Koszyk

Koszyk jest pusty

Porady

Shimano Deore

05.07.2019

Osprzęt Shimano Deore to chyba najbardziej rozpoznawalna rodzina części rowerowych japońskiego koncernu. W tę pojemną nazwę wpisać można kilka grup, które znacznie się od siebie różnią. Każda z nich stanowi świadectwo wysokiej jakości, o czym bardzo łatwo się przekonać korzystając z osprzętu. Zaprojektowano go z myślą o doświadczonych rowerzystach, z których większość jeździ amatorsko, a niektórzy biorą udział w wyścigach. To właśnie oni wybiorą komponenty z oznaczeniem XT, podczas gdy standardowy osprzęt Deore zadowoli większość kolarzy, którzy udział w zawodach mają dopiero przed sobą. Jest jeszcze Shimano Deore LX. Czym charakteryzowała się ta – zakończona już – seria trekkingowa i jakie grupy stały się jej sukcesorkami? Zapraszamy do artykułu, w którym opowiemy także o najnowszej odsłonie XT M8100!

Wiele razy spotkaliśmy się z określeniem, że dopiero grupa Shimano Deore może być określana jako typowy osprzęt MTB. Komponenty oczko niżej – spod znaku Alivio – są skierowane raczej do użytku rekreacyjnego. Więcej zapłacimy z kolei za napęd SLX, który tylko o krok ustępuje grupie Deore XT o typowo wyścigowym zastosowaniu.

Osprzęt Shimano Deore XT stoi na bardzo wysokim poziomie - znajdziemy go w rowerach o zastosowaniu wyścigowym.

Zanim jednak przejdziemy do tej – prawie najwyższej w hierarchii Shimano – serii MTB, opowiemy więcej o komponentach, które są bardziej przyjazne kieszeni amatorskiego rowerzysty.

Shimano Deore

Pierwsza i najbardziej dostępna cenowo jest grupa Deore M6000. Szczególną uwagę należy zwrócić na mechanizm korbowy dostępny w trzech różnych konfiguracjach, Mamy więc korbę jedno, dwu lub trzyrzędową i wybór długości ramion 170 lub 175 mm. Istnieje też wersja trekkingowa tej grupy – z oznaczeniem T na początku.

Duża ilość komponentów Shimano Deore daje niesamowitą wszechstronność w budowaniu roweru i pozwala przystosować go do różnych typów jazdy. Mechanizm korbowy tej grupy jest dwuczęściowy – prawe ramię połączono z osią przelotową, co daje zwiększoną sztywność i podnosi efektywność przenoszenia siły na łańcuch i kasetę.

Istotnym elementem są też manetki. Główną zaletą modelu SL-M6000 jest system 2-way Release, który daje możliwość przełączenia dźwigni zarówno kciukiem, jak i palcem wskazującym. W obu przypadkach powoduje to zmianę położenia łańcucha w kierunku mniejszych zębatek. Bez względu na to, czy jedziemy w pozycji stojącej czy siedzącej, cały czas mamy odpowiedni dostęp do szybkiej zmiany biegu.

Mechanizm korbowy Shimano Deore pochodzi spod znaku grupy, którą często wybierają doświadczeni kolarze.

Manetki można podłączyć do tej samej obejmy, na której zainstalowano klamkę hamulca – wszystko dzięki systemowi I-SPEC. Zaletą systemu jest to, że oszczędzamy niezbędne miejsce na kierownicy, którą możemy przeznaczyć na nawigację, lampkę czy kamerę. Przerzutka tylna to kolejny walor grupy. Wyposażono ją w sprzęgło – włączona dźwignia powoduje, że wózek napina łańcuch z dużo większą siłą. Sprawia to, że w ciężkich warunkach, np. na wyboistych drogach, ogniwa nie uderzają o ramę i poprawia się ułożenie łańcucha na kasecie.

To wszystko świadczy o zaawansowaniu grupy, ale największy plus Shimano Deore jest jeszcze przed nami. To oczywiście hamulec BR-M6000, który mimo tradycyjnej konstrukcji zacisku posiada bardzo wygodną i sprawdzoną klamkę. Kulturą pracy i designem nawiązuje ona do grup z wyższej półki. Siła hamowania jest bardzo wysoka i deklasuje całą konkurencję w tym przedziale cenowym.

Shimano Deore XT

W świecie rowerowym łatwo usłyszeć stwierdzenie, że jeśli naprawdę chcemy zacząć się ścigać to Shimano Deore XT nie ma konkurencji w swojej półce cenowej. To wszystko prawda – mechanizm korbowy jest lżejszy niż w niższych grupach, a integracja prawego ramienia z osią poprawia sztywność i efektywność pedałowania. Najbardziej zasługują na uwagę ramiona – są puste w środku. Dzięki temu obniżono masę korby bez uszczerbku na wytrzymałości.

Grupa Xt jest często wykorzystywana w różnych zawodach MTB.

Drugim najmocniejszym elementem grupy Shimano Deore XT są mocne hamulce. Bardzo rzadko wymagają one serwisowania i łatwo jest je naprawić. Klamka z systemem Servo Wave powoduje natychmiastowy kontakt okładzin z tarczą już po delikatnym naciśnięciu, co skraca czas reakcji układu hydraulicznego. Na ogromną siłę hamowania wpływ ma także dwuczęściowy zacisk ze specjalnym montażem przewodu na tzw. „banjo”, któremu pomagają ceramiczne tłoczki. Taki duet skuteczniej odprowadza ciepło, które mogłoby obniżyć efektywność systemu. Manetki SL-M8000 grupy Shimano Deore XT również posiadają system 2-Way Release, oferując krótszy skok dźwigni i niską awaryjność.

