Biuro Obsługi Klienta 52 582 22 22

Godziny pracy:

pn.-pt.: 8:00 - 16:00
Wszystkie formy kontaktu i dane firmy

Koszyk jest pusty

Porady

Wymiana łańcucha w rowerze - porady

22.08.2018

Łańcuch rowerowy to ważny element napędu. Ze wszystkich części zużywa się najszybciej, a jego wymiana w odpowiednim czasie pozwoli zaoszczędzić pieniądze na kasecie, tarczach czy tylnej przerzutce, które także mogą się przez niego zepsuć.

Łańcuch rowerowy

Historia łańcucha rowerowego sięga roku 1873. Wtedy to pojawił się po raz pierwszy i służył początkowo do napędu przedniego koła. Dopiero pod koniec XIX wieku znalazł się w odpowiednim miejscu, napędzając tył. Przez te wszystkie lata konstrukcja łańcucha do roweru zasadniczo się nie zmieniła.

Wymiana łańcucha w rowerze

Co zrobić, gdy czujesz, że przeskakuje łańcuch w rowerze? Najprawdopodobniej to najwyższa pora na nowy model. Jak zmienić łańcuch w rowerze? Wymiana nieco różni się w przypadku modeli ze sworzniem i ze spinką.

Łańcuch rowerowy to cześć układu napędowego jednośladu, która przenosi ruch zębatek z przednich do tylnych.
  • Wymiana łańcucha ze sworzniem

W pierwszym przypadku rozkuwamy stary model w dowolnym miejscu. Do tego celu nada się skuwacz do łańcucha rowerowego Topeak Universal Chain Tool. Po zdjęciu zużytego łańcucha przykładamy go do nowego, aby porównać długość. Można też policzyć ogniwa, ale jest to metoda bardziej czasochłonna. Skracamy nowy model do pożądanej długości. Zakładanie łańcucha rowerowego powinniśmy zacząć od przedniej przerzutki. Pamiętajmy, aby odpowiednio przewlec łańcuch przez wózek tylnej przerzutki.

Aby wymiana łańcucha przebiegła sprawnie, należy zacząć ją od przedniej przerzutki, prawidłowo przewlekając łańcuch przez wózek tylnej przerzutki, potem złączyć skuwaczem ogniwa i w miejscu zapięcia nadać im nieco luzu.

Za pomocą skuwacza łączymy ogniwa – istotną kwestią jest to, aby ogniwo odpowiednio oprzeć o wypustki skuwacza, w przeciwnym razie możemy łatwo wygiąć blaszkę, a wtedy nici z płynnego działania napędu. W miejscu zapięcia musimy je nieco rozruszać. Po tych czynnościach sprawdzamy, jak łańcuch działa.

Zastanawiając się nad tym, jak spiąć łańcuch rowerowy, wystarczy pamiętać, że najlepszym narzędziem będzie skuwacz łączący wszystkie ogniwa.
  • Wymiana łańcucha ze spinką

Montaż łańcucha rowerowego ze spinką jest jeszcze prostszy. Najpierw należy rozpiąć spinkę. Odkładamy ją na bok. Łańcuch skracamy według wskazówek zamieszczonych powyżej. Nowy przekładamy również tak samo jak ten ze sworzniem. Zapinamy spinkę i gotowe! Tutaj mała uwaga na temat spinki PowerLock, która jest dodawana do łańcuchów Sram’a: według producenta jest to element jednorazowy, natomiast wielu użytkowników korzysta z niej wielokrotnie, za każdym razem skutecznie łącząc łańcuch.

Poprawne założenie łańcucha rowerowego ze spinką wiąże się z jej rozpięciem, skorceniem długości do oczekiwanego wymiaru i ponownym zapięciem spinki.

Zużycie łańcucha rowerowego

Nie ma żadnych kalkulatorów, które określą, co ile kilometrów powinniśmy dokonywać zmiany. Najlepiej sprawdzić przymiarem, czy łańcuch do roweru nie jest zbyt rozciągnięty. Przyjmuje się, że dla trybów stalowych maksymalne wyciągnięcie to 1 mm na narzędziu, a dla aluminiowych – 0,75 mm. Aby określić tę wartość, możemy skorzystać z modelu Bike Hand YC-503.

Sprawdzanie łańcucha rowerowego może mieć związek z jego zużyciem. Przymiar jest narzędziem pozwalającym określić stopień jego rozciągnięcia.

