Biuro Obsługi Klienta 52 582 22 22

Godziny pracy:

pn.-pt.: 8:00 - 16:00
Wszystkie formy kontaktu i dane firmy

Koszyk jest pusty

Porady

Serwis roweru w wersji zrób to sam

06.07.2018

Rower to nie samochód – niemal każdy może go sam naprawić. Czasami to nie kwestia chęci, ale konieczności. Podczas niedzielnego wyjazdu poluzowana śrubka może być koszmarem. Zwykle wystarczy proste narzędzie i po sprawie. Myśląc o samodzielnej naprawie rowerów, musimy się zastanowić, czego będziemy potrzebować.

Pierwszą rzeczą jest trochę miejsca, by można było ustawić rower i swobodnie przy nim grzebać. Kolejną – szmatki niezbędne do wycierania smaru i plastikowe pojemniki. Można do nich wkładać demontowane części, co znacznie ułatwi złożenie wszystkiego w całość. Nie możemy także zapomnieć o odpowiednich smarach. Inne stosuje się do łańcucha, a inne do łożysk czy karbonowej sztycy.

Żaden profesjonalny serwis rowerowy nie obejdzie się bez stojaka. W domowych warunkach nie jest on konieczny, ale bardzo przydatny. Można w nim zamontować rower lub serwisowaną część. Stojak serwisowy Velomann Pro Stand X to bardzo dobry wybór. Wyposażony jest w podstawkę na narzędzia, która znacznie ułatwia pracę. Teleskopowe ramię zwiększa stabilność zamontowanego roweru.

Klucze do roweru


  • Klucze imbusowe i torxy

Klucze rowerowe sześciokątne, nazywane potocznie imbusami, to jedne z najczęściej używanych narzędzi. W każdym rowerze jest co najmniej kilka (częściej kilkanaście) śrubek w tym standardzie. Aby je odkręcić, potrzebujemy właśnie imbusa. Na tych narzędziach nie warto oszczędzać – będziemy z nich korzystać często. Zestaw kluczy rowerowych imbusowych Bike Hand YC-623 to świetny wybór. Wykonany jest z wysokiej jakości stali chromowo-molibdenowej. Znajdziemy w nim najczęściej używane rozmiary: 1,5/ 2/ 2,5/ 3/ 4/ 5/ 6/ 8/ 10 milimetrów.

Klucze rowerowe imbusowe to podstawa warsztatu rowerowego.

Torx – inaczej klucz gwiazdkowy – jest niezbędny, by odkręcić i przykręcić śruby mocujące tarcze w standardzie 6 śrub. W mocowaniach Shimano Centerlock korzystamy z klucza do kaset.

  • Klucz do kasety rowerowej

Aby dostać się do kasety podczas przeglądu roweru, musimy najpierw ją zdjąć. To samo oczywiście musimy zrobić, jeśli chcemy ją wymienić. Potrzebujemy do tego specjalnego narzędzia. Możemy w tym celu posłużyć się kluczem Bike Hand YC-126-2A. Jego atutem jest rączka, dzięki której nie trzeba walczyć z kluczem płaskim, jak jest to w przypadku nasadek. Nakrętkę kasety odkręcamy zgodnie z opisem. Przed jej przykręceniem warto użyć odrobinę smaru do zabezpieczania gwintów.

  • Klucz do suportu i korby

Częstych wymian wymagają zwykle łożyska suportu. Szczególnie dotyczy to tych popularnych ostatnio – zewnętrznych. Aby dostać się do suportu, musimy najpierw zdjąć korbę. I tu sytuacja się nieco komplikuje. W przypadku korb Shimano w standardzie Hollowtech musimy najpierw odkręcić nakrętkę, która wkręcona jest po lewej stronie. Możemy to zrobić za pomocą tego klucza: Bike Hand YC-27. Następnie kluczem imbusowym 5 mm można poluzować śruby, które trzymają ramię na osi. Jeśli łożyska są wkręcane, mamy do nich otwartą drogę. Wtedy z pomocą klucza do suportów – na przykład Bitul Hollowtech 2 – odkręcamy miski zgodnie z oznaczeniami. Składanie wygląda tak samo, tyle że wszystko robimy w odwrotnej kolejności. Jeśli mamy mechanizm korbowy w starszym standardzie, potrzebujemy innego ściągacza. Na przykład Topeak Universal Crank Puller. Obsługuje on osie na kwadrat, ISIS i Octalink.

