Obręcze: RONDO X HUNT 50 AERO CARBON
  • Piasta przednia: 100/12mm/thread 1.5
  • Piasta tylna: 142/12mm/thread 1.75
  • Opony: PANARACER Race C Evo3 700c x 26 (ale w rowerze można zamontować nawet rozmiar 47 mm – przy zastosowaniu kół 27,5 cala)