Jak zdjąć łańcuch rowerowy

Do zdjęcia łańcucha rowerowego ze spinką potrzebne są specjalne szczypce. Można obejść się bez nich, jednak jest to trudniejsze, a czasami wręcz niemożliwe. Szczypce do spinek, na przykład Topeak Power Link Pliers, znacznie uproszczą tę czynność. Działanie szczypiec jest bardzo proste. Ich końcami należy objąć spinkę i ścisnąć narzędzie. Spinka się schodzi, dzięki czemu łańcuch można bez problemu zdjąć.

Model połączony sworzniem rozkuwamy odpowiednim narzędziem do skuwania, opisanym powyżej. Rozpinanie i spinanie łańcucha rowerowego ułatwić może specjalny uchwyt Bitul. Niweluje napięcie sprężyny wózka tylnej przerzutki, przez co łatwiej go założyć lub zdjąć.

Jaki łańcuch do roweru

Najważniejsza informacją, jaką powinniśmy posiadać, dotyczy liczby przełożeń kasety lub wolnobiegu. Wybór konkretnego producenta – Shimano, SRAM, KMC, Campagnolo, Wipermann – jest znacznie mniej istotny. Obecnie najpopularniejsze są rowery z 9, 10, 11 i 12 przełożeniami z tyłu. Rzadziej można spotkać napędy 8- i 7-rzędowe. 6 to już zabytek.

Łańcuch w napędach 6-, 7- i 8-rzędowych ma jednakową szerokość. Kupując go, musimy zwrócić uwagę na liczbę ogniw, aby nie był za krótki. Przykładem dobrego produktu za rozsądną cenę jest łańcuch Shimano Alivio CN-HG40. Szerokość ogniwa w napędzie 6-, 7- i 8-rzędowym wynosi 7,1-7,3 mm.

Do napędów 9-rzędowych używamy węższych łańcuchów. Przykładowo ogniwa w KMC mają szerokość 6,6 mm. Dobrą cenę ma model KMC X9.73. Razem z nim w komplecie otrzymujemy spinkę.

Łańcuchy 10-rzędowe mają szerokość ok. 5,9 mm. Co ciekawe, niektóre z nich, na przykład modele Shimano, mają budowę asymetryczną – napisy muszą znajdować się na zewnątrz. SRAM PC-1091R ma klasyczną konstrukcję i jest produktem z wyższej półki.

Warto wiedzieć, Ile ogniw ma łańcuch rowerowy, ponieważ nie może być on za krotki.

11-rzędowe łańcuchy są jeszcze węższe. KMC ma tylko 5,5 milimetra szerokości – to niemal dwa milimetry mniej niż w ogniwach 6-, 7- i 8-rzędowych

Napęd 12-rzędowy pojawił się jesienią 2016 roku i wywołał rewolucję. Łańcuch w nim zastosowany ma 5,25 szerokości. Shimano ogłosiło kilka tygodni temu, że nowy XTR będzie miał także 12 rzędów. Coraz więcej niezależnych producentów „wchodzi” w ten rodzaj napędu. Łańcuch Sunrace CN12H jest tego przykładem.

Łańcuchy są kompatybilne z elementami napędów innych firm. Rowerowi puryści uważają jednak, że najlepiej, jeśli części napędu pochodzą od jednego producenta. A co z fabrycznym smarem, który znajduje się na łańcuchu? Ile osób, tyle teorii. My skłaniamy się ku temu, aby taki środek dokładnie wymyć i nanieść sprawdzony przez nas specyfik.

Długość łańcucha do roweru

Dobór długości jest bardzo istotny. Jeśli łańcuch jest za długi, elementy napędu szybciej się zużywają. Nieodpowiednia liczba ogniw sprawia także problemy w działaniu napędu. Najlepiej, jeśli dobierzemy długość łańcucha według metod podanych powyżej. Jeśli zmieniamy np. tarcze w mechanizmie korbowym na niestandardowe lub dokonujemy wymiany kasety w rowerze, liczbę ogniw musimy określić na nowo.

Dla prawidłowego działania elementów napędu trzeba pamiętać o tym, aby łańcuch nie był wyciągnięty, co powoduje szybszą jego eksploatację.

Aby to zrobić, należy ustawić za pomocą manetek nowy łańcuch na najmniejszej koronce z przodu i najmniejszym trybie z tyłu. Wózek przerzutki powinien lekko naprężać łańcuch. Ogniwa nie mogą luźno zwisać, a górne kółeczko tylnej przerzutki nie może dotykać kasety. Jak naciągnąć łańcuch w rowerze? Jeśli nowy model jest za luźny, musimy go skrócić o dwa ogniwa. Po osiągnięciu właściwej długości wrzucamy łańcuch na największe tarcze z przodu i z tyłu, by sprawdzić działanie napędu.