  • Klucze płasko-oczkowe

Klucze płaskie i oczkowe wykorzystywane są do regulacji łożysk, przykręcania linek hamulców i przerzutek oraz przy wymianie klocków.

Klucze płasko-oczkowe stosuje się miedzy innymi do regulacji łożysk czy przykręcania linek rowerowych.

Okresowy przegląd roweru – zużycie części pod kontrolą


  • Przymiar i skuwacz do łańcucha

Łańcuch to jeden z ważniejszych elementów w rowerze, którego żywotność zwykle nie przekracza kilku tysięcy kilometrów. Zbyt rozciągnięty niszczy kasetę i mechanizm korbowy, dlatego trzeba go w porę wymienić. Przyjmuje się, że jeśli mamy w tych częściach tarcze aluminiowe, powinniśmy zmienić łańcuch, gdy dziesięć ogniw wyciągnie się o 0,75 milimetra. W przypadku elementów stalowych – o 1 milimetr. Jak to sprawdzić? Za pomocą bardzo prostego narzędzia – przymiaru do zużycia łańcucha, jak chociażby poręczny Bike Hand YC-503. Część łańcuchów wyposażonych jest w spinkę. By ją rozpiąć, a później zapiąć, możemy skorzystać z dedykowanych szczypiec.

Skuwacz do łańcucha pozwoli rozkuć i skuć łańcuch jeśli nie posiadamy spinki, a przymiar sprawdzi jego zużycie.

Jeśli łańcuch nie posiada spinki, do rozkucia i skucia łańcucha niezbędne będzie osobne narzędzie. Świetnie w tej roli sprawdzi się skuwacz do łańcucha Topeak Universal Chain Tool. Kompatybilny jest ze wszystkimi łańcuchami. Dodatkowo w komplecie otrzymujemy stabilizator, który przytrzymuje końcówki łańcucha podczas montażu.

  • Śrubokręt i obcinacz do linek

Aby przeprowadzić przegląd roweru, potrzebujemy także śrubokręta. Jest on używany m.in. do regulacji przerzutek. Tu też nie warto oszczędzać i lepiej zainwestować w dobre narzędzie. Nie musimy go koniecznie kupować w sklepie rowerowym. Wymiana linek to dość częsta czynność serwisowa. By ją przeprowadzić, potrzebujemy obcinacza.

Wśród obowiązkowych narzędzi rowerowych powinien znaleźć się obcinacz do linek.

Na przykład Bike Hand YC-767. Pozwala on nie tylko dociąć pancerze, ale też przeciąć linki. Uwierzcie na słowo – wykorzystywanie do tego typowych kombinerek jest bezcelowe. Po takim zabiegu linka zwykle się rozwarstwia.

  • Pompka rowerowa z manometrem

Bardzo ważny element serwisu rowerowego stanowi pompka, a nawet dwie. Wiadomo, że większość rowerzystów ma pompkę przenośną. Warto jednak dokupić wersję warsztatową. Beto CMP-069 pompuje do ciśnienia 11 barów, co zadowoli nawet szosowców. Posiada też głowicę przystosowaną do wszystkich wentyli.

Pompka z manometrem umożliwia wygodne pompowanie do danej wartości ciśnienia.

