Koszyk

Koszyk jest pusty

Porady

Wymiana linek i pancerzy rowerowych – jak zamontować i przycinać?

30.04.2019

Nawet najmniejszy element wpływa na sprawne działanie całości. W lesie chętnie rozejrzymy się za pięknym, dużym drzewem, ale bez mniejszej flory nie mogłoby ono zaistnieć. Podobnie jest w przypadku roweru – chociaż zwracamy uwagę na duże komponenty, takie jak mechanizm korbowy, hamulce czy przerzutka, nie możemy zapomnieć o nawet najmniejszym przewodzie. Każdy z nich wpływa na bezpieczeństwo podczas drogi i płynne działanie napędu. Wymiana linki przerzutki przedniej czy tylnej to łatwa czynność, dlatego przed wybraniem się do serwisu najlepiej odkryć jak zrobić to samemu.

Szybka zmiana biegów wymaga dobrego stanu przewodów i pancerzy. Jak zadbać o ich utrzymanie? Przede wszystkim musimy pamiętać, że linka do przerzutek czy hamulca musi być odpowiedniej grubości. Dane typy przewodów różnią się pod wieloma względami – może pokrywać je też powłoka, która zapobiegnie tarciu. Im więcej wiemy o naszych linkach, tym lepiej.

Linka rowerowa do przerzutki lub hamulca

Jeśli w rowerze nie mamy hamulców hydraulicznych, a mechaniczne to są one sterowane linkami zamiast płynu. Oczywiście najbardziej zaawansowane systemy działają elektronicznie, w tym również bezprzewodowo, ale dzisiaj skupimy się na tradycyjnych rozwiązaniach. Linki do przerzutek i hamulców to nic innego jak odpowiednio ułożony, stalowy splot drobnych drutów odpornych na rozciąganie i tarcie. Spotkać można różne wersje takiego przewodu.

Wymiana linki przerzutki lub hamulca to prosta czynność, z którą poradzi sobie nawet początkujący serwisant.

Najbardziej popularne i rozsądne cenowo są linki do przerzutek lub hamulcowe, które poddano galwanizowaniu i szlifowaniu. Zapewniają wysoką kulturę pracy przy dobrej trwałości i świetnie nadają się do codziennego użytku. Jeśli jednak chcemy się ścigać lub używać rower w każdych warunkach warto, aby element ten był polerowany i powlekany.

Najczęściej funkcję ochronną pełni PTFE, znany też jako popularny Teflon®. Zapewnia minimalizację tarcia, co przekłada się na bardzo szybką reakcję elementów działających za pomocą linki. Dzięki PTFE przewody charakteryzują się też bardzo wysoką odpornością na korozję i rozciąganie, co zwiększa ich żywotność i sprawia, że niezbyt często musimy martwić się o ich wymianę.

Warto wspomnieć, że linka hamulcowa lub przerzutkowa posiada konkretny wymiar. Te dwa typy przewodu różni też zakończenie – jest ono na tyle charakterystyczne, że z łatwością rozpoznamy dany splot. 

  • Linka do przerzutek posiada końcówkę w postaci walcowatej baryłki. Jest ona mniej więcej wielkości główki od szpilki. Baryłka jest skierowaną wzdłużnie do linki, której średnica wynosi ok. 1,2 mm.
  • W przypadku przewodu hamulcowego, grubość będzie znaczniejsza – może osiągać nawet 1,6 mm.

Czy linka hamulcowa może nam podpowiedzieć, do jakiego typu roweru została przeznaczona? Tak – baryłka w wersji MTB będzie posiadać kształt koła, jeśli spojrzymy na nią z góry. Kolarze szosowi otrzymują linkę zakończoną czymś, co przybrało kształt grzybka. Gdy już nabędziemy odpowiedni przewód oraz pancerz linki, możemy zabrać się do pracy. Warto kupować całe zestawy, takie jak Unex Sleek. Znajduje się w nim zarówno linka do przerzutki, jak i pancerz.

Wymiana linki przerzutki – jak to zrobić?

Pierwszym krokiem jaki trzeba wykonać jest ustawienie biegu najlżejszego dla sprężyny. Bez względu na to, czy wymieniamy linkę odpowiadająca za przednią lub tylną część napędu, trzeba ustawić łańcuch na najmniejszej możliwej zębatce korby i kasety. Po tej czynności należy poluzować w przerzutce śrubkę przytrzymującą przewód, a potem wyciągnąć go z pancerza przez manetkę, czyli miejsce, w którym mieści się końcówka linki.

