Wróć do Części rowerowe
Wróć do Części rowerowe
Oferta opon rowerowych to zazwyczaj najliczniejsza pozycja w sklepowym asortymencie. Wygląda na to, że producentom udało się nauczyć cyklistów, że wymiana opon może znacząco zmienić charakter ich rowerów. Dzięki różnym typom mieszanki gumowej, oplotu lub też bieżnika jesteśmy w stanie odczuwalnie usportowić lub uterenowić nasz bolid. Co parę sezonów opony ulegają zużyciu i przychodzi czas kupna nowych. Jeśli byliśmy zadowoleni z dotychczasowego modelu najprawdopodobniej nie będziemy mieli ochoty na eksperymenty, ale jeśli tylko czujemy, że jakikolwiek aspekt pracy opon nie był idealny – warto eksperymentować.
Opony rowerowe różnią się wieloma parametrami, a ich podstawowa klasyfikacja to przeznaczenie użytkowe. Mówiąc najogólniej możemy wyróżnić ogumienie dostosowane konstrukcyjnie do jazdy po miejskich krawężnikach i dziurach, opony szosowe zorientowane na szybkie toczenie po dobrym asfalcie i opony do rowerów terenowych przeznaczone do jazdy po polach, lasach, błotach i górach. Oczywiście istnieje bardzo liczna grupa opon o mieszanej charakterystyce. Przykładowo rowery crossowe powinny sprawnie jeździć po mieście, po podmiejskich szosach i po w miarę gładkich leśnych i polnych ścieżkach. Kluczem do dobrej trakcji na każdej z wymienionych nawierzchni są właśnie odpowiednio uniwersalne opony.
Najprościej zdefiniować wymagania stawiane oponom miejskim. Przede wszystkim mają one znosić ciągłe kontakty z krawężnikami, połamanymi płytami chodnikowymi, kostką brukową itp. Bardzo ważne jest, aby były maksymalnie nieprzebijalne. Powinny więc posiadać dodatkową warstwę gumy, a najlepiej dedykowaną wkładkę z kevlaru. W oponach miejskich „pancerność" jest ważniejsza niż osiągi, ale żeby rower nie był „mułowaty" producenci stosują delikatny i płaski bieżnik dobrze toczący się po asfalcie.
Teoretycznie opony miejskie i szosowe służą do przemieszczania się po asfalcie, a przynajmniej po dobrze utwardzonej nawierzchni, ale jednak mają zupełnie inną specyfikę. Rowery szosowe mają osiągać wysokie prędkości na gładkich drogach, a więc najważniejsza jest niska waga opon, niskie opory toczenia, przyczepność w zakrętach i w drugiej kolejności trwałość. Powyższe wymagania definiują budowę opon kolarskich, są one wąskie (od 23 do 28 mm) gładkie lub prawie gładkie i wytrzymują pompowanie do bardzo wysokich ciśnień (do około 110 psi).
Najbardziej różnorodne konstrukcyjnie są opony przeznaczone do jazdy terenowej. Z jednej strony są to lekkie i stosunkowo delikatnie bieżnikowane gumy do wyścigów XC w umiarkowanie trudnym terenie. Z drugiej MTB to także Enduro, czyli szybkie zjazdy ze stromych zboczy górskich połączone ze skokami, przelatywaniem przez kamienne gołoborza, itp. Opony do takiej jazdy mogą ważyć nawet i kilogram, mają duże klocki bieżnika i pancerną budowę. Nie wspomnieliśmy jeszcze o oponach do fatbike`ów, które wyglądają jak ogumienie do małego traktora. Warto nadmienić, że nieodwracalnym trendem w segmencie opon górskich jest rezygnacja z dętek na rzecz systemów bezdętkowych Tubeless Ready.