Biuro Obsługi Klienta 52 582 22 22

Godziny pracy:

pn.-pt.: 8:00 - 16:00
Wszystkie formy kontaktu i dane firmy

Koszyk jest pusty

Porady

Grupy osprzętu Shimano

22.06.2018

Każdy, kto zaczyna przygodę z kolarstwem, powinien prędzej czy później zapoznać się z katalogiem Shimano. Znajdują się w nim odpowiedzi na nurtujące pytania, np. jaka przerzutka lub jakie hamulce będą odpowiednie do naszych wymagań. Należysz do grupy rowerzystów, która chce wiedzieć więcej? Zapraszamy do czytania artykułu!

Grupy Shimano, czyli co znajdziemy w katalogu

Praktycznie każda osoba, która zainteresowała się tym, co ma w rowerze, zauważyła logo Shimano. Ten japoński gigant, nieprzerwanie od 1921 roku, produkuje części i akcesoria rowerowe, będąc nie tylko liderem branży, ale również przez lata wyznaczając nowe trendy.

Aby sprostać potrzebom rynku, osprzęt został podzielony według typu roweru, a dodatkowo też na grupy Shimano. Katalog części posiada rozróżnienie komponentów według zastosowań. Możemy odnaleźć w nim osprzęt Shimano dedykowany rowerom MTB, trekkingowym, szosowym i miejskim. Przyjrzyjmy się osobno każdej z nich.

Osprzęt z grupy Shimano XTR jest obecny w profesjonalnych rowerach MTB. Napędy japońskiego producenta znajdziemy przyglądając się komponentom większości jednośladów.

Grupy osprzętu Shimano MTB

Otwierając katalog Shimano odnajdziemy w nim jasny podział na osprzęt dla rowerów ATB, czyli dedykowany jeździe rekreacyjnej oraz części MTB, które mogą zostać użyte w prawdziwej jeździe terenowej. Dopiero Shimano Deore to pierwsza grupa zaliczana do tej drugiej kategorii, a występują przed nią: Tourney, Altus, Acera i Alivio.

  • Shimano Tourney

Shimano Tourney to najniższa z grup japońskiego producenta, dedykowana rowerom ATB, czyli modelom do codziennej, rekreacyjnej jazdy. To osprzęt zwykle montowany w najtańszych jednośladach. W tej grupie nadal odnaleźć możemy wolnobiegi, czyli rozwiązanie, w którym tylne koronki nakręcane są na oś, a nie nakładane na bębenek, jak ma to miejsce w przypadku kaset. Grupa dedykowana jest napędom 6, 7 i 8-rzędowym. Jednym z rozwiązań, z którego korzysta Tourney, są manetki Shimano Revo Shift, gdzie zmiana biegów odbywa się za pomocą obrotu chwytu.

  • Shimano Altus

Od rocznika 2018, kiedy weszła grupa Altus M2000, jest to osprzęt 9 rzędowy. Komponenty te wykonane są solidniej, niż w przypadku Tourney, co przekłada się na precyzję działania oraz mniejsze łapanie luzów. Wygląd też został odświeżony – design czerpie inspiracje z wyższych grup MTB. Shimano Altus wciąż jednak jest grupą, która dedykowana jest tańszym rowerom - nie wymagamy od nich, aby sprostały w terenie. Przykładowo wciąż znajdziemy tutaj 3-rzędowe korby montowane na kwadrat. Na uwagę zasługują jednak takie technologie, jak system Shadow, w którym przerzutka tylna przesunięta jest pod kasetę, co minimalizuje możliwość jej uszkodzenia.

Altus M2000 może się również pochwalić podstawowymi hydraulicznymi hamulcami tarczowymi, które wyhamują rower znacznie szybciej od modeli, w których praca sterowana jest linką. Działają niezależnie od warunków atmosferycznych.

  • Shimano Acera

Shimano Acera jest to grupa lokowana nieco wyżej niż Altus. Nową generację Acera M3000, zadedykowano również napędom 9-rzędowym. Odnajdziemy w niej jednak takie rozwiązania, jak korba 2-rzędowa. Producent wyróżnia w grupie Acera M3000 większą trwałość na rdzewienie oraz usprawnioną kontrolę hamowania.