Zestaw narzędzi rowerowych – niezbędnik na wyprawach

Część napraw trzeba wykonać w terenie, ponieważ usterek przeważnie nie da się przewidzieć. Jak sobie z nimi poradzić? Najlepiej w trasie mieć przy sobie niezbędnik rowerzysty, czyli niezawodny klucz wielofunkcyjny. Ma on w sobie wiele narzędzi, które są niezastąpione w nagłej sytuacji, a więc imbusy, śrubokręt, skuwacz do łańcucha, klucz do nypli, a czasami nawet torx.

Narzędziownik Crankbrothers B17 załatwia temat. Wykonany jest ze stali nierdzewnej. Ma dwa klucze do szprych, skuwacz do łańcucha, imbusy (1.5, 2, 2.5, 3, 4, 5, 6, 8), śrubokręt, dwa torxy (10, 25). Z tym niezbędnikiem naprawa roweru będzie czystą przyjemnością.

Każdy rowerzysta powinien mieć w domu podstawowe narzędzia rowerowe.

Zestaw narzędzi rowerowych to świetny pomysł dla tych, którzy chcą mieć wszystko pod ręką. VELOMANN Toolmax zawiera najważniejsze elementy. Są to:

  • mały klucz nastawny,
  • klucz do zdejmowania korb na kwadrat,
  • klucz do piast 13/14/15/16 mm (2 szt.),
  • klucz do kasety,
  • bacik do kasety,
  • mały klucz 8/10 mm,
  • klucze imbusowe 2/2,5/3/4/5/6 mm,
  • skuwacz do łańcucha,
  • klucze do montażu/demontażu korby i łożysk suportu w systemie Shimano Hollowtech II oraz Campagnollo Ultra Torque,
  • klucz do nypli (rozmiar 10-15),
  • zestaw naprawczy do dętek (klej, 9 łatek, papier ścierny),
  • 3 łyżki do opon.

Profesjonalne narzędzia rowerowe – specjalistyczny serwis

Część czynności serwisowych jest trudna i nie polecamy wykonywania ich samodzielnie. Aby je przeprowadzić, potrzebne są profesjonalne narzędzia rowerowe. Do takich działań należy zaliczyć chociażby serwis amortyzatorów powietrznych czy centrowanie kół.

Centrowanie to dość skomplikowany zabieg, więc warto udać się do serwisu, ponieważ z reguły potrzebny jest wtedy profesjonalny sprzęt. Zdarza się jednak, że podczas jazdy szprycha się poluzuje. Wówczas trzeba ją jak najszybciej przykręcić. Można do tego wykorzystać klucz do nypli Bike Hand YC-1A. Obsługuje on trzy najpopularniejsze standardy szprych. Park Tool TM-1 to przyrząd do kontroli naprężenia szprych. Jest ona szczególnie ważna dla poprawnego złożenia koła. Aby to prawidłowo zrobić, niezbędna jest również profesjonalna centrownica – na przykład Park Tool TS-2.2.

Centrowanie koła należy do czynności, z którymi lepiej udać się do profesjonalnego serwisu.

Poza tym niektóre śruby (między innymi w ramach karbonowych) muszą być przykręcone z odpowiednim momentem obrotowym. Potrzebny jest do tego klucz dynamometryczny do roweru. Park Tool TW-5 to w tej kwestii świetny wybór: ma wygodny chwyt i długą rączkę, co ułatwia pracę.

Wiadomo, że nie każdemu rowerzyście przydadzą się najbardziej profesjonalne narzędzia. Jeśli jeździmy głównie rekreacyjnie, lepiej zostawić je w rękach fachowców. Niezbędnik rowerzysty jest jednak ważny, ponieważ jego brak prędzej czy później dotkliwie odczujemy albo na rowerze, albo na kieszeni. Dlatego też skompletowanie podstawowych narzędzi naprawczych jest koniecznością – dzięki nim można i zapobiegać awariom i „leczyć” rower w razie potrzeby.

Naprawa czy przegląd roweru nie muszą wiązać się z koniecznością odwiedzenia profesjonalnego punktu serwisowego. Przedstawiamy zestaw narządzi rowerowych potrzebnych do samodzielnego serwisowania jednośladu.