Biuro Obsługi Klienta 52 582 22 22

Godziny pracy:

pn.-pt.: 8:00 - 16:00
Wszystkie formy kontaktu i dane firmy

Koszyk jest pusty

Wolnobiegi i kasety rowerowe

Wolnobiegi i kasety to elementy budowy napędu rowerowego, które decydują o liczbie przełożeń. Należy je dobrać zarówno do uprawianej dyscypliny rowerowej, jak i do własnych upodobań. Kaseta o odpowiednim stopniowaniu pozwoli pojechać szybciej i umożliwi pokonanie stromych podjazdów. W rowerze szosowym „wąska” kaseta pomoże zachować równą kadencję na długiej trasie. „Szeroka” kaseta w rowerze MTB umożliwi rezygnację z przedniej przerzutki. Kupuj kasety w Dadelo i znajdź swoje optymalne przełożenie.

Dostawa w
W magazynie 5 szt.
39,90 zł 50,00 zł
Brązowy, Ilość biegów: 6, Stopniowanie: 14-28, Wersja: podstawowy
Dostawa w
W magazynie 9 szt.
42,90 zł 56,00 zł
Srebrny, Ilość biegów: 7, Stopniowanie: 11-28
Dostawa w
4,5

2 opinie

W magazynie 6 szt.
49,90 zł 63,00 zł
Srebrny, Ilość biegów: 8, Stopniowanie: 11-34
Dostawa w
W magazynie 1 szt.
78,90 zł
Srebrny, Ilość biegów: 8, Stopniowanie: 12-25
Dostawa w
W magazynie 2 szt.
149,00 zł
Srebrny, Ilość biegów: 11, Stopniowanie: 12-25
Dostawa w
W magazynie 3 szt.
199,00 zł 288,00 zł
Srebrny, Ilość biegów: 9, Stopniowanie: 11-26
Dostawa w

Nowość

W magazynie 3 szt.
199,00 zł 319,00 zł
Czarny, Ilość biegów: 11, Stopniowanie: 11-32
Dostawa w
W magazynie 1 szt.
219,00 zł
Srebrny, Ilość biegów: 11, Stopniowanie: 11-23
Dostawa w

Nowość

W magazynie 5 szt.
379,00 zł 489,00 zł
Czarny, Stopniowanie: 11-50

Wolnobiegi i kasety pełnią identyczną funkcję w rowerze i na pierwszy rzut oka wyglądają tak samo, a jednak pod względem budowy mocno się różnią. Są to elementy napędu, które instaluje się na tylnej piaście koła, po prawej stronie. Warto wiedzieć, że wolnobiegi to starsze konstrukcje i już prawie całkowicie zostały wyparte z rynku przez kasety. Pierwszy z mechanizmów montuje się jeszcze tylko w najtańszych rowerach, które nie mają więcej niż 7 przełożeń z tyłu. Bardzo rzadko można trafić na wolnobiegi 8-rzędowe i spotyka się je głównie w rowerach elektrycznych z chińskimi silnikami wbudowanymi w piastę tylnego koła. Zdecydowanie najpopularniejsze wolnobiegi to modele 6-rzędowe. Można je spotkać w rowerkach dziecięcych z przerzutkami i w modelach dla dorosłych do pułapu cenowego około 800 zł. Lider rynku komponentów rowerowych, czyli Shimano, oferuje wolnobiegi tylko w swojej podstawowej grupie osprzętu Tourney.

Współczesne kasety rowerowe zostały pierwszy raz wprowadzone na rynek w późnych latach 80. przez Shimano. To rozwiązanie było lepsze pod względem technicznym i bardziej ekonomiczne w użytkowaniu od wolnobiegów, dlatego szybko zdobyło popularność. Wolnobiegi i kasety są ze sobą całkowicie niekompatybilne. Piasta tylnego koła musi zostać zupełnie inaczej ukształtowana, aby można było do niej przykręcić wolnobieg lub nałożyć bębenek, na który nasuwana jest kaseta. Dlatego kupując tani rower z zamiarem sukcesywnych usprawnień osprzętu, powinniśmy pamiętać, że jeśli kiedykolwiek chcielibyśmy założyć napęd 8-biegowy i większy, konieczne jest posiadanie tylnego koła z kasetą. Nie dopilnowawszy tego, bylibyśmy zmuszeni do przeplatania całego koła na nowej piaście i szprychach.

Pod względem technicznym wolnobieg to zintegrowana i teoretycznie nierozbieralna konstrukcja zawierająca w sobie mechanizm zapadkowy (grzechotkę) i koronki napędu. Łączenie z piastą następuje dzięki gwintowi na jej kołnierzu i po wewnętrznej stronie wolnobiegu. Gwint jest tak ukierunkowany, że podczas pedałowania cały czas się zaciska, co po latach używania może uniemożliwić wymianę na nowy egzemplarz. Kaseta rowerowa to w zasadzie luźny zestaw zębatek i pierścieni dystansowych, zakończonych pierścieniem mocującym. Zębatek może być maksymalnie 11, ale lada moment pojawi się 12, jak w kasetach firmy Sram. Dla porządku nadmienimy, że Sram dla większości swoich kaset opracował autorski bębenek do piast. Nie jest on kompatybilny z Shimanowskim, ale bębenki Shimano i Sram w większości piast tylnych można wymieniać.