Założenie nowej linki odbywa się analogicznie, poprzez przełożenie jej przez manetkę, pancerz i przykręcenie do przerzutki. Dalszą regulację wykonujemy baryłkami naprężającymi lub luzującymi nowy przewód przerzutki. Po całej operacji trzeba pamiętać, aby przyciąć nadmiar specjalnym przyrządem. Świetnie nadają się do tego obcinaczki Bike Hand YC-767 do linek i pancerzy. Bike Hand ceniona firma, znana ze swojej solidności i dobrego stosunku ceny do jakości. Stalowe szczypce szybko tną przewody, a funkcja blokady przydaje się po skończonej pracy.

Pancerze rowerowe i linki to drobne elementy, o których powinniśmy pamiętać, wpływają powiem na jakość pracy napędu oraz na bezpieczeństwo.

Na sam koniec na linkę zakładamy aluminiową końcówkę, która zapobiegnie strzępieniu się splotu. Ściskamy ją lekko obcęgami lub specjalnym narzędziem, tak aby przywarła mocno do przewodu. To wszystko – wymiana linek w rowerze jest zakończona.

Instrukcja krok po kroku:

1. Wrzuć łancuch na najmniejsze zębatki –  zarówno na kasecie, jak i korbie

2. Poluzuj w przerzutce śrubkę, która przetrzymuje przewód

3. Wyciągnij linkę z pancerza przez manetkę

4. Wprowadz nową linkę przez manetkę i pancerz

5. Przykręć linkę w przerzutce

6. Przytnij nadmiar linki

7. Załóż aluminiową osłonkę na końcówkę linki od strony przerzutki

8. Zgnieć osłonkę, aby przylegała do linki

9. Dokonaj regulacji przerzutek, jeśli potrzeba (na samym dole artykułu znajdziesz odnośnik do instrukcji jak to zrobić)

Wymiana linki hamulcowej w rowerze

Linka hamulcowa jest wymieniana w ten sam sposób jak przewód do przerzutki. Luzujemy śrubkę trzymającą stalowy splot w hamulcu, wyciągamy go z pancerzy przez klamkę i zakładamy nowy analogicznie. Jeśli temat wymiany linki odpowiadającej za zmiany biegów jest już opanowany to hamulce są dużo łatwiejszym orzechem do zgryzienia.

Pancerze rowerowe

Stare pancerze rowerowe potrafią się rozpadać, są też mocno poobcierane od wewnątrz. To w nich osadza się kurz i wilgoć powodując niepotrzebne tarcie w układzie, które ma negatywne działanie na płynność pracy. Nowa linka do przerzutek czy hamulca powinna zagościć w świeżym pancerzu, bo tylko tak uzyskamy największą sprawność posługiwania się manetkami. Należy pamiętać, że ta osłonka również nie jest uniwersalna. Gdy spojrzymy na zestaw linek i pancerzy hamulcowych Shimano oraz przypatrzymy się odpowiednikowi kompletu przeznaczonego do przerzutek, odkryjemy różnice.

Linki do przerzutki oraz hamulca, a także odpowiednie pancerze różnią się od siebie.

Pancerze rowerowe napędu są sztywniejsze i cieńsze, a hamulcowe grubszy oraz bardziej elastyczne. Nie sposób ich pomylić mając te informacje. Wymiana linki przerzutki jest prosta, a podmianka pancerza jeszcze łatwiejsza – po demontażu starych osłonek, należy je zmierzyć i dobrać świeże zamienniki, a następnie umieścić je w przelotkach. Do skrócenia nowych sztuk fantastycznie nadadzą się obcinaczki, których używaliśmy w przypadku linek.

Jak przeciąć linkę rowerową?

Do przecinania linek rowerowych, jak już pewnie mogliście zauważyć powyżej, konieczne są specjalne obcinaczki do linek i pancerzy. Odróżnia je od standardowych modeli to, że wyspecjalizowane ramiona do cięcia mają kształt dwóch, zachodzących na siebie haczyków. Dokładnie obejmują one przycinany przedmiot, dzięki czemu linka przerzutki tylnej, przedniej lub hamulcowa nie zostanie rozwarstwiona albo zmiażdżona. Po pierwszym kontakcie ostrzy z ciętym przewodem należy wykonać zdecydowany ruch zaciskając ramiona obcinaczek. W ten sposób uzyskamy precyzyjnie ciętą linkę lub pancerz, a nasz napęd będzie działał tak sprawnie, jak to możliwe! Jeśli do uzyskania tego celu należy wykonać więcej czynności serwisowych, zapraszamy po kolejne porady. Artykuł „Regulacja przerzutek – jak wyregulować przednią i tylną przerzutkę” pomoże znacznie usprawnić zmianę biegów w rowerze.