Koszyk

Koszyk jest pusty

Ciekawostki

Shimano XT i SLX - nowe grupy na "dwunastkę"!

02.08.2019

W 1983 roku Shimano wprowadziło na rynek pierwszą kompletną grupę osprzętu przeznaczoną do kolarstwa górskiego. Bazowała ona na turystycznej grupie Deore i została nazwana Deore XT. Pierwsza odsłona oferowała sześć przełożeń z tyłu i hamulce typu cantilever. Na przestrzeni lat liczba przełożeń się podwoiła (12-rzędowa kaseta w najnowszej wersji M8100), użytkownicy doczekali się efektywnych hamulców typu V-brake (1996 r.), a potem jeszcze lepszych hydraulicznych hamulców tarczowych (2000 r.).

Grupa Deore XT zawsze odznaczała się najwyższą jakością i nawet po zdetronizowaniu jej przez grupę XTR w 1992 roku, cieszy się niesłabnącym uznaniem wśród kolarzy górskich. Deore XT wykorzystuje wiele technologii zastosowanych we flagowych komponentach XTR, przyjrzyjmy się tym zastosowanym w najnowszej odsłonie.

Nowa kaseta Shimano XT i SLX

Kluczowym komponentem odróżniającym nową grupę Deore XT od poprzedniej jest 12-rzędowa kaseta dostępna w opcjach 10-45 oraz 10-51. Zastosowanie najmniejszej zębatki 10T wymusiło zmianę bębenka na wersję Micro Spline. Posiada on 23 mniejsze, równo rozmieszczone i ustawione pod kątem wypusty zębate, które minimalizują uszkodzenie zębatek. Powoduje to także równomierne rozłożenie obciążenia, uzyskano również zmniejszenie wagi wolnobiegu. Piasty i kasety z 12-rzędowych grup Shimano (SLX M7100, Deore XT M8100, XTR M9100), wykorzystujące technologię Micro Spline, są ze sobą kompatybilne.

Kaseta Shimano XT M8100

Przeprojektowany kształt zębów i układ ramp Hyperglide+ zapewnia jeszcze szybszą i bardziej płynną zmianę przełożeń nawet pod dużym obciążeniem.

Porównanie mas kaset:

  • SLX M7100 – 534 g
  • XT M8100 – 475 g
  • XTR M9100 – 367 g

Przerzutka tylna

Niskoprofilowa konstrukcja Shadow RD+ sprawia, że przerzutka mniej wystaje na zewnątrz, dzięki czemu jest lepiej chroniona przed uszkodzeniami. Ogranicznik Bump Stopper redukuje uderzenia łańcucha o ramę. Zastosowanie powiększonych kółek 13T poprawia wydajność i prowadzenie łańcucha.

Porównanie mas przerzutek tylnych:

  • SLX M7100 – 316 g
  • XT M8100 – 284 g
  • XTR M9100 – 237 g

Przerzutka przednia

Przerzutka przednia o konstrukcji Side Swing zapewnia wiele korzyści. Pierwszą z nich jest lepsze prowadzenie linki bez większych zagięć, dzięki czemu cały układ pracuje wyraźnie lżej. Większy prześwit zostawia więcej miejsca na szerokie opony 29”, pozwala też skrócić tylny trójkąt ramy, co przekłada się na większą zwrotność roweru.

Porównanie mas przerzutek przednich (typ D):

  • SLX M7100 – 135 g
  • XT M8100 –135 g
  • XTR M9100 – 110 g

Manetka

Manetki Rapidfire Plus zapewniają płynną i lekką pracę. Wygodne w użyciu, ergonomicznie ukształtowane dźwignie posiadają gumowe nakładki, zapewniające doskonałą przyczepność nawet w najtrudniejszych warunkach.
Funkcja 2-Way Release pozwala zrzucić na twardszy bieg przesuwając dźwignię zwalniającą w dwóch kierunkach – kciukiem lub palcem wskazującym.
Dzięki systemowi Multi Release możliwe jest zrzucenie o dwa przełożenia jednym ruchem dźwigni. Ma to niebagatelne znaczenie, gdy kończy się podjazd i zaczyna zjazd - można znacznie szybciej osiągnąć optymalny bieg, by nabrać prędkości.
Z kolei funkcja Instant Release zwalnia linkę natychmiast po naciśnięciu dźwigni, co skutkuje najszybszą możliwą zmianą na wyższe przełożenie. Do rowerów z napędem 2x12 skonstruowano innowacyjną manetkę Rapidfire Plus Mono obsługującą przednią przerzutkę. Umożliwia ona zmianę przełożeń zarówno w górę, jak i w dół za pomocą jednej dźwigni. Zapewnia ona naturalne ułożenie palców, intuicyjną zmianę biegów i pozwala zachować pewny chwyt kierownicy. Oprócz wersji z klasyczną obejmą dostępna jest również taka z bezpośrednim mocowaniem do dźwigni hamulca I-Spec EV. Zapewnia ono bardzo szeroki zakres regulacji – 14 mm przesunięcia w lewo/prawo oraz kąt obrotu 60 stopni. Każdy użytkownik będzie w stanie dostosować położenie manetki do swoich preferencji, budowy ciała czy stylu jazdy.