  • Shimano Alivio

Jeżeli szukasz roweru, na którym być może rozważysz start w lokalnym maratonie, jednak na co dzień używasz go w sposób rekreacyjny, to nie bój się wybrać jednośladu złożonego w oparciu o grupę Alivio M4000. Jej najważniejszymi elementami są przede wszystkim manetki Alivio ST-M4000, działające znacznie płynniej, niż te w niższych grupach. Wyposażono je w technologię 2-Way Release, dzięki której możemy wrzucać wyższy bieg ruchem małej dźwigi, zarówno w dół, jak i górę.

Drugą, równie ważną cechą tego napędu, jest montaż korby na zewnętrzne łożyska suportu. Nawet dla osoby nie mającej doświadczenia z rowerami, wyczuwalna jest różnica w sztywności tego połączenia. Korzyścią, jaka z tego płynie, jest to, że więcej siły, którą przekazujemy na pedały, przekładane jest na ruch koła.

  • Shimano Deore

Shimano Deore to grupa wyglądem bardzo zbliżona do wyższych – SLX, XT oraz XTR. Odnajdziemy w niej praktycznie te same rozwiązania, co u jej starszych braci. Jest to napęd 10-rzędowy. Dzięki możliwości zastosowania różnych wariacji mechanizmu korbowego (dostępne są korby jedno-, dwu-, i trzyrzędowe) oraz dużej ilości kaset o różnej indeksacji, możemy w pełni dostosować napęd do typu jazdy – od maratonu MTB po ściganie się w Cross-country.

Shimano Deore to grupa obecna w rowerach górskich. Przerzutki Shimano tej klasy osprzętu są zaliczane jako najniższe, jeśli chodzi o MTB, ale nadal wyższe niż z grup ATB, czyli Tournej, Acera i Alivio

Bardzo mocne hamulce Deore M6000 pozwalają śmiało wybrać się w wysokie góry. Dodatkowo tylne przerzutki Shimano Deore posiadają już wbudowane sprzęgło, które napina łańcuch. Dzięki temu ogranicza jego ruch, co przekłada się na większą precyzję zmiany przełożeń oraz zapobiega uderzaniu łańcucha o tylne widełki ramy.

  • Shimano SLX

Seria M7000, w odróżnieniu od Shimano Deore jest napędem 11-rzędowym. Większa ilość biegów, którą oferuje ten napęd, przekłada się na wzrost płynności pedałowania. Dzięki mniejszym przeskokom pomiędzy poszczególnymi przełożeniami, możemy lepiej dobrać bieg pod optymalną kadencję. To z kolei może przełożyć się na dobry wynik w amatorskim ściganiu. SLX to grupa Shimano, którą w pełni możemy polecić osobom, szukającym nowoczesnego napędu. Pozwoli on na ściganie się w zawodach, jednak za wyraźnie niższą cenę, niż ma to miejsce w przypadku wyższych grup.

Na pierwszy rzut oka nie zauważymy różnicy pomiędzy SLX, a Deore, jednak istnieją rozwiązania, na które warto zwrócić uwagę. Możemy tu wspomnieć chociażby o Ice Technologies - ta innowacja zwiększa skuteczność hamowania poprzez obniżenie temperatury układu podczas zwalniania. Dzieje się tak między innymi ze względu na budowę tarczy hamulcowej, która w przypadku SLX jest zrobiona z 3 warstw, w tym wewnętrznej z aluminium. Klocki hamulcowe w technologii Ice są wyposażone w specjalne radiatory, które odprowadzają ciepło. Warto wspomnieć, że grupa SLX jest nieco cięższa od następnej - Deore XT.

  • Shimano Deore XT

Deore XT jest to bezsprzecznie najpopularniejsza grupa osprzętu MTB na świecie. Deore XT M8000 jest przeznaczona dla ambitnych sportowców amatorów oraz każdego użytkownika, który szuka topowej grupy osprzętu Shimano za rozsądne pieniądze. Deore XT odnajdziemy w wysokich modelach rowerów górskich. Od SLX różni się przede wszystkim masą całego napędu, jednak producent zwraca też uwagę na poprawione prowadzenie łańcucha oraz jeszcze bardziej zwiększoną skuteczność hamowania i kontroli nad rowerem.

Przerzutki Shimano Deore XT są obecne w rowerach górskich. To wysokiej klasy osprzęt - napęd z tej grupy shimano znajduje się w jednośladach ambitnych kolarzy MTB.

