Koszyk

Koszyk jest pusty

Dampery - amortyzatory rowerowe tylne

Dampery, czyli amortyzatory tylne do rowerów, mogą same w sobie kosztować tyle samo co reszta podzespołów w naszym jednośladzie. Tak rozbudowane modele wymagają dużego doświadczenia w regulacji, a możliwych nastawów pracy zawieszenia są całe setki. Nie każdy lubi szybko zjeżdżać rowerem ze stromych górskich zboczy – w takim wypadku wystarczy kupić damper w rozsądnym przedziale cenowym. Ważne jest jednak, żeby pasował do ramy naszego roweru. W Dadelo oferujemy szeroki wybór modeli, a także akcesoria serwisowe np. oleje.

Pozostałe od A do Z
Od
do
Dostawa w

POLECAMY

Wysyłka
gratis
W magazynie > 12 szt.
499,00 zł 1799,00 zł
Czarny, Długość montażowa: 210 x 55 mm
Dostawa w

POLECAMY

Wysyłka
gratis
W magazynie 7 szt.
775,00 zł 1799,00 zł
Czarny, Długość montażowa: 200 x 51 mm
Dostawa w

Wyprzedaż

Wysyłka
gratis
W magazynie 1 szt.
799,00 zł 1699,00 zł
Czarny, Długość montażowa: 190 x 51 mm

Damper to popularna nazwa amortyzatora tylnego. Jest to najważniejszy element konstrukcyjny tylnego zawieszenia w rowerze z pełną amortyzacją obu kół. Producenci rowerów wykorzystują przynajmniej kilkanaście systemów amortyzacji tylnego koła, mają one różną budowę i różną kinematykę. To ostatnie pojęcie jest bardzo ważne - w mechanice kinematyka to wiedza o tym, jak opisywać i analizować ruch ciał. W zależności od tego, jak zaprojektowana jest geometria tylnego trójkąta ramy i do którego elementu widełek zamocowane jest tylne koło, damper poddawany jest różnym siłom. Tylne zawieszenie roweru stanowi pewnego rodzaju dźwignię, która w czasie jazdy ściska i rozciąga amortyzator. W jednych rowerach dźwignia jest dłuższa, w innych krótsza i damper musi być przez producenta dostosowany do konkretnych warunków pracy. Oznacza to, że zawieszenie ma określoną kinematykę. W związku z tym nie powinno się przekładać amortyzatorów między różnymi rowerami. Co więcej, kupując rower z pełnym zawieszeniem, często jesteśmy skazani na jeden jedyny model amortyzatora oferowany przez producenta. Warto o tym pamiętać szukając fulla dla siebie.

Budowa dampera

Amortyzator tylny działa na takiej samej zasadzie jak przedni, czyli za wybieranie nierówności odpowiada medium ściskające, którym może być sprężyna stalowa lub powietrzna. Za tłumienie drgań i bujania sprężyny odpowiada tłumik, który w najtańszych amortyzatorach jest wykonany z elastomerów, ale każda poważna konstrukcja posiada tłumienie hydrauliczne. Amortyzatory ze sprężyną stalową mają inną charakterystykę pracy niż powietrzne i zazwyczaj nie można ich stosować zamiennie w danym modelu roweru. Czasami jest to możliwe, ale wtedy producent stosuje np. dodatkowe otwory montażowe w ramie pod alternatywny damper. Niestosowanie się do zaleceń może skutkować niemożnością ustawienia prawidłowych wartości SAG, czyli ugięcia wstępnego amortyzatora, ewentualnie zawieszenie może ciągle dobijać na nierównościach pracując niepoprawnie, itp.

Medium tłumiące, czyli kartridż olejowy, w amortyzatorze służy do wygłuszania bujania, wywoływanego ugięciami sprężyny. Przekłada się to na większy komfort i kontrolę jazdy. W rowerach o kinematyce nie likwidującej bujania za pomocą właściwości mechanicznych zawieszenia, producenci z premedytacją polegają na tłumieniu negatywnych skutków pedałowania za pomocą amortyzatora.