Manetka Rapidfire Plus

Porównanie mas manetek (12s, I-Spec EV):

  • SLX M7100 – 117 g
  • XT M8100 –117 g
  • XTR M9100 – 112 g

Mechanizm korbowy

Mechanizmy korbowe 12-rzędowych grup zbudowane są według sprawdzonej technologii Hollowtech II, co oznacza wysoką sztywność i wytrzymałość (zintegrowana oś o średnicy 24 mm) oraz niską masę (drążone ramiona). W korbach przeznaczonych do napędów 1x12 zastosowano zębatki o specjalnym profilu zębów Dynamic Chain Engagement+. Zapewnia to płynne pedałowanie i lepsze trzymanie łańcucha, nawet podczas jazdy po największych wybojach. Dodatkowo lepsza współpraca łańcucha i zębatki wpływa na zmniejszenie jej zużycia. Zębatki przykręcane są bezpośrednio do ramienia korby (mocowanie direct mount) i dostępne są w rozmiarach 28T, 30T, 32T, 34T, 36T do napędów 1x12 oraz w kombinacji 36-26T do napędu 2x12. Mechanizmy korbowe oraz zębatki (zarówno wersje pojedyncze, jak i podwójne) są ze sobą kompatybilne w ramach 12-rzędowych grup Shimano SLX, XT oraz XTR.

Mechanizm korbowy M7100

Porównanie mas mechanizmów korbowych (bez suportu):

  • SLX M7100 – 631 g
  • XT M8100 –620 g
  • XTR M9100 – 511 g

Łańcuch

Nowe, 12-rzędowe łańcuchy Shimano, wykorzystują technologię Hyperglide+. Zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne płytki łańcucha mają ścięte krawędzie, co skutkuje lepszą współpracą z nowymi kasetami. Wewnętrzna płytka jest dodatkowo lekko wydłużona dla idealnego dopasowania do nowego kształtu zębów tarczy mechanizmu korbowego (Dynamic Chain Engagement+) – ogranicza to drgania oraz poprawia zazębienie i trzymanie łańcucha. Znacznie skrócony czas i większa płynność zmiany przełożeń przedkłada się na wydajniejsze przenoszenie mocy kolarza. Powłoka Sil-Tec zapewnia zwiększoną trwałość. Łańcuch wyposażony jest w spinkę Quick-Link ułatwiającą montaż i demontaż.

Porównanie mas łańcuchów:

  • SLX M7100 – 252 g
  • XT M8100 –252 g
  • XTR M9100 – 242 g

Piasty/koła

System Center Lock umożliwia łatwy i szybki montaż tarczy hamulcowej za pomocą wielowypustu i nakrętki blokującej. Zwiększa precyzje osadzenia tarczy oraz jej sztywność, poprawiając skuteczność hamowania. Wspomniany wcześniej bębenek Micro Spline umożliwia zastosowanie nowych kaset z najmniejszą zębatką 10T. Aluminiowa konstrukcja wolnobiegu jest lekka i sztywna zarazem. Technologia Quick Engagement (18 lub 16 wycięć w mechanizmie sprzęgła oraz dwa zestawy zapadek) redukuje martwy ciąg; w piastach XTR i Deore XT wynosi on jedynie 10 stopni (36 punktów zazębienia/360 stopni), w SLX jest to 11,25 stopnia (32 punkty zazębienia/360 stopni). Zapewnia to lepszą kontrolę trakcji podczas stromych, technicznych podjazdów.

Porównanie mas piast przednich:

  • SLX M7110 – 147 g
  • XT M8110 –147 g
  • XTR M9110 – 137 g

Porównanie mas piast tylnych:

  • SLX M7110 – 354 g
  • XT M8110 –307 g
  • XTR M9111 – 238 g

Hamulce

Nowe, 4-tłoczkowe hamulce Deore XT M8120 bazują na hamulcach XTR. Zapewniają one szybszą reakcję tłoczków, zwiększoną moc oraz ograniczają piszczenie klocków spowodowane drganiami. Zacisk z czterema tłoczkami daje użytkownikowi większą pewność i kontrolę podczas stromych zjazdów. W hamulcach Deore XT M8120 zastosowano technologię Ice Tech dla skutecznego odprowadzenia ciepła, co poprawia wydajność hamowania w ekstremalnych warunkach. Składają się na nią okładziny z radiatorem oraz tarcze Freeza – trójwarstwowa konstrukcja (stal nierdzewna – aluminium – stal nierdzewna) z powłoką odprowadzającą ciepło na odsłoniętych segmentach warstwy aluminiowej.

Hamulce Deore XT

System One Way Bleeding umożliwia łatwe i szybkie odpowietrzenie układu. Jednokierunkowy przepływ oleju zapobiega uwięzieniu pęcherzyków powietrza w zacisku. Dźwignia hamulca Deore XT wyposażona jest w regulację Free Stroke umożliwiającą ustawienie punktu styku okładzin zgodnie z preferencjami użytkownika. Mechanizm regulacji zasięgu Reach Adjust umożliwia dobranie odpowiedniej odległości dźwigni hamulca od kierownicy, aby dostosować ją do rozmiaru dłoni, typu jazdy i indywidualnych preferencji rowerzysty. Dźwignie hamulcowe z nowych grup Deore XT M8100 oraz SLX M7100 są kompatybilne z manetkami z bezpośrednim montażem I-Spec EV.

Porównanie mas hamulców 4-tłoczkowych:

  • SLX M7120 – 444 g
  • XT M8120 –410 g
  • XTR M9100 – 385 g

Nowe, 12-rzędowe grupy Shimano Deore XT M8100 oraz SLX M7100 pełnymi garściami czerpią z technologii stosowanych dotychczas w topowej grupie XTR i przenoszą je na poziom dostępny dla kolarzy amatorów. Kaseta 10-51 zapewnia najszerszy na rynku zakres przełożeń. Nowe grupy idealnie odpowiadają na zapotrzebowanie miłośników jazdy MTB, od XC/XCM po Enduro. Na podkreślenie zasługuje fakt, że wszystkie komponenty z 12-rzędowych grup Shimano są ze sobą kompatybilne i można swobodnie je ze sobą zestawiać.