Komponenty Shimano XT mogą być też z powodzeniem zastosowane w rowerach typu Trail i Enduro. W tym celu Japończycy zaprojektowali specjalne pedały z dodatkową platformą – model PD-M8020. Osobny, 4-tłoczkowy hamulec posiada moc o 20% większa w stosunku do modelu dedykowanego wyścigom XC. Grupa Shimano Deore XT dostępna jest również w wersji Di2, gdzie za zmianę przełożeń odpowiada elektronika.

  • Shimano XTR

Od samego początku swojego istnienia, a więc od 1993 roku, grupa ta dedykowana jest profesjonalnym zawodnikom startującym w zawodach. Napęd w najnowszym wydaniu (XTR M9100) to aż 12 przełożeń. Specjalnie dla tej grupy Shimano stworzony został nowy bębenek, który umożliwia zastosowanie kasety o niewiarygodnym zakresie 10–51. Pozwala to na lepsze ustawienie całego napędu w zależności od trasy. Shimano XTR M9100 to najwyższa grupa w hierarchii, jeśli chodzi o MTB.

  • Shimano ZEE i Shimano Saint

Obie grupy stworzone zostały na potrzeby sportów grawitacyjnych, jakimi są Downhill oraz Freeride. Komponenty te współpracują z 10-rzędowymi napędami. Ich wyróżnikiem jest zwiększona wytrzymałość poszczególnych elementów napędu oraz optymalizacja pod pracę z jednoblatowymi mechanizmami korbowymi. Hamulce z tych grup, ze względu na swoją olbrzymią moc oraz znaną niezawodność i łatwość w serwisowaniu, odnajdziemy również w rowerach Enduro oraz Trail.

Grupy osprzętu szosowego

Lista grup osprzętu szosowego Shimano zaczyna się podobnie jak w MTB, ale istotnie różni się w budowie. Konstruktorzy komponentów postawili na ich lekkość, która wyraża się szczególnie w wyższych grupach, których napęd cechuje duża sztywność i skuteczność.

Osprzęt shimano przeznaczony do kolarstwa szosowego dzieli się na wiele grup. Hierarchia Shimano kończy się na najwyższej klasie napędów, na czele której stoi grupa Dura-ace.
  • Shimano Tourney

Podobnie jak w przypadku MTB, jest to podstawowa grupa osprzętu Shimano dedykowanego rowerom szosowym. Znajdziemy w niej 7 biegów z tyłu oraz korby zarówno 2-, jak i 3-rzędowe. Mechanizm korbowy mocowany jest na kwadrat – to rozwiązanie tanie w eksploatacji, jednak brakuje mu sztywności. Można to zauważyć szczególnie podczas przykładania dużej mocy do pedałowania.

  • Shimano Claris

Shimano Claris obsługuje 8-rzędowe kasety, np. SHIMANO Claris CS-HG50. Wizualnie jest jej znacznie bliżej do wyższych grup niż Tourney. Odnajdziemy w niej manetki do montażu na standardową kierownicę. Grupa Shimano Claris, ze względu na niski koszt utrzymania oraz sporą wytrzymałość części, dobrze sprawdzi się w rowerze szosowym służącym za środek lokomocji w mieście.

  • Shimano Sora

Seria R3000 to przede wszystkim przeskok na napęd 9-rzędowy, który działa zdecydowanie płynniej od tego zastosowanego w Claris. Shimano klasyfikuję tę grupę jako idealny wybór dla entuzjastów sportów chcących zbudować szybki i niezawodny rower fitness, czy pragnących rozpocząć przygodę z rowerami szosowymi.

Przerzutki Shimano z grupy Shimano Sora są przeznaczone do szosowych rowerów. To osprzęt o klasę wyższy niż Claris.
  • Shimano Tiagra

Jest to 10-rzędowa grupa szosowa, w której znajdziemy już całą masę technologii zaczerpniętych z topowego Dura Ace’a. Musimy wspomnieć tutaj chociażby o hydraulicznych klamkomanetkach, które zwiększają moc hamowania o kilkadziesiąt procent. Grupa ta, ze względu na nieco inny mechanizm działania, nie jest kompatybilna z innymi napędami szosowymi. Nie możemy więc na tym samym rowerze zastosować tylnej przerzutki Shimano Tiagra 4700 oraz np. 10-rzędowej 105 5700.

