Koszyk

Koszyk jest pusty

Porady

Shimano Alivio czy Acera?

08.05.2019

Shimano Alivio i Acera to jedne z podstawowych grup w portfolio japońskiego producenta. Światowy potentat znany jest z tego, że nawet najtańsze części mają niezłą jakość. Czy warto więc dopłacać do Alivio?

Shimano Acera produkowana jest w wersji 8- i 9-rzędowej, Alivio wyłącznie jako „9”. Niektóre części z obu grup pasują do siebie, inne nie są kompatybilne. Jak się w tym wszystkim połapać?

Osprzęt Shimano Acera na „8”

Najtańsze części Shimano do rowerów górskich reprezentuje seria Tourney. W jej skład wchodzą trzy grupy. O oczko wyżej w hierarchii umieszczono osprzęt Shimano Acera . Producent reklamuje grupę w trzech słowach: dokładność, precyzja i styl. Komponenty – według Japończyków – zapewniają dokładną zmianę przełożeń, zmniejszoną utratę energii pedałowania oraz dużą siłę hamowania.

Osprzęt Shimano Acera w rowerze

W skład grupy wchodzą:

  • Klamkomanetki do obsługi 3 tarcz z przodu i 8 koronek z tyłu. Klamki umożliwiają obsługę hamulców mechanicznych Inną opcją są manetki plus klamki.
  • Manetki, wykonane w technologii SIS, obsługują tryby jak powyżej. Klamki można wybrać w wariancie do hamulców mechanicznych, jak i hydraulicznych

Do tego zestawu należy dobrać pozostałe elementy:

W skład grupy wchodzą także piasty z mocowaniem tarcz w standardzie centerlock i 6 śrub lub pod hamulce v-brake. Wszystkie mają oś QR. Zestaw można uzupełnić o dynamo w piaście, oświetlenie i pedały (SPD i platformowe).

Osprzęt Shimano Acera na „9”

Osprzęt Shimano z 9-rzędową kasetą montowany jest w nieco droższych rowerach w porównaniu z „8”. Jednak wyższa grupa to nie tylko dodanie jednego trybu, zmian jest znacznie więcej.

Manetka Shimano Acera

Manetka Shimano Acera działa w technologii Mega-9 Lite

Największym atutem lepszej Acery jest technologia Mega-9 Lite. 9 przełożeń z tyłu sprawia, że optymalne przełożenie można dobrać niezależnie od rozmiaru kół w rowerze. Jest to szczególnie ważne w modelach na 29-calowych kołach. Aby utrzymać właściwą kadencję, kaseta musi mieć szeroki zakres. W porównaniu do poprzedniej wersji Acery producent poprawił zmianę przełożeń z przodu.

Jak technologia Mega-9 Lite przekłada się na praktykę? Przede wszystkim szerszy zakres kasety (11-36 lub 12-36) pozwala na rezygnację z jednej tarczy z przodu. Napęd 2x9 zapewnia wystarczający zakres przełożeń w MTB. Oczywiście nie jest to zestaw na ostre góry i szybkie sprinty, ale wystarczy w znacznej większości sytuacji.

W porównaniu do wersji z 8 trybami kasety wprowadzono następujące ulepszenia:

