Wróć do Rowery
Wróć do Rowery
Rowery składane to takie, które można w kilka minut rozłożyć i złożyć. Są one szczególnie popularne w dużych metropoliach. Łatwo je „skompresować” i wsiąść z nimi do zatłoczonego wagonu metra czy autobusu. Ale to niejedyne zastosowanie.
Prototyp pierwszego składaka we współczesnej formie stworzył w 1975 roku Andrew Ritchie. Był on wyjątkowo kompaktowy – składał się do rozmiaru mniej więcej 57x55x25 cm. Do tego można było go błyskawicznie rozłożyć. Trwało to mniej niż 20 sekund. Brompton – bo taką nazwę miał rower składany Anglika - był bardzo wytrzymały. Właściwie był i jest, bo produkuje się go do dziś w niewiele zmienionej formie. Co ciekawe, nad produkcją konkretnego roweru czuwa jedna osoba. Prekursorem Bromptona był rower marki Bickerton. W latach 50. XX wieku firma ta wypuściła na rynek model składany na kołach 18-calowych. Dość szybko się rozpowszechnił, mimo że nie był tak kompaktowy jak dzisiejsze konstrukcje. Niektóre źródła podają, że pierwszy składak w ogóle powstał w 1900 roku na potrzeby armii holenderskiej. Różnił się on od „tradycyjnego” holendra zawiasem na ramie, dzięki któremu można go było złożyć. Poza tym miał łatwo demontowalne koła, kierownicę i siodełko. Model ten, i podobne na nim wzorowane, były wykorzystywane podczas I wojny światowej. Nawet dziś żołnierze dosiadają składaków o zbliżonej konstrukcji.
Składane rowery można poznać od razu. Mają znacznie mniejsze koła, by móc je łatwo przewieźć nawet w małym samochodzie czy pociągu. W „czystej” formie dzięki zawiasowi można je złożyć (stąd nazwa). Co jeszcze charakteryzuje składaki?
W Polsce składaki nie są tak popularne jak na Zachodzie, gdzie widok menadżera w garniturze jadącego do domu na takim rowerze nikogo nie dziwi. Powinniśmy bardziej życzliwym okiem spojrzeć na takie modele, bo naprawdę warto. Dla kogo jest więc rower składak?
Rowery składane Romet były produkowane w zakładach pod tą nazwą w latach PRL. Bydgoska fabryka była potentatem w branży. W 1975 roku zatrudniała 8026 pracowników, a z taśm zjechało 1,14 mln rowerów wszystkich typów. Co piąty jechał na export. Rowery składane Romet produkowane są do dziś, tyle że już nie w Bydgoszczy. Tamtejsza fabryka przetrwała do 2005 roku (formalnie, produkcja skończyła się pod koniec lat 90.).
Historia składaków byłaby niekompletna, gdyby nie wspomnieć o modelu Wigry 3. Ten model produkowany był przez bydgoskie zakłady Romet. Przez wiele lat służył za wymarzony prezent na pierwszą komunię. W czasach PRL-u dużego wyboru nie było. Seria Wigry produkowana była w latach 70., 80. i 90. w Bydgoszczy. Stalowa rama posiadała zawias, dzięki któremu można było ją złożyć. Aby to zrobić, należało przekręcić dźwignię przy zawiasie i odkręcić nakrętkę blokująca. Siodełko i kierownicę można było obniżyć przez poluzowanie odpowiednich śrub. Według użytkowników, piętą achillesową modeli był zawias, który czasami pękał. Rower Wigry produkowany w trzech wersjach: „2”, „3” i „Lux”. W skład wyposażenia wchodziły m.in.: 20-calowe koła z oponami o szerokości 1,75, przedni hamulec szczękowy (Wigry 2 go nie miał), oświetlenie zasilane dynamem, błotniki, dzwonek, „nóżka” i pompka. Niektóre rowery miały dodatkowo lusterko, hamulec tylny, przerzutkę 3-biegową w piaście, przyczepkę do transportowania towarów. Najbardziej popularny z serii był Wigry 3. Dla sporej części dzieci był to pierwszy rower w życiu. Polska Ludowa nie znała takich wynalazków jak rowery dziecięce z kołami w każdym możliwym rozmierza. Wadami Wigry 3 – poza felernym zawiasem – była spora masa – 15 kg i jeden bieg w większości modeli. Nie można jednak zapomnieć o zaletach – wygodnej pozycji, kompaktowym rozmiarom przed złożeniem i po, bogatemu wyposażeniu i dużej trwałości.
Obecnie Romet składak to rower zupełnie inny. Przede wszystkim nawet najtańszy model – Wigry 1 – posiada tylną przerzutkę i 6 biegów. Co prawda masa nie jest dużo niższa niż pierwowzoru (14,3 kg), ale za to całość jest solidna. Rower sprzedawany jest z bogatym wyposażeniem dodatkowym – błotnikami, osłoną łańcucha, oświetleniem i bagażnikiem. Najwyższy w serii – Wigry 4 – ma piastę 7-biegową. Bliźniakiem modelu Wigry jest Jubilat. Rowery różnią się przede wszystkim wielkością kół. Jubilat ma je 24-calowe, a Wigry – 20-calowe.