Biuro Obsługi Klienta 52 582 22 22

Godziny pracy:

pn.-pt.: 8:00 - 16:00
Wszystkie formy kontaktu i dane firmy

Koszyk jest pusty

Porady

Transport rowerów samolotem - jak zapakować rower do samolotu?

11.09.2018

Tanie linie lotnicze zrewolucjonizowały transport pasażerski. Dzięki nim daleka turystyka stała się przystępna dla milionów mieszkańców krajów nieco uboższych niż np. Niemcy. Można zgadywać, że większość rodaków wie, co kryje się pod nazwą Ryanair. Jeśli sami wiele razy nie lecieli, to na pewno znają kogoś, kto miał okazję przemieszczać się biało-niebiesko-żółtym Boeingiem 737. Nikogo już nie dziwią opowieści znajomych o tym, że udało im się kupić bilet lotniczy z Warszawy do Londynu za 100 zł w obie strony. Oczywiście jedynie z bagażem podręcznym. Mało tego, latanie samolotami spowszedniało tak bardzo, że coraz częściej transport lotniczy wybierany jest przez podróżników, którzy do niedawna skazani byli na samochody, autokary i ewentualnie statki. Mowa o tych wszystkich, którzy podróżują z niestandardowym bagażem, np. z rowerami. Dziś przelot na wyspy Morza Śródziemnego z własnym jednośladem może się zamknąć w kwocie około 500 zł w jedną stronę.

Torba na rower lub duży karton pozwolą przetransportować jednoślad w niemal każde miejsce na świecie.

Transport rowerów samolotem – podstawowe informacje

Przewiezienie roweru samolotem nie jest specjalnie trudne, należy się do tego jednak odpowiednio przygotować. Reguły transportu bagaży niestandardowych są różne u poszczególnych przewoźników.

  • Przed wylotem należy w pierwszej kolejności sprawdzić dopuszczalny rozmiar i wagę spakowanego roweru w naszej linii.
  • Po drugie należy upewnić się, jak wygląda procedura nadawania roweru, ile czasu wcześniej trzeba być na lotnisku, gdzie jest bramka do zdawania bagażu niestandardowego i tym podobne kwestie. Kwestie finansowe na razie pomijamy zakładając, że cena biletu jest akceptowalna. Rozwiniemy ten temat w dalszej części.
  • Po trzecie warto przeczytać dokładnie regulamin przewoźnika w kwestii odpowiedzialności za uszkodzenia bagażu, zgubienie itp. Jeśli chcemy transportować drogi rower, należy przeczytać, jakie są warunki dodatkowego ubezpieczenia bagażu, które jest nam zawsze usilnie wpychane podczas zakupu biletu przez stronę. Może się okazać, że dla spokoju ducha warto skorzystać z większej ochrony, która w razie najgorszego pokryje pełną wartość roweru.
  • Wreszcie w przypadku tradycyjnych, a nie tanich linii lotniczych, dobrze jest pobawić się taryfami przewozowymi. Zwykle najtańsze taryfy obejmują tylko bagaż podręczny, a dodatkowe walizki i inny sprzęt jest wysoce płatny. Może się okazać, że warto wykupić lot w wyższym standardzie, co da nam możliwość zabrania dużego bagażu już w cenie biletu. Może to być tańsze niż opcja najtańszy bilet + dokupywanie bagaży.

Wizzair rower

Linie Wizzair, czyli drugi największy tani przewoźnik lotniczy działający w Polsce, mają bardzo proste zasady dotyczące przewozu rowerów. Koszt za jeden rower, za jeden lot wynosi 30 Euro, co obecnie przeliczane jest jako 130 zł, jeśli kupujemy bagaż przez stronę. Na lotnisku wyniesie nas to już 60 Euro. Należy przygotować rower do lotu demontując pedały, skręcając kierownicę wzdłuż ramy i spuszczając powietrze z opon. Rower dobrze jest spakować w karton lub specjalistyczną torbę do przewozu rowerów. Waga całego bagażu rowerowego nie może przekroczyć 32 kg. Dla zaniepokojonych wyjaśniamy, że w regulaminie przewozu nie ma podanego maksymalnego rozmiaru kartonu z rowerem. Zatem zachowując zdrowy rozsądek, można wykorzystać każdy karton wzięty ze sklepu rowerowego. Wiadomo, że kartony np. po fatbike`ach i rowerach holenderskich są sporo większe niż te po zwykłym MTB na 26 calowych kołach. Aby nie wzbudzać podejrzeń podczas nadawania bagażu na lotnisku lepiej nie brać największego dostępnego w sklepie rowerowym opakowania.

Podróżując samolotem nie musisz rozstawać się z jednośladem. Obecnie transport rowerów samolotem jest łatwy i stosunkowo tani.