  • Można wybierać spośród dwóch wersji napędu – 2x9 i 3x9. Co ciekawe, w tej pierwszej wersji grupa korzysta z mechanizmu korbowego FC-MT210, który przypisany jest Alivio
  • Poza mechanizmami korbowymi „na kwadrat” dostępna jest wersja Hollowtech II ze zintegrowaną osią Wkład suportu można kupić w wersji wciskanej
  • Piasty produkowane są nie tylko w standardzie QR, ale także 100x15 mm (przód) oraz 142x12 mm i 148x12 mm (tył)
  • Grupę Acera 9 reprezentuje przerzutka tylna RD-M3000. Jest ona wykonana w technologiach Mega-9 Lite i Shadow RD. O tej pierwszej pisaliśmy, ta druga oznacza, że przerzutka jest przystosowana do bardziej agresywnej jazdy. Zaprojektowano ją w taki sposób, by jej profil był jak najniższy. Przerzutka pracuje cicho i płynnie
  • Przerzutka przednia – w wersji 3x9 - wykonana jest wyłącznie w technologii Top Swing na obejmę. W systemie 2x9 możemy także wybrać spośród przerzutek montowanych bezpośrednio, do suportu (mocowanie typu E) lub na obejmę centralną.
  • Przerzutki Shimano przednie do dwóch blatów wykonane są w technologii Side Swing. Jest to rozwiązanie stosunkowo nowe i ma swoje atuty. Dzięki specjalnej konstrukcji przerzutka zapewnia większy prześwit między wózkiem a oponą. Poza tym siła potrzebna do zmiany biegu jest dużo mniejsza niż w innych rozwiązaniach
  • Hamulce V-brake, dźwignie do nich, mechanizm korbowy 48/36/26 i przednia przerzutka, która go obsługuje pochodzą z grupy trekkingowej

Osprzęt Alivio – o poziom wyżej

Powyżej Acery pozycjonowany jest osprzęt Alivio. Podobnie jak niższa grupa produkowany jest w wersjach 2- i 3-rzędowej. Oba zestawy mają także 9 przełożeń z tyłu. Producent reklamuje Alivio jako „grupę , która wyznacza trendy dla rekreacyjnych górskich rowerów dobrej jakości”.

Mechanizm korbowy Shimano Alivio

Mechanizm korbowy Shimano Alivio można kupić z osłoną zębatek

Co to oznacza w praktyce? Części całkiem niezłej jakości w przyzwoitej cenie. Poniżej najważniejsze cechy grupy.

  • Klamkomanetki do hamulca tarczowego (tylko w wersji 3x9). To ewenement – w wyższych grupach takiego czegoś nie zobaczymy. Jeśli to rozwiązanie nam nie odpowiada, możemy wybrać osobne klamki i manetki. W tej opcji można też zastosować hamulec typu V-brake
  • Manetki Shimano Alivio wyprodukowane są w technologiach Mega9 Lite, Optical Gear Display i 2 Way Release. Dwie pierwsze znane są z Acery (9-rzędowa kaseta i optyczny wskaźnik przełożeń). Trzecia oznacza, że biegi można spuszczać w dół za pomocą kciuka lub palca wskazującego
  • Korba Shimano Alivio w wersji 3x9 może być wykonana w technologii Hollowtech II i Octalink. Ta pierwsza oznacza, że oś jest zintegrowana z prawym ramieniem korby. Octalink takiego rozwiązania nie ma, a w porównaniu do popularnego w starszych rozwiązaniach „kwadratu”, oś łączona jest z mechanizmem na wielowypust. Zarówno Hollowtech II jak i Octalink wymagają dedykowanych suportów. Miski do Hollowtech II są zewnętrzne i mogą być wkręcane lub wciskane. Oś Octalink jest zawsze wkręcana i musi mieć odpowiednią długość. Na pewno Hollowtech II to rozwiązanie bardziej popularne i bardziej sztywne
  • Mechanizm korbowy dla napędów 2x9 produkowany jest tylko w wersji Hollowtech II
  • Przerzutka Alivio tylna jest wykonana w tych samych technologiach, co Acera
  • Przerzutka Alivio przednia w wersji 3x9 może być zrobiona w wersji Side Swing, Down Swing lub Top Swing. System 2x9 obsługiwany jest wyłącznie przez przerzutki Side Swing
  • Mechanizm korbowy 48/36/26 w wersji na octalink, przednia przerzutka, która go obsługuje, hamulce typu V-brake i dźwignie do nich pochodzą z wersji trekkingowej
Klamkomanetka Shimano Alivio

Klamkomanetka Shimano Alivio to ewenement, niespotykany w wyższych grupach

Acera vs Alivio – co wybrać do trekkingu?