Wszystkie wyżej opisane technologie znajdziemy w już w poprzedniej odsłonie, czyli M8000, a co do zaoferowania ma najnowsza grupa Deore XT M8100? Przede wszystkim to, że w końcu do dyspozycji jest 12-rzędowa kaseta CS-M8100 mocowana na bębenku Micro Spline, który świetnie sprawdza się w przypadku małych zębatek 10T. Tylny zakres przełożeń to nawet 10-51T, czyli niezwykle dużo. Zęby tarcz mechanizmu korbowego wykonano w technologii Dynamic Chain Engagement+, która wpływa na lepsze trzymanie łańcucha i cichsze działanie napędu.

Co ciekawe 12-rzędowe korby z nowych grup XT, SLX i XTR są kompatybilne, więc można wymiennie stosować tarcze. Do wyboru jest jedno lub dwurzędowa opcja mechanizmu korbowego, a także ciaśniej zestopniowana kaseta 10-45T – sparowanie obu elementów daje bardzo szeroki zakres. Tarcze hamulcowe wykonano w technologii ICE Technologies Freeza – chłodzenie radiatorem sprawia, że ciepło odprowadzane jest niezwykle szybko.

Korba Shimano Deore XT sprawi, że nasz rower zyska wymiar wyścigowego modelu MTB.

Całkowite chromowanie nowego łańcucha – złączonego na spinkę – ogranicza zużycie 12-rzędowego komponentu. Jak już wspomnieliśmy tylna przerzutka RD-M8100 musi obsłużyć nawet 51-zębową koronkę, ale radzi sobie świetnie. Zainstalowane w nowym modelu sprzęgło, odbojniki i kółeczka 13T wpływają pozytywnie na cichą pracę napędu. Manetki zamontowano na obejmie ISPEC-EC, dzięki czemu regulacja ułożenia jest bardzo szeroka.

Shimano Deore XT to oczywiście także koła – do XC lub enduro i trailu. Do pierwszej wersji założymy opony o szerokości 2,35 cala, do drugiej nawet 2,6 cala. Zaletami kół są sztywne osie i szprychy, które w wersji XC są podwójnie cieniowane i typu straight pull. Warto wspomnieć, że tak jak w przypadku grupy Deore, osprzęt Shimano XT również występuje w wersji do trekkingu z oznaczeniem T8000.

Shimano Deore LX – czy to już koniec serii?

Czym byłaby opowieść o grupie Shimano Deore bez wspomnienia o poczciwej serii LX? Ciekawym zabiegiem, który wykonał japoński producent kilka ładnych lat temu, było przeniesienie grupy Shimano Deore LX do segmentu trekkingowego. Wcześniej tak oznaczony osprzęt skierowany był do jazdy na rowerze górskim, ale gdy zaprezentowano SLX, to grupa bez litery S na początku została przeniesiona do turystyki.

Koniec grupy Shimano Deore LX - spadkobierczyniami serii są T6000 i T8000.

Elegancko wykończone komponenty, w odróżnieniu od tych z gałęzi MTB, gwarantowały ogromną uniwersalność i szersze spektrum przełożeń. Kolarz wraz z rowerem wyposażonym w grupę Shimano Deore LX musiał być gotowy na każde warunki przy dużym obciążeniu bagażnika. Shimano w roku 2019 nie zdecydowało się jednak na przedłużenie serii pod tą nazwą. Sukcesorkami osprzętu LX stały się wyżej wspomniane grupy Deore T6000 i XT T8000 i to w nich należy szukać części przeznaczonych do turystyki.

Shimano Deore XT vs LX

W momencie zakończenia grupy, LX plasowała się pomiędzy Deore T6000 a Deore XT T8000. Co robić, gdyby przyszło nam wybierać spośród Deore XT i LX, bo na przykład szukamy roweru trekkingowego, który ma takie części? Zwróćmy uwagę na różnice w cenie – jeśli chcemy postawić na komponenty naprawdę dobrej jakości i nie wydać zbyt dużo, osprzęt Deore LX okaże się dobrą opcją. Grupa XT jest droższa, ale będzie właściwszym wyborem w przypadku trudniejszych warunków i zaawansowanej turystyki górskiej. Mimo delikatnych różnic na półce w sklepie, to właśnie teren weryfikuje jakość sprzętu, który w przypadku trekkingowej wersji Deore XT stoi na najwyższym poziomie.

Kompletne grupy osprzętu - na przykład Shimano Deore XT - sprawią, że rower zyskuje niezwykłą sprawność.

Jest tak też oczywiście także w przypadku MTB – XT to gwarancja skuteczności oraz klucz do udanego startu w zawodach. Jeśli jednak nadal myślimy nad niższą grupą i zastanawiamy się nad wyborem: Shimano SLX czy XT, warto zapoznać się z naszym artykułem na ten temat. Opisaliśmy w nim wszystkie różnice, dzięki czemu decyzja będzie łatwiejsza.