Ryanair rower

Największa w Europie linia lotnicza (kilka lat temu przerosła Lufthansę) ma podobne zasady przewozu rowerów, jak Wizzair. Na stronie Ryanair czytamy, że przewóz roweru kosztuje 60 Euro (285 zł), jeśli kupujemy bilet przez stronę, a przy zakupie na lotnisku jest to już 75 Euro (360 zł). Cena dotyczy oczywiście jednego lotu, na jednego pasażera. Limit wagi paczki z rowerem wynosi 30 kg. Nie ma podanych maksymalnych wielkości pakunku. W sieci nie znajdziemy zbyt wielu informacji o problemach z przewozem rowerów poprzez Ryanair. Dlatego też ośmielamy się podpowiedzieć pewien trik. Otóż w kartonie rowerowym pozostaje sporo miejsca po spakowaniu jednośladu, a do limitu wagi zwykle jest jeszcze daleko. Z tego powodu wielu podróżników rezygnuje z osobnego bagażu rejestrowanego i co się tylko da, pakują do bagażu rowerowego.

Lot bagaż sportowy

Nasz narodowy przewoźnik ma nieco bardziej zróżnicowane stawki za przewóz rowerów, niż tanie linie. Ponieważ Lot obsługuje zarówno loty krajowe, międzynarodowe, jak i międzykontynentalne, stawki wynoszą odpowiednio 100 zł, 250 zł i 450 zł. Maksymalna waga sprzętu sportowego może wynosić do 45 kg. Ze względów na różne typy samolotów, które wykorzystuje Lot, pasażer proszony jest o zgłoszenie chęci przewozu roweru na infolinii przewoźnika do 24 godzin przed startem. Tak jak we wszystkich liniach lotniczych, nie wolno przewozić motorowerów i rowerów elektrycznych.

Jak zapakować rower?

Wytyczne linii lotniczych nie precyzują sposobów zabezpieczania roweru w transporcie. Wizzair podaje jedynie, że należy złożyć rower maksymalnie na płasko. Teoretycznie można więc raz owinąć go folią streczową i nadać na lotnisku. Wiadomo że skutki byłyby opłakane dlatego wykorzystuje się trzy podstawowe typy opakowań.

  • Walizka na rower

Najbezpieczniejsza forma przewozu to specjalistyczna walizka na rower przystosowana tylko do tego celu. Ma ona zwykle kształt zbliżony do kartonu rowerowego, ale jest sztywna i odpowiednio tłumi uderzenia. Zazwyczaj w komplecie dostajemy pokrowce na koła, wewnątrz walizki jest stelaż trzymający ramę i zabezpieczenia haków widelca oraz tylnego trójkąta. Walizka do przewozu rowerów może ważyć nawet do 15 kg, więc trzeba zwracać uwagę na limit wagowy bagażu.

  • Torba na rower

Nieco mniej bezpieczna, ale wciąż dobra opcja to skorzystanie z torby do przewozu rowerów. W zależności od ceny modelu, może to być po prostu pokrowiec z materiału albo grubo pikowana pianką i usztywniana torba. Zwyczajny pokrowiec do transportu roweru też się sprawdzi pod warunkiem, że rower owiniemy solidnie folią bąbelkową, zabezpieczymy haki ramy i widelca oraz szczególnie zabezpieczymy mechanizm korbowy. Bezwzględnie należy także zdemontować przerzutkę tylną wraz z hakiem mocującym ją do ramy.

  • Karton na rower

Jeśli w miejscu docelowym nie mielibyśmy co zrobić z torbą lub walizką, musimy spakować rower w karton. Można oczywiście sklejać własną konstrukcję ochronną na rower, ale najłatwiej jest udać się do sklepu rowerowego po nowe kartony, w których producenci wysyłają rowery z fabryki. Po złożeniu roweru w sklepie, kartony są po prostu wyrzucane. Zazwyczaj spakowanie roweru będzie wymagało demontażu przedniego koła, odkręcenia pedałów, ustawienia kierownicy bokiem i owinięcia całości dużą ilością folii lub pianki.

Zwiedzanie nowych lądów jest najlepsze z perspektywy własnych dwóch kółek.

Koszty wysyłki roweru samolotem

Powyżej podaliśmy już koszty przewozu roweru największymi tanimi liniami operującymi w Polsce oraz Lotem. Warto wspomnieć jeszcze o Lufthansie. Jeśli podróżujemy w najtańszej klasie Economy Light nie możemy przewozić roweru. W droższych klasach płacimy stałą stawkę za rower wynoszącą od 70 Euro (loty w Niemczech), przez 80 Euro (Europa) po 250 Euro na najdłuższych trasach międzykontynentalnych. W cenniku wymienione jest jeszcze kilka wariantów długości tras międzykontynentalnych. Co ważne, jest możliwość bezpłatnego przewozu roweru, jeśli mieści się on w limicie bagażu wchodzącego w zakres naszej taryfy. Przykładowo jeśli podróżujemy klasą ekonomiczną (ale nie light), a nasz rower po spakowaniu jest lżejszy niż 23 kg i ma mniej niż 158 cm wielkości z największej strony, możemy nadać go bez dodatkowych kosztów. Lufthansa wymaga zgłoszenia chęci przewozu roweru poprzez swoją infolinię do 24 godzin przed lotem.