Shimano Acera vs Alivio – co jest lepsze do zastosowań turystycznych? Shimano przygotowało specjalne wersje obu grup, dedykowane do trekkingu. Częściowo bazują one na systemach MTB. Poniżej wymieniamy te elementy Altusa, które różnią się od osprzętu górskiego. Ogólna zasada jest taka, że części tylko do MTB mają w symbolu literę M, a do trekkingu – T (np. przerzutka przednia FD-M2000-TS3 i FD-T3000-TS3).

  • Acera w wersji trekkingowej dostępna jest tylko jako wersja 3x9
  • Przerzutki przednie mają podobne rozwiązania, ale współpracują na ogół z większymi koronkami. W symbolu mają literę T
  • Mechanizmy korbowe są tylko w wersji na octalink
  • Przerzutka tylna nie ma mechanizmu Shadow RD. Zamiast niego zastosowano technologię Double Servo
  • Gamę pedałów uzupełniają modele click’r, które maja większą ramkę od modeli MTB
Przerzutka tylna Shimano Acera w wersji trekkingowej

Przerzutka tylna Shimano Acera w wersji trekkingowej nie jest wyposażona w technologię Shadow RD. Z drugiej strony turystyczny styl jazdy nie wymaga takiego rozwiązania

Z grupą Alivio jest podobnie. Część elementów jest wspólna dla wersji MTB i trekkingowej. A jakie są różnice?

  • W „trekkingu” dostępna jest tylko wersja mechanizmu korbowego z trzema blatami.
  • Przerzutka tylna nie ma mechanizmu Shadow RD. Zamiast niego zastosowano technologię Double Servo
  • Gamę pedałów uzupełniają modele click’r, które maja większą ramkę od modeli MTB

Acera czy Alivio? Trudny wybór!

Wielu rowerzystów na forach zadaje pytanie, co wybrać: Alivio czy Acera. Wersja 8-rzędowa Acery jest zauważalnie gorsza od dwóch pozostałych grup 9-rzędowych – Acery i Alivio. Nie chodzi tylko o dodatkowy tryb, ale również o inne technologie. Manetki w „8” zbudowane są w technologii SIS, podobnie jest z przerzutką tylną. Mechanizm korbowy dostępny jest wyłącznie w wersji „na kwadrat”, to także dość archaiczne rozwiązanie.

Porównanie 9-rzędowych Acery i Alivio nie jest już takie proste. Obie grupy są do siebie bardzo podobne. Ich najważniejsze zalety to:

  • Możliwość stosowania dwóch tarcz
  • Mechanizm korbowy w wersji ze zintegrowaną osią (jedna z opcji)
  • Technologia Mega 9 Lite w manetkach i przerzutkach
  • System Shadow RD w tylnej przerzutce

Podstawowa różnica to system 2 Way Release, stosowany w manetkach Alivio. Różnica z pozoru mała, w praktyce jest jednak inaczej. Manetki to jeden z ważniejszych elementów w napędzie rowerowym, który ma ogromny wpływ na precyzję zmiany biegów. Różnica jest, ale niewielka, także w masach obu grup. Acera (klamkomanetki, przerzutki, mechanizm korbowy, hamulce tarczowe, kaseta i łańcuch) waży 3000 g, Alivio jedynie 120 g mniej. Różnica w cenie jest bardziej zauważalna. O ile Acera kosztuje w zestawie z hamulcem tarczowym ok. 700 zł za całą grupę, za Alivio zapłacimy o 200 zł więcej.

Grupy trekkingowe nie różnią się zasadniczo od tych MTB. Najważniejsza zmiana to brak technologii Shadow RD w tylnych przerzutkach. Tyle że w jeździe turystycznej nie jest ona potrzebna.