  • Shimano 105

Shimano 105 to najlepsza grupa szosowa Shimano, jeżeli weźmiemy pod uwagę stosunek ceny do jakości. Ten 11-rzędowy napęd działa praktycznie tak samo dobrze, jak komponenty Ultegra czy Dura Ace, jednak jest od nich sporo tańszy. Znajdziemy tu takie technologie jak Shadow, a także puste ramiona korby, co odzwierciedla się w sporo niższej masie całej grupy Shimano. 105 R7000 to idealny wybór dla wszystkich fanów kolarstwa, którzy oczekują od napędu idealnego przerzucania i dużej sztywności, ale nie wymagają najlżejszego sprzętu.

  • Shimano Ultegra

Grupa szosowa Ultegra R8000 to grupa przeznaczona dla ambitnych kolarzy amatorów oraz profesjonalistów, którzy często ją stosują w swoich rowerach treningowych. W porównaniu z grupą 105 odnajdziemy tutaj hydrauliczne hamulce z technologią Ice Technologies Freeza. Jeszcze lepiej radzi sobie ona z wysokimi temperaturami i gwarantuje doskonałą modulację, a także moc hamowania niezależnie od warunków. Dodatkowo w grupie znajdują się też nowinki, takie jak przednia zębatka w korbie wykonana w technologii Hollow Glide – czyli będąca pustą w środku.

Klasyfikacja Shimano plasuje grupę Ultegra jako wysokiej klasy osprzęt przeznaczony na szosę. Hamulce, kasety, korby i przerzutki Shimano Ultegra składają się na napęd, który może być wyposażony w technologię ice Technologies Freeza.

Nowością na rok 2018 jest przerzutka tylna Ultegra RX, wyposażona w sprzęgło. Dzięki niemu model lepiej radzi sobie na trudnych wyścigach szosowych, takich jak Paris-Roubaix, oraz w kolarstwie przełajowym.

  • Shimano Dura Ace

Shimano Dura Ace jest to topowa grupa komponentów szosowych Shimano. Niezmiennie, od 1973 roku, komponenty tej serii tworzą trendy dla całej branży. Podzespoły napędu Dura Ace R9100 (oraz wersji Di2) są najlżejszymi produktami szosowymi w ofercie Shimano. Oferują perfekcyjną zmianę przełożeń, którą doceniają najlepsze teamy świata. Należy też wspomnieć o serii 7710, czyli odmianie Dura Ace dedykowanej kolarstwu torowemu.

Grupy miejskie Shimano

Grupy Shimano przeznaczone do miasta to: mniej znane Capreo, Metrea i Alfine oraz bardziej popularny Nexus - obecny m.in. w systemach miejskich wypożyczalni. Wygląd napędu opartego na komponentach z grup miejskich często stawia na zwiększoną estetykę, a konstrukcja na to, aby kolarz nie musiał często serwisować roweru.

  • Shimano Capreo

Komponenty serii F700 dedykowane są rowerom składanym. Mamy tutaj takie rozwiązania, jak najmniejsza zębatka 9T, która umożliwia osiągnięcie większej prędkości na rowerze o małej średnicy koła. Grupa ta nie jest zbyt popularna na świecie, jednak można odnaleźć ją w katalogu Shimano.

  • Shimano Metrea

Shimano Metrea to również mało znana w Polsce grupa osprzętu dedykowanego rowerom miejskim. 11-rzędowy napęd możemy odnaleźć na szybkich rowerach typu fitness (rower szosowy z prostą kierownicą), gdzie hamulce tarczowe pozwalają na bezpieczne zwalnianie na miejskiej drodze.

  • Shimano Nexus

Jest to jedna z najpopularniejszych grup Shimano. 3-biegowe piasty Nexus odnajdziemy w niemal każdym systemie rowerów miejskich na świecie, a w niektórych wypożyczalniach aglomeracyjnych napędy te występują także w wersji 7 i 8-rzędowej. Shimano Nexus to również niezawodne hamulce rolkowe oraz dynama.

Przerzutki w piaście są często spotykane w napędzie rowerów miejskich. 3-biegowa grupa Shimano Nexus 3 jest obecna w wielu systemach aglomeracyjnych wypożyczalni.
  • Shimano Alfine

Shimano Alfine to droższa odmiana grupy Nexus, charakteryzująca się ładniejszym wyglądem, lepszą jakością wykonania oraz bardziej precyzyjną zmianą przełożeń. W grupie Alfine znaleźć możemy jednorzędowe mechanizmy korbowe z dedykowaną osłoną oraz piasty planetarne o 8 lub 11 przełożeniach, w tym również wersje sterowane elektronicznie. Ten osprzęt Shimano odnajdziemy w najlepszych rowerach miejskich dużych producentów.