Biuro Obsługi Klienta 52 582 22 22

Godziny pracy:

pn.-pt.: 8:00 - 16:00
Wszystkie formy kontaktu i dane firmy

Koszyk jest pusty

Trening i zdrowie

Jak jeździć wydajniej na rowerze?

22.08.2018

O wynikach kolarskich mówi nam m.in. nasza szybkość, wytrzymałość czy siła. Liczy się jednak także to, ile energii wkładamy w osiągnięcie rezultatów. Jak w pełni wykorzystać swój potencjał na rowerze? W jaki sposób skutecznie przełożyć energię na efekty? Jak nie marnować sił podczas jazdy?

Wydajność na rowerze będzie lepsza, jeśli Twoje treningi będą regularne.

Czym właściwie jest wydajność podczas jazdy na rowerze?

Poprzez wydajność rozumiemy stopień wysiłku, jaki wkładamy w jazdę na rowerze. I to, jak przekłada się on na osiąganą przez nas prędkość. Można przecież bardzo się męczyć i jechać wolno. Z drugiej strony, można jechać bardzo szybko bez większego wysiłku. Dobra wydajność pozwala nam więc na bardziej komfortową jazdę na dłuższych dystansach. Wolniej zużywamy glikogen w mięśniach i łatwiej pokonujemy trudniejsze odcinki. Tym samym dużo mniejszym nakładem sił, osiągamy lepsze wyniki. A więc od czego zależy wydajność jazdy na rowerze?

  • Optymalna waga kolarza. Nadprogramowe kilogramy znacznie zmniejszają efektywność jazdy.
  • Właściwa pozycja kolarska. Ciało pochylone maksymalnie w przód, łokcie szerzej niż ramiona.
  • Prawidłowa technika jazdy, a w niej sposób pedałowania czy utrzymanie równowagi i stabilności.
  • Świadome wykorzystywanie przerzutek, które znacznie ułatwiają jazdę na rowerze.
  • Koncentracja w trakcie jazdy. Rozproszenie uwagi to wróg, szczególnie przy dużym wysiłku.
  • Odpowiedni dobór roweru – musi on być dostosowany do potrzeb kolarza.

Koncentracja w czasie jazdy na rowerze pozwala lepiej kontrolować pracę mięśni.

Mniejsze zmęczenie – lepsze wyniki

Jazda na rowerze nie musi być ogromną męczarnią. Jeśli tak się dzieje – często winę ponosi słaba kondycja. Niemniej, nie tylko ona może być odpowiedzialna za odczuwanie zmęczenia. Niekiedy warto przeprowadzić badania lekarskie. Zwłaszcza, jeśli nasza wydajność podczas jazdy cały czas spada. Problemy ze zdrowiem mogą znacznie ograniczać nasze możliwości treningowe.

Ogromne znaczenie dla komfortu i efektywności jazdy ma właściwe przygotowanie sprzętu. Warto więc zwrócić uwagę m.in. na wysokość siodełka, właściwe ciśnienie w oponach, funkcjonowanie hamulców, przerzutek czy sprawność łańcucha. Jeśli rower nie był dawno używany – przyda mu się należyte serwisowanie oraz sprawdzenie obowiązkowego wyposażenia roweru.

Regularne serwisowanie sprzętu to gwarancja poprawnego działania roweru i bezpiecznej jazdy.

Jak łatwo poprawić swoją kolarską kondycję?

Aby osiągać lepsze efekty w jeździe na rowerze należy zwrócić uwagę na kilka aspektów:

  • Wykonuj treningi interwałowe. Zmienne tempo jazdy na rowerze to docelowo większe możliwości w przyszłych treningach.
  • Dbaj o proporcjonalny rozwój całego ciała. Nie tylko mięśnie nóg pracują podczas jazdy na rowerze!
  • Pamiętaj o pracy nad wydolnością. Większa wydolność płuc – szybsza jazda.
  • Zacznij od treningu rowerowego dla początkujących i stopniowo podnoś sobie poprzeczkę. Dłuższe i intensywniejsze treningi pomagają w poprawie wydajności jazdy.
  • Wybieraj się na rower regularnie. Przerwy w jakiejkolwiek aktywności szkodzą.
  • Do jazdy na rowerze dodaj także inne aktywności aerobowe.
  • Daj sobie czas na regenerację organizmu. Mięśnie muszą odpocząć.
  • Planuj swoje treningi. Nawet podczas jazdy rekreacyjnej warto świadomie pracować z własnym ciałem.

Treningi na rowerze warto urozmaicać innymi aktywnościami aerobowymi.

Prawidłowa technika pedałowania

Każdy ruch organizowany jest przez wcześniej nabytą pamięć mięśniową i wzorce ruchowe. By pedałować dobrze – konieczne jest wczesne nauczenie się (bądź późniejsze udoskonalenie) współpracy mięśni zaangażowanych w trakcie tego ruchu. Wszystko zależy więc od właściwych skurczów i rozkurczów poszczególnych partii mięśniowych. Istnieje wiele ćwiczeń dla kolarzy pomagających w opanowaniu właściwego ruchu pedałowania. Dzięki temu sam ruch zyskuje na płynności, a wydajność kolarza (także amatora) znacznie wzrasta.

Prawidłowa technika pedałowania powinna opierać się na kontrolowaniu skurczów i rozkurczów poszczególnych partii mięśni.

Wybór roweru to klucz do efektywnej jazdy

O tym nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Większa wydajność podczas jazdy to przede wszystkim sprawa właściwego wyboru roweru. Należy wziąć pod uwagę jego przeznaczenie i własne cele treningowe. Zanim zainwestujemy w wymarzony rower – koniecznie zastanówmy się, do czego będzie nam służył. Górskie ścieżki, leśne szlaki czy prawdziwe tory przeszkód? Warto przejrzeć rodzaje rowerów MTB. Dojazdy do pracy bądź przejażdżki po betonowych miejskich ścieżkach? Sprawdzi się popularna szosa bądź rower miejski. Turystyczne wypady poza miasto? Dobrym wyjściem jest rower trekkingowy. Uniwersalny rower na różne rodzaje wypadów? Oto rower fitness. Oczywiście to tylko kilka najpopularniejszych rodzajów rowerów. Wybór właściwego jest wyjątkowo spersonalizowany. Jeśli nie znasz się na rowerach – warto podpytać u specjalistów w serwisach i sklepach.