Koszyk

Koszyk jest pusty

Łańcuchy rowerowe

Łańcuch rowerowy to komponent wymagający największej uwagi cyklisty. Powinniśmy utrzymywać łańcuch w czystości, odpowiednio smarować i kontrolować stopień rozciągnięcia. Często zmieniając łańcuch znacząco przedłużamy życie współpracujących elementów napędu, czyli kasety i koronek mechanizmu korbowego. Dbanie o łańcuch przynosi realne oszczędności w serwisie. Kupując nowy łańcuch należy zwracać uwagę na kompatybilność z napędem roweru. Przykładowo 8-rzedowa kaseta wymaga 8-rzędowego łańcucha.

Pozostałe od A do Z
Od
do
Dostawa w

POLECAMY

5,0

1 opinia

W magazynie > 12 szt.
62,50 zł 89,90 zł
Srebrny, Ilość biegów: 10, Ilość ogniw: 114, Wersja opakowania: standard
Dostawa w

POLECAMY

W magazynie > 12 szt.
132,00 zł 215,00 zł
Srebrny, Ilość biegów: 11
Dostawa w

Wyprzedaż

Dostawa w
W magazynie 3 szt.
22,90 zł
Szary, Ilość biegów: 1, Ilość ogniw: 116
Dostawa w
4,0

1 opinia

W magazynie 7 szt.
26,90 zł
Szary, Ilość biegów: 6 - 8
Dostawa w
W magazynie 3 szt.
29,90 zł
Szary, Ilość biegów: 6 - 8
Dostawa w
W magazynie > 12 szt.
29,90 zł 42,00 zł
Ilość biegów: 6 - 8, Ilość ogniw: 114
Dostawa w
W magazynie 2 szt.
34,90 zł 39,00 zł
Brązowy, Ilość biegów: 1, Ilość ogniw: 114
Dostawa w
5,0

1 opinia

W magazynie > 12 szt.
39,90 zł 45,00 zł
Szary, Ilość biegów: 6 - 8, Ilość ogniw: 114, Wersja opakowania: standard
Dostawa w
W magazynie 3 szt.
40,90 zł 44,90 zł
Ilość biegów: 6 - 8, Ilość ogniw: 116
Dostawa w
5,0

1 opinia

W magazynie 1 szt.
42,90 zł
Ilość biegów: 6 - 8, Ilość ogniw: 116
Dostawa w
W magazynie 2 szt.
43,90 zł 51,90 zł
Ilość biegów: 1, Ilość ogniw: 112
Dostawa w
4,5

2 opinie

W magazynie 8 szt.
44,90 zł 69,00 zł
Srebrny, Ilość biegów: 8, Ilość ogniw: 116, Wersja opakowania: standard
Dostawa w
5,0

1 opinia

W magazynie 2 szt.
45,90 zł 54,90 zł
Ilość biegów: 1, Ilość ogniw: 108
Dostawa w
4,0

2 opinie

W magazynie 12 szt.
47,90 zł 69,90 zł
Srebrny, Ilość biegów: 9, Ilość ogniw: 116, Wersja opakowania: standard
Dostawa w
5,0

2 opinie

W magazynie > 12 szt.
47,90 zł 65,00 zł
Ilość biegów: 11, Ilość ogniw: 114, Wersja opakowania: standard
Dostawa w
4,7

3 opinie

W magazynie > 12 szt.
49,90 zł 65,00 zł
Szary, Ilość biegów: 6 - 8, Ilość ogniw: 114, Wersja opakowania: standard
Dostawa w
W magazynie 6 szt.
52,90 zł 67,90 zł
Ilość biegów: 6 - 8, Ilość ogniw: 114
53,00 zł 77,90 zł
Ilość biegów: 6 - 8, Ilość ogniw: 114
Dostawa w
5,0

1 opinia

W magazynie > 12 szt.
55,00 zł 81,00 zł
Szary, Ilość biegów: 9, Ilość ogniw: 114, Wersja opakowania: standard
Dostawa w
W magazynie 6 szt.
56,00 zł 69,90 zł
Srebrny, Ilość biegów: 8, Ilość ogniw: 116

Łańcuchy rowerowe to najszybciej zużywające się komponenty spośród wszystkich elementów eksploatacyjnych jednośladu. W szczególnych przypadkach o palmę pierwszeństwa konkurować z nimi mogą tylko okładziny hamulców tarczowych. Wielu rowerzystów ma pretensje do producentów części o taki stan rzeczy. Raz po raz można usłyszeć teorię spiskową jakoby jakość spadała celowo. Tymczasem biorąc pod uwagę ewolucję technologiczną napędów rowerowych, jest wręcz odwrotnie. W ciągu ostatnich dwóch dekad ilość zębatek w kasetach praktycznie podwoiła się. Jakby tego było mało, dawniej powszechne, potrójne mechanizmy korbowe są już jedną nogą w muzeum kolarstwa. Przyszłość to jednorzędowe korby, nawet w rowerach szosowych.

Łańcuchy muszą pracować dużo precyzyjniej i w trudniejszych warunkach eksploatacyjnych niż kiedyś.

Współczesny łańcuch roweru ze średniej i wyższej półki musi obsłużyć 11, a czasem nawet 12-rzedową kasetę. Napędy MTB mają szeroką rozpiętość i bardzo duże koronki najniższych biegów. Aby łańcuch zmieścił się pomiędzy wąsko spasowanymi zębatkami został on znacznie zwężony wewnętrznie i zewnętrznie w stosunku do dawnych modeli, np. 6-rzedowych. Mało tego, brak przedniej przerzutki sprawia, że łańcuch obracający się na skrajnych przełożeniach kasety ma spory przekos, czyli jest wygięty w bok.

Od zawsze Shimano, Campagnolo i Sram zalecały, aby nie jeździć z „przekoszonym" łańcuchem, a dziś napędy projektowane są tak, że problem prawie zniknął. Wątpliwości podejrzliwych cyklistów mogą brać się stąd, że dawny rower z kilkoma przełożeniami miał dużą tolerancję na zużycie elementów. Biegi zmieniało się kiepsko, ale wszystko jakoś tam działało. Tymczasem obecnie rozciągnięcie łańcucha ponad wartość graniczną może powodować problemy przy zmianie przełożeń nawet w dobrych warunkach pogodowych. Zaawansowanym technicznie rowerem nie da się już przejechać paru sezonów bez jakiejkolwiek troski o napęd, a przecież wciąż kursują po Polsce kilkudziesięcioletnie Wigry 3, na oryginalnych częściach. Używając metafory motoryzacyjnej, podróżowanie nowym rowerem ma się tak do podróżowania wiekowym konstrukcyjnie bicyklem, jak jazda nowym samochodem do jazdy starą Syreną. Oboma da się jechać, ale komfort i osiągi bardzo różne.

Współczesne łańcuchy renomowanych producentów rozciągają się wolniej niż dawne modele, ale kiedyś zużyty łańcuch tak bardzo nie przeszkadzał. Gdy rower miał np. 5 przełożeń dawało się zmieniać biegi siłowo, pomimo degradacji komponentów.

Aby osiągnąć dzisiejszy postęp w produkcji łańcuchów, Sram i Shimano sięgnęły po technologie chemiczne i projektowanie komputerowe. Przykładowo dzięki pokryciu Sil-Tec Japończycy uzyskali 20% wzrost trwałości smaru i 30% wzrost skuteczności samooczyszczania łańcucha z błota. Znacznie zredukowano także opory tarcia pomiędzy elementami składowymi łańcucha, a to pozytywnie wpłynęło na długowieczność całego napędu.